بازگشت به عصر مسابقه هستـه‌ای؟ عکس: AFP

دنیای اقتصاد: سخنان پوتین و ترامپ درباره توانمند ساختن ساختار هسته‌ای کشورشان این موضوع را آشکار می‌کند که احتمالا دو کشور وارد یک رقابت تسلیحات هسته‌ای شوند. به گزارش رویترز، دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز پنج‌شنبه تاکید کرد ایالات‌متحده تا زمانی که جهان درخصوص مساله تسلیحات هسته‌ای «بر سر عقل بیاید» باید توان هسته‌ای خود را به‌طور عمده تقویت کند و آن را گسترش دهد.

در حالی دونالد ترامپ موضوع تقویت زرادخانه هسته‌ای آمریکا را مطرح کرده که پیشتر در روز پنج‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز بر تقویت زرادخانه هسته‌ای و سلاح‌های استراتژیک روسیه تاکید کرده بود. دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در توییتر خود نوشت: ایالات‌متحده (آمریکا) تا زمانی که جهان در مساله هسته‌ای بر سر عقل بیاید، باید به‌طور عمده توانایی هسته‌ای خود را تقویت کرده و گسترش دهد.»

دونالد ترامپ توضیح بیشتری در این خصوص نداده است، اما رویترز می‌گوید یک سخنگوی رئیس‌جمهوری منتخب تصریح کرده است: اشاره ترامپ به تهدید‌ها در زمینه تکثیر و گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ضرورت مقابله با آن به‌ویژه از سوی سازمان‌های تروریستی، مناطق بی‌ثبات و دولت‌های سرکش است.

جیسن میلر اضافه کرده است: دونالد ترامپ همچنین بر ضرورت نوسازی توانایی قدرت بازدارندگی به‌عنوان یکی از راه‌های حیاتی برای دستیابی به صلح تاکید کرده است. رویترز می‌گوید: در یک دهه آینده عمر مفید بسیاری از تسلیحات هسته‌ای آمریکا یعنی موشک‌های بالستیک زیر دریایی، بمب‌افکن‌ها و موشک‌های زمینی به پایان می‌رسد و برآورد‌هایی که نهادهای مستقل انجام داده‌اند نشان می‌دهد که آمریکا برای نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود نیازمند یک هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی ۳۰ سال آینده است. در همین حال، ولادیمیر پوتین نیز گفته است: ما باید توان بالقوه و نیروهای‌های استراتژیک هسته‌ای خود را تقویت کنیم، به‌ویژه در حوزه توسعه موشک‌هایی که توانایی لازم را برای رخنه در سیستم‌های دفاع ضدموشکی دارند.

دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه (کمتر از یک ماه دیگر) به‌طور رسمی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد. دونالد ترامپ درجریان مبارزات انتخاباتی خود بر ضرورت تقویت نیروهای نظامی آمریکا تاکید کرده بود.

این رقابت تسلیحاتی در حالی کلید خورده است که روز پنج‌شنبه سایت راشا تودی خبر داد که ترامپ به پنتاگون دستور خواهد داد تا روسیه را از فهرست کشورهای تهدیدآمیز خارج کند.انتخاب رکس تیلرسون، به‌عنوان وزیر امور خارجه که ارتباطات بسیار نزدیکی با پوتین دارد این شائبه را مطرح کرده است که آمریکا قصد دارد تا همکاری‌های بین‌المللی خود را با کرملین افزایش دهد. با این حال اظهارات دو کشور مبنی بر تقویت توان هسته‌ای نشان داد که این دو کشور هنوز با هم در حال رقابت هستند و فاز هسته‌ای یادآور رقابت این دو کشور در دوران جنگ سرد است.

بازگشت به عصر مسابقه هستـه‌ای؟