زمان رسیدگی به تخلفات برجامی آمریکا

دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با اشاره به پاسخ ایران به نقض برجام از سوی آمریکا گفت: اقدامات لازم از سوی سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه شروع شده است و در مراحل بعدی هم تابع نظرات هیات عالی نظارت خواهیم بود.

۲۱ دی‌ماه؛ زمان تشکیل کمیسیون مشترک

همچنین سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت و گویی دیگر با اشاره به سخنان ظریف در جلسه این کمیسیون با مدیران ارشد وزارت خارجه گفت: عدم اجرای قانون آیسا جزو توافقات مذاکره بود، از این رو تصویب آن نقض برجام اعلام شد. به گزارش «ایسنا»، نقوی حسینی با بیان اینکه این جلسه با دو هدف بررسی بودجه سال ۹۶ وزارت امور خارجه و بررسی آخرین وضعیت برجام تشکیل شد، به نقل از ظریف گفت: برجام مبتنی بر مذاکره به دست آمد و عدم اجرای قانون آیسا جزو توافق ما بود و به همین جهت تصویب آن نقض برجام اعلام شد و عکس‌العمل‌های حساب شده جمهوری اسلامی را در پی داشت. او افزود: ظریف به این عکس‌العمل‌ها اشاره کرد و ادامه داد که دو فرمان اجرایی رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی و همچنین درخواست تشکیل کمیسیون مشترک از جمله واکنش‌ها بود و کمیسیون مشترک ۱۰ ژانویه (۲۱ دی‌ماه) تشکیل خواهد شد و بعد از این مراحل نیز برنامه مشخص و مدون داریم. این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات ظریف مبنی بر اینکه با سایر اعضای ۱+۵ نیز گفت‌وگوهای مستمر صورت گرفته و همچنان ادامه دارد، گفت: همچنین با چین و روسیه هم مذاکرات انجام شده و همه طرف‌های مذاکره روی ادامه برجام و اجرای آن تاکید داشتند. نقوی حسینی ادامه داد: سید عباس عراقچی معاون بین‌الملل وزارت خارجه در ادامه این جلسه توضیح داد که تاکنون حدود ۷۰ میلیارد دلار خط اعتباری از طرف کشورهای مختلف در ارتباط با ایران اختصاص داده‌اند که با مانع روبه‌رو بود و با اصلاح قوانین افک، مشکل حل شده است و بازپرداخت اعتبارات مذکور مطابق جدول زمانبندی خودش خواهد بود و ایران مجبور به پرداخت بلافاصله یا در کوتاه‌مدت نخواهد بود.

تشکیل کمیسیون مشترک در ۲۱ دی‌ماه موضوعی است که وزارت خارجه آمریکا نیز درباره آن اظهارنظر کرده است؛ ایران حق دارد خواهان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام شود. به گزارش «ایسنا»، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در عین حال که مدعی شد قانون تحریم‌های ایران زمان رایزنی بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز اعمال می‌شد و به قوت خود باقی مانده و تمدید آن نقض برجام نیست و تحریم‌های هسته‌ای ثانویه وضع نمی‌کند، تاکید کرد: هر چند ما بر این باوریم که تمدید آن ضروری نبود، تمدید قانون تحریم‌های ایران، برجام را نقض نمی‌کند.