افزایش سهم ریل در بنادر به ۴۵ درصد

وزیر راه وشهرسازی از هیات عامل جدید سازمان بنادر خواست که با هدف افزایش سهم ریل در بنادر از ۱۴ به ۴۵ درصد معاونت ریلی در درون سازمان بنادر تاسیس شود که هدف نهایی آن آوردن قطار به تمام بنادر کشور باشد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع نمایندگان مجلس، دریانوردان و مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به دوره جدید در سازمان بنادر چند نکته مهم و کلیدی را مطرح می‌کنم و امیدوارم مورد توجه جدی قرار بگیرد. وی ادامه داد: موضوع اول قدرت رقابت‌پذیری بنادر ایران با جهان است. ما در ایران آبراهه نداریم، آنچه داریم دریا است و بنابراین موضوع دریا در محیط جهانی صورت می‌گیرد و بنابراین باید قدرت رقابت‌پذیری ایران را در سطح منطقه و جهان بالا ببریم. وی ادامه داد: از هیات عامل جدید می‌خواهم به یاد داشته باشند در هر اقدامی خود را با رقبای جهانی مقایسه کنند و اقتصاد بنادر ایران را با اقتصاد بنادر جهان به رقابت بنشانند.

نفوذ ریل به بنادر

وی با طرح این سوال که اکنون چقدر ریل به سازمان درونی بنادر نفوذ کرده گفت: این نکته بسیار مهم است که باید شبکه ریل مثل شبکه جاده در بنادر نفوذ پیدا کند و ریل به تمام سکوهای پهلوگیری برسد و امکان تخلیه و بارگیری از ریل به کشتی و کشتی به ریل به‌صورت مستقیم وجود داشته باشد دراین صورت توانسته‌ایم مفهوم ترانزیت را عملیاتی کنیم. وی ادامه داد: خواسته من از هیات عامل این است که در اولین فرصت معاونت ریلی را در درون سازمان بنادر تشکیل دهد و ما بتوانیم مرکز کنترل ریلی سازمان بنادر را در دادوستد و همکاری با مرکز ریلی راه‌آهن داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی دراین خصوص توضیح داد: یک مرکز کنترل کاملا پیشرفته ریلی در درون سازمان بنادر باید تشکیل شود که سیاست آن رسیدن قطار در داخل بنادر باشد. بر این اساس سهم ریل از بنادر که اکنون ۱۴ درصد است باید به ۴۵ درصد افزایش یابد و قطار به بنادر کشور برسد.

وی همچنین به آموزش نیروی انسانی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: نیاز داریم که با فوریت فارغ‌التحصیلان برجسته دریایی را به خارج کشور اعزام کنیم تا صاحب کارشناسان جهانی و آشنا به محیط بین‌المللی باشیم. وی درپایان از زحمات محمد سعیدنژاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی تشکر کرد و گفت: وی در جهت نوسازی تجهیزات، تامین و نگهداری تاسیسات و همچنین بهسازی بنادر تلاش‌های زیادی داشته است و از زحمات وی و هیات عامل پیشین تشکر می‌کنم و آرزو دارم که هیات عامل جدید امکان بهره‌وری اقتصادی از ظرفیت‌های دریا را به وجود آورد.