ایرنا: قائم مقام وزیر امور خارجه با برشمردن گشایش‌های اقتصادی کشور پس از برجام گفت اگر برجام اجرایی نمی‌شد، از شهریور امسال میزان تولید نفت ایران به ۲۲۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا می‌کرد، زیرا قرار بود طبق تحریم‌های ظالمانه هر ۶ ماه ۲۰ درصد فروش نفت ایران کم شود. مرتضی سرمدی عصر دوشنبه در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت افزود: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ظالمانه بسیاری از مسیرهای اقتصادی برای کشور باز شد و امروز شاهد افزایش تولید نفت و فروش آن هستیم.

او با بیان اینکه برجام همه مسیرهای تحریم را باز نکرده و هنوز مشکلات ما حل‌وفصل نشده است، گفت: اما برجام بسیاری از مسیرهای بسته اقتصادی را باز کرد.

سرمدی ابراز کرد: افزایش مبادلات مالی، کالایی، حمل‌ونقل، مسافری، علمی و فناوری به‌واسطه برجام باز شده یا درحال بازگشایی است و وزارت امور خارجه با نگاه توسعه اقتصادی در سیاست خارجی خود به‌دنبال افزایش مراودات اقتصادی با کشور‌های مختلف جهان است. این مقام وزارت امورخارجه اظهار کرد: در برنامه اقتصادی نمایندگی‌های ما در خارج از کشور جذب سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات غیرنفتی مورد توجه جدی است تا بتوانیم دیپلماسی اقتصادی را بیش از پیش فعال کنیم. سرمدی از طراحی یک بانک اطلاعات اقتصادی با همکاری ۱۴۰ سفارت و کنسولگری ایران در خارج از کشور خبرداد و گفت: با راه‌اندازی این بانک اطلاعاتی، دو هدف توسعه همکارهای اقتصادی و برقراری تماس لحظه‌ای با شرکت‌های اقتصادی در کشورهای مختلف را دنبال می‌کنیم.