در سال ۱۳۸۶ قانونی به نام قانون تسهیل اعطای تسهیلات تصویب شد که در ماده ۵ آن، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موظف شدند نهادی برای گردآوری مشاوران سرمایه‌گذاری ایجاد کنند. در حال حاضر پس از گذشت ۹ سال از آن تاریخ، به‌رغم تشکیل کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی آیین‌نامه اجرایی آن درنیامده است.

هما گوشه، عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره‌ این موضوع اظهار کرد: نیازهایی در کشور شناسایی می‌شود که بر مبنای آن نیازها، برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد و حتی آنها تبدیل به قانون می‌شود و بعد قانون به اجرا درمی‌آید. بعضی از بخش‌ها کامل، بعضی از بخش‌ها ناقص و بعضی از بخش‌ها فراموش می‌شوند و در نتیجه این موضوعات سبب می‌شود که ما از داشته‌هایمان به درستی استفاده نکنیم.

او ادامه داد: ۹ سال پیش به‌دلیل افزایش روزافزون معوقات، نیاز به قانون تسهیل اعطای تسهیلات، حس شده و نهادسازی در بند ۵ این قانون دیده شده و کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از آن نهادها تشکیل شده است، ولی در حال حاضر این کانون معطل مانده تا آیین‌نامه اجرایی آن در بیاید. این عضو شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی درباره‌ اینکه چرا آیین‌نامه اجرایی این کانون تا به حال در نیامده، گفت: این موضوع به‌دلیل کوتاهی مسوولان نیست؛ چراکه این آیین‌نامه چند بار نوشته شده، اما به‌خاطر جامعیتی که باید می‌داشته و عدم تطابق واقعی آن با شرایط روز در زمان‌هایی متوقف شده است. آسیب این موضوع نباید به بخش سالم قانون بخورد.

گوشه ادامه داد: ما در اساسنامه کانون یک هیات عالی نظارت داریم که این هیات به‌خاطر این است که کانون و تصمیماتش با قوانین کلی بانکداری و تسهیلات هماهنگ باشد. در اینجا هم بانک مرکزی و هم وزارت امور اقتصادی و دارایی نمایندگی اصلی دارند. هر دوی اینها باید آن گروه را که متشکل از هیات‌مدیران عامل چند بانک خصوصی و غیرخصوصی بوده دعوت می‌کردند؛ درحالی‌که این هیات نظارت چهار سال است که تشکیل نشده است.