فارین افرز:‌ نابود کردن توافق هسته‌ای برای ترامپ هزینه دارد

ایسنا: یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی‌اش در قبال برجام نوشت:‌ دونالد ترامپ می‌داند که فضای کمی برای نابود کردن توافق هسته‌ای دارد چراکه در صورت این کار باید با دیگر طرف‌های توافق مواجه شود.

نشریه فارین‌افرز در ادامه گزارش خود با عنوان «ترامپ و ایران» نوشت: روابط آمریکا با ایران یکی از اولویت‌های فهرست مسائل سیاست خارجی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا پس از شروع رسمی کار خود با آن مواجه خواهد شد؛ در ادامه این مطلب با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ، توافقی که تابستان سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد آمده است: اما ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش مواضعی ضد و نقیض در قبال این توافق اتخاذ کرد. وی ابتدا گفت که برجام را پاره می‌کند و بعدها گفت که به سادگی آن را اصلاح خواهد کرد.

همزمان که ترامپ دولت خود را آماده می‌کند، احتمالا ترجیح می‌دهد که راه دوم را انتخاب کند. به دلایل بسیار زیادی غیرممکن است دولت وی بتواند بی‌درنگ توافق هسته‌ای را نابود کند. برجام یک توافق اجرایی است تا یک قرارداد رسمی؛ اما اینکه رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا آن را لغو کند به این معنی نیست که توانسته آن را وتو کند؛ چراکه برجام ماهیتی چندجانبه دارد. حتی اگر واشنگتن بخواهد آن را کنار بگذارد، دیگر امضاکنندگان توافق با وجود فشارهای دولت جدید آمریکا برای اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر در قبال تهران می‌توانند برجام را حفظ کنند و به اجرای آن ادامه دهند.

این یک واقعیت است که ترامپ می‌تواند به‌طور یک جانبه تحریم یا مجازات‌هایی را برای شرکت‌هایی آمریکایی معامله‌کننده با جمهوری‌اسلامی ایران درنظر بگیرد، اما این اقدام به تنهایی نمی‌تواند فعالیت شرکت‌های خارجی را که برای بازگشت به بازار ایران تلاش می‌کنند، محدود کند زیرا این شرکت‌ها تحت‌تاثیر محدودیت‌های جدید بر موسسات آمریکایی قرار نخواهند گرفت. هرچند چشم‌انداز رویکرد سخت‌گیرانه‌تر واشنگتن در قبال تهران ممکن است یک وقفه در تعاملات خارجی با ایران ایجاد کند، در نهایت واشنگتن قادر نخواهد بود این توافق را بدون اینکه متحمل ضرر و خطر تنش‌های تجاری با کشورهایی همچون چین و فرانسه شود به‌طور کامل به عقب براند، کشورهایی که در حال‌حاضر سخت مشغول محکم‌کردن جای پای خود در جمهوری‌اسلامی ایران هستند و این چشم‌اندازی است که احتمالا دولت ترامپ تمایل بسیار کمی برای آن دارد. به نوشته فارین‌افرز، ترامپ آن‌قدر معقول هست که بفهمد فضای کمی برای از بین بردن توافق هسته‌ای و دلیل قابل‌قبول برای تقویت اقدامات و مجازات‌هایش وجود دارد. این نشریه آمریکایی در پایان با اشاره به رویکرد احتمالی دونالد ترامپ برای عقب‌راندن سیاست دولت اوباما در قبال ایران نوشت که به‌نظر می‌آید وی قصد چنین کاری را داشته باشد.