معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد در هفته جاری خبر داد و گفت: تمامی مجوز‌های این پروژه اخذ و مسائل بانکی آن حل شده است و در هفته جاری اقدامات مهندسی برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد حدفاصل مشهد تا نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر آغاز می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، مازیار یزدانی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات معاونت فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن اظهار کرد: قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-گرگان- اینچه‌برون با طرف روس در حال نهایی شدن است و با انعقاد قرارداد بین طرفین امیدواریم مسائل اجرایی با سرعت بالا در دست اقدام قرار گیرد. وی افزود: مبلغ قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-گرگان- اینچه‌برون به طول ۴۳۰ کیلومتر به ارزش ۲/ ۱ میلیارد یورو و مدت آن ۴ ساله است و منابع مالی آن به‌صورت فاینانس کم‌بهره از محل منابع روسی تامین می‌شود. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در ادامه به پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد اشاره کرد و گفت: تمامی مجوز‌ها اخذ و موارد بانکی حل شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی حدفاصل مشهد تا نیشابور شروع خواهد شد. یزدانی گفت: این پروژه با فاینانس چینی به ارزش ۶/ ۱ میلیارد یورو به طول ۹۲۶ کیلومتر و در مدت ۴ سال انجام خواهد شد که در فاز اول حدفاصل مشهد-نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر اجرا خواهد شد.

وی افزود: به دنبال استفاده از روش‌های مکانیزه برای کاهش زمان عملیات اجرایی هستیم. این روش‌ها شامل برداشت اطلاعات و قرار گرفتن آن در دست مشاور و تدوین راهکارها از جانب آنها می‌شود. یزدانی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن رسالت‌های بزرگی در حوزه بار و مسافر دارد، گفت: معاونت فنی بزرگ‌ترین پشتیبان شبکه ریلی کشور است. از این رو در راستای اتصال به مراکز بار هدف‌گذاری بزرگی صورت گرفته است که با ایجاد خطوط فرعی راه‌آهن می‌تواند به این مراکز متصل شود. همچنین کاهش تصادفات در جاده‌ها و مصرف سوخت قرار است با استفاده از حمل‌ونقل ریلی کاهش یابد و از طرفی نوع زندگی در شهرها بر مبنای حمل‌ونقل ریلی تغییر کند.

معاون شرکت راه‌آهن اظهارکرد: با توجه به میزان آلودگی هوا در کلان‌شهرها هدف‌گذاری به این صورت است که مردم برای انجام کارهای روزانه به کلان‌شهرها وارد شوند و پس از اتمام روز با استفاده از حمل ونقل حومه‌ای به شهرهای محل سکونت خود بازگردند که در این صورت مسوولیت قطارهای حومه‌ای بیش از پیش سنگین می‌شود. وی در ادامه از اجرای ۸۰۰ کیلومتر خطوط حومه‌ای در کلان‌شهرهای اهواز، مشهد، تهران و اصفهان خبر داد و گفت: ۵۰۰ کیلومتر از خطوط قطارهای حومه‌ای امسال به بهره‌برداری می‌رسد. البته با مشاهده عملکرد قطار حومه‌ای اهواز-سربندر به طول ۱۶۰ کیلومتر در آینده نزدیک شاهد تقاضا برای این نوع حمل‌ونقل ریلی از سوی سایر استان‌ها نیز خواهیم بود. یزدانی یادآور شد: تکلیف اصلی ما حفظ ایمنی در کنار سیر حرکت است، از این رو اجرای پروژه روی خط گرم با مشکلات و سختی‌های قابل توجهی روبه‌رو است. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: از برنامه‌ریزی برای ساخت ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم ۸۰۰ کیلومتر در دست اجرا است و ۵۰۰ کیلومتر آن مانند حدفاصل بافت تا زرین‌شهر نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم ATC تا پایان سال جاری

این مقام مسوول در شرکت راه‌آهن با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش بازسازی و بهسازی خطوط گفت: بازسازی و بهسازی حدود ۲۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور در دست برنامه قرار دارد که علت اصلی پایین بودن سرعت عمل در این بخش جلوگیری از توقف سیر و حرکت در خطوط است اما بازسازی و بهسازی ۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی پس از ۶۰ سال در دست انجام است. وی افزود: امروز سومین مرحله بازسازی و بهسازی راه‌آهن جنوب زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید و در پایان سال شاهد بازسازی و بهسازی کامل راه‌آهن جنوب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت راه‌آهن خواهیم بود. یزدانی همچنین به اقدامات حوزه ارتباطات و علائم الکتریکی اشاره کرد و گفت: راه‌آهن دارای دومین شبکه ارتباطات بعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می‌رود که حتی به آن وزارتخانه خدمات نیز ارائه می‌کند. از طرفی در حال ترانزیت دیتا از مرز بندرعباس و از تبریز به اروپا هستیم. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از تجهیز تمام شبکه ریلی کشور به سامانه ATC در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین امسال ۵۰۰ کیلومتر تراک‌بندی خط بافق-بندرعباس به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۰ ایستگاه جدید نیز در مسیر جنوب اضافه می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های بخش ساختمان و تاسیسات بیان کرد: با طرح جامع ایستگاه‌های تشکیلاتی، ایستگاه‌های راه‌آهن از حالت محلی فقط برای خدمات تجمیع و توزیع مسافر خارج و به اماکن تبادل فرهنگی و خدمات تبدیل خواهند شد. البته عملیات ارتقای ایستگاه‌های تهران، مشهد و قم تحت عنوان TOD آغاز شده است و طی ۲ سال آینده تمام ایستگاه‌های مهم به ایستگاه‌های تشکیلاتی و تجاری تبدیل خواهند شد. یزدانی اتصال خطوط ریلی به مراکز حمل بار را مهم توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون ۵۰ نقطه برای اتصال به شبکه ریلی شناسایی شده و کار اجرایی ۱۱ نقطه شروع شده است، اما تمام ۵۰ نقطه امسال آغاز می‌شود تا بتوانیم به مرحله بهره‌برداری در راستای اهداف برنامه ششم و تاکید مقام معظم رهبری دست‌یابیم. وی با اشاره به دوخطه کردن مسیر جنوب نیز اظهار کرد: بین خرمشهر-سربندر هفته گذشته مجوز هیات دولت برای ساخت خط ریلی اخذ شد که بر این اساس راه‌آهن در جنوب کشور سه‌ضلعی می‌شود و با عبور از شادگان به خرمشهر متصل می‌شود و طی این هفته در حال رایزنی برای اخذ مجوز محیط زیست هستیم تا کار اجرایی به سرعت انجام شود.

معاون شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: خط دوم راه‌آهن اهواز- اندیمشک امسال تکمیل می‌شود. همچنین در خصوص خط دوم راه‌آهن قم-اراک، هم‌اکنون مشاور پروژه در حال ارزیابی و مطالعه برای اجرای پروژه به صورت عادی یا سریع‌السیر و با نگاه باری یا مسافری است. یزدانی با اشاره به راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بیان کرد: مرحله اجرایی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در دست ساخت قرار دارد اما در خصوص مکان‌یابی در شهرهای تهران، قم و اصفهان با طرف خارجی در حال بررسی هستیم. از طرفی شخص وزیر راه و شهرسازی نیز در این پروژه ورود کرده و در حال پیگیری برای نهایی کردن پروژه است. این مقام مسوول در شرکت راه‌آهن ادامه داد: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر برای تهران-تبریز، تهران-همدان و قم-اراک نیز تعریف شده که هم‌اکنون در دست مطالعه قرار دارند و در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی شاهد عقد قرارداد در این مسیرها خواهیم بود. معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت: ایستگاه آستارا ایران در حال تجهیز برای تخلیه بار است.