واکنش رئیس مجلس به اتفاقات مشهد

دنیای اقتصاد: ساعاتی پس از اعلام موضع حسن روحانی در قبال لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز با نطقی منتقدانه، لغو سخنرانی مطهری در مشهد از سوی دادستانی این شهر را تاسف‌آور خواند. رئیس مجلس که در این نطق خود، رفتارهای اینگونه را باعث اختلاف در کشور و انشقاق در جامعه اعلام کرد، درباره اقدام دادستانی مشهد به لغو سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس همزمان با اربعین حسینی تاکید کرد که قانونگذار، شورای تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است.

رئیس قوه ‌مقننه همچنین تاکید کرد که اینگونه رفتارهای تکرارگونه در مستندترین وجه آن، خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و اختلاف می‌شود که به هیچ وجه به مصلحت کشور، آن هم در شرایط حساس فعلی نیست. لاریجانی در ادامه با بیان اینکه فرضا اطلاعاتی به دادستان مشهد رسیده است که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه می‌شود، یادآوری کرد: «‌راهکار آن طرح موضوع در شورای تامین و تصمیم جمعی است.» رئیس مجلس با بیان اینکه نمی‌خواهم فعلا قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان محترم را نشنیده‌ام، گفت: «از روز قبل از اربعین که در جریان قرار گرفتم و موضوع را با رئیس قوه‌قضائیه در میان گذاشتم، ایشان هم بحث را در شورای تامین و تصمیم‌گیری در آن می‌دانستند.» علی لاریجانی در شرایطی به‌نظر صادق آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه اشاره می‌کند که تا لحظه تدوین این گزارش، هیچ واکنش رسمی درباره این ماجرا ازسوی قوه‌قضائیه صورت نگرفته است. رئیس مجلس همچنین در نطق دیروز خود در صحن علنی پارلمان با اشاره به اینکه استاندار خراسان رضوی در تماس با وی اعلام کرد که ما از نظر شورای تامین استان هیچ مشکل امنیتی پیش‌بینی نمی‌کنیم، تاکید کرد: «وزیر کشور در روز اربعین همین معنا را بیان داشتند. شورای تامین برای بررسی همه‌جانبه همین امور است که هر نهاد عضو، اطلاعات دست یافته را مطرح کند تا در حکومت با نظر صائب و قاطع عمل شود.» او البته به اقدامات استانداری خراسان رضوی نیز انتقاد کرد. به باور او استانداران در اینگونه موارد به‌عنوان رئیس شورای تامین و مسوول امنیت استان باید دستور صریح به نیروهای امنیتی بدهند و قبل از بروز حادثه جلوی این اقدامات را بگیرند. رئیس مجلس همچنین کمیسیون شوراها و امور داخلی پارلمان را مامور کرد تا در این مورد و همچنین موارد مشابه که در خبرها آمده به مجلس گزارش دهند.

موضع وزیر کشور

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران بر مجوزدار بودن سخنرانی علی مطهری در مشهد صحه گذاشت و تاکید کرد که از نظر من که وزیر کشور هستم، اگر این سخنرانی انجام می‌شد، هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد. به گفته رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه قانون، وزیر کشور را مسوول امنیت می‌داند و شورای امنیت کشور مسوول این امنیت است، یادآوری کرد: در این شورا هم قوه‌قضائیه و هم سپاه و هم سایر قوا و نهادها نماینده دارند. رحمانی‌فضلی در تشریح اقدامات استاندار خراسان رضوی در ممانعت از لغو این سخنرانی توضیح داد: «علی مطهری به من تلفن کرد و گفت که چنین اتفاقی افتاده و من هم با استاندار خراسان تماس گرفتم و ایشان گفتند هم با آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی و هم با علی لاریجانی و دادستان صحبت شده بود. او گفت که همه قول دادند ایراد و اشکالی در برگزاری مراسم پیش نیاید و من هم گفتم شما به‌عنوان استاندار همه مسوولیت را قبول کنید؛ استاندار گفت که دادستانی محل سخنرانی را پلمب کرده، ایشان گفت جا را عوض کردیم، اما نمی‌دانست که باز هم ممکن است مانع شوند.» او همچنین افزود: «نیروی انتظامی ضابط قوه‌قضائیه است و مکان را پلمب کرده بود، هرچند نمی‌توانست این کار را انجام دهد. متاسفانه این مشکل حل نشد و سخنرانی لغو شد. موضوعی که می‌شد تمهیدات مناسبی برای آن اتخاذ شود و سخنرانی صورت گیرد.» وزیر کشور با بیان اینکه در این مساله باید استنباط دادستان شنیده می‌شد، گفت: «هر چند به نظر من این استنباط درست نیست. در حال حاضر نیروهای ما در مشهد در حال بررسی این موضوع هستند، اما رسانه‌ها و جناح‌ها هم باید خویشتن‌داری کنند؛ زیرا تند شدن فضا به نفع کشور نیست.» وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما از لغو سخنرانی علی مطهری متاسف هستیم، تاکید کرد: از نظر ما لغو مراسم سخنرانی کار درستی نبوده و موضوع پیگیری می‌شود. او درباره زمان انتخابات و اختیاراتی که دادستان برای لغو سخنرانی‌ها برای خود می‌داند نیز تاکید کرد: برداشت دادستان از قانونی که برای خود اختیار می‌داند درست نیست. راه درست این است که باید این تفسیر را به جایی برسانیم و اگر لازم است، اصلاح شود. آقای دادستان نمی‌تواند تفسیر کند که راسا با تجمعات و سخنرانی‌ها مخالفت کند.

انتخاب سه نماینده برای پیگیری

با این همه واکنش‌ها به ماجرای لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، به اظهارات وزیر کشور و رئیس قوه‌مقننه ختم نشد. دیروز مجلسی‌ها سه نفر از نمایندگان را مامور پیگیری و بررسی لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد کردند. بر این اساس علی اصغر یوسف‌نژاد، احمد امیرآبادی فراهانی و ابوالفضل ابوترابی ازسوی مجلس مامور بررسی لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد شدند. این سه نماینده قرار است روز شنبه در سفری به مشهد با دادستان، ‌استاندار و مقامات تصمیم‌گیر در استان ملاقات کنند. هیات بررسی‌کننده لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد پس از دیدار با مسوولان مربوطه و همچنین تهیه گزارشی در این باره، گزارش خود را به نمایندگان مجلس ارائه خواهند کرد.

تدوین بیانیه حمایت از مطهری در مجلس

همچنین نمایندگان منتقد به لغو سخنرانی مطهری در مشهد در حال تدوین و تهیه بیانیه‌ای در حمایت از علی مطهری هستند. براساس آنچه محمود صادقی نماینده تهران دیروز به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد ۱۵۰ نفر از نمایندگان این بیانیه را امضا کرده‌اند.

طرح شکایت از قوه قضاییه

از سوی دیگر بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اعلام اینکه موضوع لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «شکایت من و آقای حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید از دادستان مشهد و طرز کار قوه‌قضائیه -که ایراد جدی به آن وارد است- تقدیم کمیسیون اصل نود شده و به‌زودی در دستور کار کمیسیون اصل نود قرار می‌گیرد.»

همچنین سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به جلسه دیروز شورای مرکزی فراکسیون از طرح سوال از وزرای کشور، دادگستری و اطلاعات برای پیگیری علت لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس خبر داد.

مخالفت‌ها با مطهری

با این همه اگرچه بسیاری از نمایندگان مجلس طی سه روز اخیر با اعلام مواضع حمایتی خود، لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد را مورد انتقاد قرار داده‌اند اما برخی نمایندگان موضعی متفاوت دارند. در جلسه علنی دیروز مجلس حسینعلی حاجی دلیگانی، در غیاب لاریجانی از سخنان او در دفاع از مطهری انتقاد کرد و به استناد ماد ۱۸ آیین نامه تذکر داد و گفت: «بی‌طرفی و رعایت عدالت و دید جامع را از همه اعضای هیات‌رئیسه و به‌خصوص اقای رئیس انتظار داریم. ما شاهد هستیم ده‌ها مورد سخنرانی‌های همین نمایندگان مجلس لغو شده، اما در مجلس موضوع مطرح نشده و در یک مورد به‌خصوص آقای رئیس وارد ماجرا شده‌اند.» او گفت که این یک بازی برای سنگر گرفتن است تا مردم از مطالباتشان صرف‌نظر کنند. مردم می‌پرسند وام ازدواج و اشتغال چه می‌شود. این موضع اما با انتقاد مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت همراه شد، پزشکیان در پاسخ به حاجی دلیگانی از لغو سخنرانی نایب‌رئیس دوم انتقاد کرد و گفت: کسی حق ندارد جلوی حرف زدن یک نماینده را بگیرد. هر کس این کار را کرده غلط است. دوشنبه شب هم آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب ایران زمین با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد با تاکید بر اینکه سخنان مطهری به مصلحت کشور نیست، گفت: مطهری ابتدا باید نظراتش را با حضرت آقا تطبیق دهد و برود پیش ایشان بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم. به گزارش انتخاب، موحدی‌کرمانی تاکید کرد: «متاسفانه مطهری مراعات نمی‌کند. در این مورد سخنرانی حرف دادستانی باید پذیرفته شود البته این به این معنا نیست که دهان‌ها را ببندیم، اما باید در برابر مقام معظم رهبری و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم.»