بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران - ۳ آذر ۹۵

دنیای اقتصاد: همزمان با سفر رئیس‌جمهوری اسلوونی به ایران، سفارت این کشور در تهران امروز، پس از حدود چهارسال بازگشایی می‌شود. در همین ارتباط رئیس‌جمهوری ایران در نشست خبری با همتای اسلوونیایی خود از بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران خبر داد و گفت این اقدام به مفهوم اراده قوی دو کشور برای توسعه روابط است. سفارت جمهوری اسلوونی در تهران اسفندماه ۱۳۹۱ به دلیل اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی این کشور بسته شد.

به گزارش «ایسنا» روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری اسلوونی وارد تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. قرار است همزمان با این سفر ظهر امروز چهارشنبه، سفارت اسلوونی در تهران بازگشایی شود. در این مراسم تعدادی از مقامات ارشد وزارت خارجه ایران و همچنین مقامات اسلوونی حضور خواهند داشت. در تیرماه ۱۳۹۵ در ملاقات مرتضی درزی‌رامندی، سفیر ایران با وزیر امور خارجه جمهوری اسلوونی، ضمن مرور مناسبات فی‌مابین اعلام شد که کاردار موقت اسلوونی برای بازگشایی سفارت این کشور عازم تهران خواهد شد. کاردار موقت این کشور در تهران بیش از دوماه است که در تهران مشغول به فعالیت شده است. همچنین ۱۲ آبان ماه سال‌جاری، در جریان دیدار معاون وزیر امور خارجه اسلوونی با محمدجواد ظریف، دو طرف در مورد ارتقای سطح همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و نحوه اجرای برجام و عمل طرف غربی به‌ویژه آمریکا به تعهدات برجامی رایزنی کردند. خانم کورت، ضمن ارائه گزارشی از تحولات روابط دوجانبه، به سفر رئیس‌جمهوری اسلوونی به ایران و امضای چندین سند همکاری در طول این سفر اشاره کرد و افزود: «همزمان با این سفر، سفارت جمهوری اسلوونی در تهران افتتاح خواهد شد.» در ادامه این دیدار، محمدجواد ظریف، ضمن استقبال از گسترش روابط همه‌جانبه دو کشور، بر تداوم تبادلات و رایزنی‌ها میان مقامات دو کشور تاکید کرد.

دلایل تعطیلی سفارت اسلوونی در تهران

سفارت جمهوری اسلوونی در تهران بیست و سوم اسفندماه ۱۳۹۱ به دلیل اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی این کشور بسته شد. در آن تاریخ دولت اسلوونی اعلام کرد این کشور به‌خاطر وضعیت نامناسب مالی و اقتصادی کشور تصمیم به تعطیلی سفارت خود در تهران گرفته است. براساس گزارش رسانه‌های خبری بالکان، مقامات اسلوونی اعلام کرده بودند نیازمند کاهش هزینه‌های دولت از جمله هزینه‌های مراکز دیپلماتیک خود در خارج از کشور هستند. پارلمان اسلوونی در یک ماه قبل‌تر از آن مجوز اداره امور مربوط به صدور ویزا و دیگر امور دیپلماتیک را به سفارت اتریش در تهران واگذار کرد. اسلوونی در سال ۱۹۹۳ میلادی پس از استقلال از یوگسلاوی سابق و در جریان دیدار «آلویز پترلیه» وزیرخارجه وقت اسلوونی از ایران سفارت خود را در تهران افتتاح کرد، اما ایران سفارت (دائمی) خود را در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از دیدار علی‌اکبر صالحی وزیرخارجه وقت ایران در لیوبلیانا افتتاح کرد. دولت اسلوونی در آن مقطع زمانی به خاطر اتخاذ معیارهای ریاضت اقتصادی و صرفه‌جویی در بودجه دولت، سفارتخانه‌های خود را در کشورهای سوئد، فنلاند، پرتغال و ایرلند و همچنین کنسولگری خود در دوسلدورف و نیویورک را تعطیل کرد. «ایگور یگوویچ » آخرین سفیر آکرودیته اسلوونی در جمهوری اسلامی ایران بود که آذرماه سال گذشته استوارنامه خود را به مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزارت‌خارجه تقدیم کرد.

اهمیت روابط با اتحادیه اروپا

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و اسلوونی که ظهر دیروز (سه‌شنبه) در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه این سومین دیدار و ملاقات با رئیس‌جمهوری اسلوونی است، اظهار کرد: «در گذشته دوبار در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با رئیس‌جمهوری اسلوونی دیدار داشتم که در هر نوبت ملاقات‌ها برای توسعه مناسبات فی‌مابین یک گام به پیش برداشته‌ایم.»

رئیس‌جمهوری از بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران خبر داد و گفت سفارت اسلوونی روز چهارشنبه در تهران بازگشایی می‌شود که به مفهوم اراده قوی دو کشور برای توسعه روابط است. او با اشاره به برگزاری جلسات عمومی و خصوصی با هیات کشور اسلوونی و صحبت در مورد مسائل دوجانبه افزود: «در این دیدارها پیرامون موضوعات موردعلاقه دوطرف در منطقه و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو کردیم و در بسیاری مسائل نظرات مشترک داشتیم.»

روحانی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی ایران برای روابط با اتحادیه اروپا اهمیت قائل است، تاکید کرد: «در دیدار با رئیس‌جمهوری اسلوونی نیز هم در مسیر استحکام روابط ایران با اتحادیه اروپا و هم توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور گفت‌وگو کردیم.» روحانی با اشاره به اینکه برخی از مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای برجام بوده است، توضیح داد: «ایران و اتحادیه اروپا با همه توان به دنبال استحکام این توافق مهم چندجانبه و استفاده از فرصت‌های به‌وجود آمده در پسابرجام است.» رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه دو کشور اذعان داشتیم ظرفیت‌های فراوان برای توسعه روابط اقتصادی، سرمایه‌گذاری،‌ فناوری و توسعه تجارت در روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و اسلوونی وجود دارد، تصریح کرد: «علاوه بر روابط اقتصادی دو طرف بر توسعه روابط فرهنگی، علمی، فناوری و به‌خصوص فناوری‌های نو تاکید داشتیم و امروز اسنادی با حضور دو رئیس‌جمهوری در زمینه ICT و نانو امضا شد که نشان می‌دهد دو کشور تصمیم دارند در زمینه روابط فناورانه با هم همکاری بیشتر داشته باشند.»روحانی با اشاره به اینکه در گفت‌وگوها با رئیس‌جمهوری اسلوونی در مورد معضلات مهم جهانی مثل تروریسم، افراطی‌گری و معضل مهاجرت گفت‌وگو کردیم و بر همکاری‌های بین‌المللی برای رفع این معضلات تاکید داشتیم، گفت: «در گفت‌وگوهایمان پیرامون انتخابات اخیر در ایالات‌متحده آمریکا و تاثیر احتمالی این انتخابات که می‌تواند در روابط بین جهانی و منطقه تاثیر داشته باشد، گفت‌وگوهایی داشتیم و در مورد ابعاد این مساله با یکدیگر همفکری و رایزنی کردیم.»