قدرت نمایی اسد

دنیای اقتصاد: روز پنج‌شنبه آخرین کاروان از شورشیان و غیرنظامیان از حلب خارج شدند و این شهر به‌طور کامل در اختیار ارتش سوریه قرار گرفت. به گزارش نیویورک تایمز به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، آخرین اتوبوس‌ها که ساکنان را از شرق حلب خارج کرد، اواخر پنج‌شنبه شب این شهر را ترک کردند. صلیب سرخ نیز اعلام کرد ۳۴ هزار نفر از جمله ۴ هزار شورشی این شهر را ترک کرده‌اند. به نوشته نیویورک تایمز، این پیروزی نقطه عطفی برای ارتش سوریه و متحدانش خواهد بود و فصل تازه‌ای در تحولات این کشور از سال ۲۰۱۱ به این سو به حساب می‌آید.

ماه‌ها حملات هوایی از سوی روسیه و کمک زمینیِ دیگر متحدان باعث شد شورشیان عقب رانده شده و متحمل خسارات زیادی شوند. اسد در دیدار با هیات ایرانی گفت:«آزادی حلب از وجود تروریسم یک پیروزی نه تنها برای سوریه که برای ایران و روسیه و کسانی است که به مبارزه با تروریسم یاری رساندند». بسیاری از مردم در بخش غربی حلب بر خرابه‌های این شهر جشن و پایکوبی به راه انداختند. درحالی‌که به روزهای آغاز کریسمس نزدیک می‌شویم، چراغ درخت کریسمس در بخش‌هایی از سوریه روشن می‌شود. با این حال، گاهگاهی صدای بمب شنیده شده و باعث می‌شود مردم پا به فرار بگذارند. بسیاری از مردم سوریه در کنار ارتش با استقبال از آزادی حلب به جشن و سرور پرداختند اما در سوی دیگر، هستند کسانی که دل خوشی از آزادی حلب ندارند. نیویورک تایمز به نقل از «عبدالله ناصر نداف»، یک مبارز شورشی که شرق حلب را به سوی ادلب ترک کرده می‌گوید: «مردم از یک جهنم وارد جهنم دیگری شدند. همه ما خسته هستیم و آوارگی سخت است. برف هم اوضاع را بدتر کرده است». او می‌گوید بسیاری از مردم دار و ندار خود را رها کرده و بدون هیچ پولی وارد مناطق جدید می‌شوند.

به نظر می‌رسد او یک شورشی است که از طغیانگری بریده است. نداف از فرماندهان به‌دلیل طول دادن این جنگ به شدت انتقاد می‌کند. او می‌افزاید:«من هم ممکن است جنگ را کنار بگذارم. انگیزه خود را از دست داده ام. اهداف تغییر کرده است. وضعیت روی زمین تغییر کرده است». به نظر می‌رسد موضع نداف، موضع بسیاری دیگر از شورشیان هم باشد. آنها می‌بینند که آلت دست کشورهای دیگر شده و تنها چیزی که برایشان مانده تخریب، ویرانگری، آوارگی و بدبختی است. بنابراین، ممکن است بسیاری از شورشیان یا خود را تسلیم نیروهای اسد و متحدانش کنند؛ یا سلاح بر زمین گذاشته و دیگر به سوی نظامی گری نروند یا کشور را ترک کرده و به کشورهای دیگر بروند. با این حال، به نوشته نیویورک تایمز، بر اساس توافق صورت گرفته، غیرنظامیان خارج شده از شرق حلب می‌توانند در مناطق تحت کنترل دولت باقی بمانند یا به مناطق تحت کنترل شورشیان یا جاهای دیگر بروند. گفته می‌شود به مبارزان اجازه داده شده که سلاح‌های سبک حمل کرده اما باید به مناطق دیگری که تحت کنترل شورشیان است بروند. نیویورک تایمز احتمال می‌دهد که ادلب ممکن است محل تازه درگیری‌ها باشد. امدادگران می‌ترسند زیرا بر این باورند که ادلب ممکن است محل تقابل نیروهای شورشی با یکدیگر و با نیروهای دولتی شود.