تظاهرات ضدرانت در سئول عکس: AFP

گروه جهان: سئول، پایتخت کره‌جنوبی دیروز شاهد تظاهرات بزرگ ده‌ها هزار نفری از مردم این کشور با موضوع برکناری رئیس‌جمهوری بود. به گزارش آسوشیتدپرس، این سومین تظاهرات علیه رئیس‌جمهور پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به‌دلیل رسوایی سیاسی اخیرش است و پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین تظاهرات از هزاره دوم باشد. ده‌ها هزار پلیس ضدشورش در نقاط مختلف سئول، پایتخت کره‌جنوبی مستقر شدند تا مانع از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به کاخ ریاست‌جمهوری شوند.

پارک گئون‌های درگیر یک جنجال سیاسی بر سر اثرگذاری یکی از دوستان نزدیکش در تصمیم‌گیری‌های دولتی است. خانم پارک دو بار عذرخواهی کرده اما این عذرخواهی‌ها نتوانسته باعث آرام شدن اوضاع شود. چوی سون شیل که برای ۴۰ سال دوست صمیمی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بوده، متهم است مقادیر زیادی پول از شرکت‌های کره‌ای گرفته است. چوی در حال حاضر به اتهام کلاهبرداری و سوء استفاده از قدرت در بازداشت است. همچنین شماری از مقام‌های دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی تحت بازجویی هستند. چوی، دختر رهبر یک فرقه مذهبی است که تا زمان مرگش راهنمای روحانی خانم پارک بود. او از نفوذش بر خانم پارک برای پیشبرد مقاصد سیاسی‌اش استفاده کرد. گفته شده سون شیل بدون داشتن سمت دولتی به کاخ ریاست‌جمهوری سئول رفت و آمد داشته است. چوی ضمن دسترسی به اسناد محرمانه در متن سخنرانی‌های رئیس‌جمهوری نیز اعمال نفوذ می‌کرد. چوی به گفته رسانه‌ها نفوذ زیادی بر سیاست‌های دولت سئول داشته است. سازمان دهندگان تظاهرات پیش‌بینی کردند نزدیک به ۵۰۰ هزار تن از سراسر کره‌جنوبی در این تظاهرات مشارکت کنند همزمان پلیس پیش‌بینی کرده که بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن در این تظاهرات حضور یابند. با وجود خشم مردم از این رسوایی سیاسی احزاب اپوزیسیون فعلا دنبال استیضاح یا استعفای پارک گئون‌های نیستند؛ چرا که نگران این مساله‌اند که این روند بر رقابت ریاست جمهوری سال جاری میلادی در کره‌جنوبی اثر بگذارد. آنها تهدید کردند اگر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی خودش را از امور دولتی دور نکند و از آن فاصله نگیرد کمپینی برای استعفایش به راه می‌اندازند. از دوره ریاست‌جمهوری پارک گئون های، تنها ۱۵ ماه باقی مانده است و اگر پیش از این مدت استعفا دهد انتخاباتی باید ظرف ۶۰ روز برگزار شود. پارک اولین رئیس‌جمهوری زن کره‌جنوبی است که از فوریه ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار گرفته است. وی فرزند «پارک چونگ هی» سومین رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بین سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۷۹ است.

پیچیده شدن بحران با بازداشت معاونان پارک

بازداشت دو نفر از معاونان سابق رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی موجب پیچیده‌تر شدن بحران سیاسی در این کشور شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی اعتراضات گسترده مردمی علیه «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، دو نفر از معاونان ارشد سابق وی بازداشت شدند. افشا شدن رسوائی‌های رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی موجب شده تا محبوبیت وی به کمتر از پنج درصد برسد که این در طول تاریخ بی‌سابقه است. براساس این گزارش، علاوه‌بر بازداشت «چوی سون سیل»، «آن جانگ بئوم» نیز هفته گذشته به اتهام سوء استفاده از قدرت بازداشت شد. با عذرخواهی رئیس‌جمهوری، رهبر حزب مخالف دولت، پارک گئون‌های را به عدم صداقت و قدرت طلبی متهم کرد. «چو می-آئه» رهبر حزب دموکراتیک کره گفت: «او درک درستی از کل وضعیت ندارد و فقط به دنبال حفظ قدرت به هر طریقی است.» به دنبال اعتراض‌های مردمی، نخست‌وزیر کره‌جنوبی، دو وزیر کابینه، ۱۰ مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری از سمت‌های خود استعفا داده یا برکنار شدند.

تداوم تظاهرات

کاخ آبی، مقر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، این روزها به محل تجمع معترضان تبدیل شده است. پلیس تعداد معترضان را از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر متغیر می‌داند. برخی خبرنگاران در حساب‌های توییتری خود گزارش دادند که چنین تجمعی در تاریخ کره‌جنوبی بی سابقه است. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که معترضان خواستار استعفای خانم رئیس‌جمهور هستند و شعارهایی در این زمینه سر می‌دهند. روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا گزارش داد که این رسوایی جامعه کره‌جنوبی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده تا جایی که براساس نظرسنجی موسسه گالوپ میزان محبوبیت پارک گئون‌های را به ۵ درصد کاهش داده است، کمترین میزان محبوبیت یک رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در ۶۸ سال گذشته.

بازیگران توسعه در کره‌جنوبی

تظاهرات ضدرانت در سئول