گروه خبر: محمدرضا باهنر سیاستمدار اصولگرایی است که پس از تجربه ۲۸ سال نمایندگی مجلس، با تصمیم خود در انتخابات مجلس دهم نامزد نشد تا به دوره نمایندگی‌اش پایان دهد. او که ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری را بر عهده دارد، این روزها که مجلس جدید بازگشایی شده، به سوال‌های متعددی درباره ترکیب این مجلس که خود در آن حضور ندارد پاسخ داده است. باهنر روز گذشته نیز در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، در تشریح آرای انتخابات مجلس دهم، با بیان اینکه در تهران ۶۰ درصد مردم به لیست امید و ۴۰ درصد نیز به لیست اصولگرایان رأی دادند، یادآوری کرد: «در بسیاری از کشورها این‌گونه نیست و از آنجا که سیستم انتخاباتی در کشور ما رقابتی مطلق است اگر یک لیست ۱/ ۵۰ درصد رأی بیاورد هر ۳۰ نماینده را او به مجلس می‌فرستد.»

باهنر در تحلیل خود از نتیجه آرا در تهران هم گفت: در تهران نفر اول حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأی، نفر سی‌ام یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأی و نفر سی و یکم که نفر اول لیست اصولگرایان بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأی آورد و در نهایت نفر شصتم، ۶۷۰ هزار رأی آورد. نایب رئیس مجلس نهم افزود: این یعنی در کف، یک میلیون نفر به لیست امید و ۶۷۰ هزار نفر نیز به لیست اصولگرایان در تهران رأی دادند و این رخداد نیز یک گام روبه‌جلوی دیگر برای ما بود. آرای اصولگرایان در این دوره از نظر کمی بسیار خوب بود.

خبرگزاری تسنیم در شرایطی این ارقام را تحت عنوان آرای نمایندگان تهران به نقل از محمدرضا باهنر عنوان کرده است که بر اساس اطلاعیه شماره ۷۸ وزارت کشور مبنی بر نتایج نهایی انتخابات مجلس دهم در تهران، محمدرضا عارف با یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۹۲۶ رای به‌عنوان منتخب اول تهران وارد مجلس شد. عبدالرضا هاشم‌‌زایی نیز با یک میلیون و۷۸ هزار و ۸۱۷ رای به‌عنوان نفر سی‌ام به مجلس دهم راه یافت. از سوی دیگر برمبنای اطلاعیه وزارت کشور غلامعلی حداد عادل با یک میلیون و ۵۷ هزار و ۶۳۹ رای نفر سی و یکم تهران شد و از رفتن به مجلس دهم بازماند. همچنین بر اساس این اطلاعیه تعداد آرای نفر شصتم تهران ۶۲۶ هزار و ۸۲۵ رای اعلام شد که متعلق به محمد ناظمی اردکانی است.

سفر 1500 کیلومتری عارف برای پیروزی

با این همه باهنر درباره وضعیت اصلاح طلبان در مجلس دهم، با بیان اینکه آقای محمدرضا عارف فرد محترمی است، اما ۱۰۳ رأیی که در انتخابات هیات‌رئیسه موقت مجلس کسب کرد، قطعی بود، تاکید کرد: عارف در مرحله دوم انتخابات بی‌نهایت تلاش کرد و من شاهد بودم که ایشان بعضا روزی ۱۵۰۰ کیلومتر در جاده سفر می‌کرد و واقعا همت والایی گذاشت و حتی بعد از انتخابات نیز با بسیاری از نمایندگان به‌صورت تک تک تلفنی صحبت کرد. بنده اگر اینها را عرض می‌کنم به هیچ‌وجه قصد توهین ندارم، اما باید گفت به‌رغم تلاش بسیاری که صورت گرفت در نهایت ۱۰۳ رأی کسب کردند که مبارکشان هم باشد.

باهنر با بیان اینکه البته اصلاح‌طلبان معتقد بودند برخی اشخاص از طریق لیست امید وارد مجلس شدند اما در انتخابات هیات‌رئیسه به فرد دیگری رأی دادند و این عقیده بعضا درست بود، تاکید کرد: اما پاسخ روشن است؛ آنها به لیست امید اعتقادی نداشتند و مواضع آن را تایید نکردند و تنها از نردبان امید بالا رفتند. این نماینده ادوار مجلس افزود: تکلیف ۱۰۳ رأی آقای عارف که مشخص است. ۱۳۰ رأی آقای لاریجانی نیز مربوط به اصولگرایان و حدود ۳۰ تا ۴۰ رأی نیز مربوط به مستقلین بود که مجموع آن به ۱۷۰ رأی رسید. هفت نفر از اعضای هیات‌رئیسه اصولگرا و پنج نفر باقی‌مانده یا اصلاح‌طلب هستند یا مستقل. اکنون ترکیب فعلی مجلس خوب و متناسب است.رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نمایندگان اصلاح‌طلب از بیرون کنترل و اداره می‌شوند، گفت: «از آرزوهای بنده این است که پارلمان ما به‌صورت حزبی اداره شود و این خیلی خوب است. اصولا از تشکیل حزب در نظام مردم‌سالاری دینی نمی‌توان گذشت.»

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین توضیح داد: «اگر درباره عدم بلوغ سیاسی نمایندگان صحبت ‌شود، باید گفت که همه ما در این زمینه نابالغیم.» باهنر با تاکید بر اینکه در این میان برخورداری از یک پشتوانه فکری حزبی می‌تواند برای نمایندگان ما مفید باشد، گفت: «این موضوع که نمایندگان از بیرون و از حزب اداره شوند را می‌پسندم. هرچند «اداره کردن از بیرون» و «بد اداره کردن از بیرون» دو مقوله جدا هستند و اگر عده‌ای از بیرون تحریک کنند که مملکت را به هم بریزند بد است، اما اگر ترغیب کنند که امور مملکت پیش برود، بسیار خوب است.»

مجلس خبرگان نباید «کوتاه‌قد» شود

باهنر در بخش دیگر از این گفت‌وگو به انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان پنجم اشاره کرد و از برخی رسانه‌ها و احزاب انتقاد کرد. او گفت که این رسانه‌ها و احزاب در انتخابات خبرگان ظلم کردند؛ زیرا مجلس خبرگان سیاسی نیست و نباید سیاسی شود. نایب رئیس مجلس دهم با بیان اینکه در جریان انتخابات خبرگان، برخی اظهاراتی را مطرح کردند و از «لیست انگلیسی» و «لیست ضد انگلیسی» سخن به میان آوردند، گفت: «معتقدم به هر میزان که برخی رسانه‌ها و اشخاص ازجمله «منِ باهنر» مقصر بودیم، باید تقصیر خود را بپذیریم زیرا شأن و منزلت مجلس خبرگان این است که در جریانات سیاسی «کوتاه‌قد» وارد نشود زیرا مجلسی فرا سیاسی و فراجناحی است که از شأن و اختیارات بالایی برخوردار است. باهنر با تاکید بر اینکه مجلس خبرگان را نباید «جناح مالی» کرد، توضیح داد: دامن زدن به این قضیه سودی نداشت، زیرا هر شخصی که صلاحیتش برای خبرگان و مجلس شورای اسلامی ازسوی شورای نگهبان تایید شده باشد در واقع فردی صالح برای انتخاب شدن است.»

رقابت بین انگلیس و آمریکا در خبرگان تفسیری غلط است

او با بردن نام نمایندگانی از مجلس خبرگان ازجمله آیت‌الله احمد جنتی که او را جزو«هیات‌ امنای اداره‌کننده انقلاب» خواند، گفت: «حضرت آیت‌الله امینی نور چشم ما هستند و بر سر ما جای دارند. حضرت آیت‌الله شاهرودی نیز سال‌ها به این نظام خدمت کرده‌اند؛ البته در این میان ممکن است برخی دارای نقاط ضعفی باشند و برخی دیگر دارای نقاط قوت بیشتری باشند. بنابراین اینکه بگوییم در انتخابات هیات‌رئیسه خبرگان رقابتی بین انگلیس، آمریکا و ایران در جریان بود یک تفسیر بسیار غلط است و باید آن را صد در صد محکوم کرد.»باهنر در تحلیل پیام بیرونی انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان با تاکید بر اینکه در خبرگان هر شخصی که رأی آورد فردی متدین، انقلابی، ضد استکبار و ضد انگلیسی بود، گفت: «رقبای آیت‌الله جنتی خوب بودند، ایشان خودشان نیز انسان خوبی است و با رأی بسیار بالایی انتخاب شد.» باهنر با طرح این سوال که اگر هم فرض کنیم فرد دیگری به‌ غیر از حضرات آیات جنتی، امینی و شاهرودی رأی می‌آورد، آیا باید در آن زمان ادعا می‌کردیم که انگلیسی‌ها رأی آوردند، تاکید کرد: «معتقدم هیچ‌گاه نباید چنین سخنانی را بیان کرد.»