معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش زمان سیر در مسیرهای پرترافیک خبرداد و گفت: برای سال آینده هدف ما این است که همه قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای شود تا مشخص باشد که در چه زمانی دقیقا به مقصد می‌رسد. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن،سعیدمحمدزاده در مراسم ورود ۱۱۳ دستگاه واگن نو و بازسازی شده به ناوگان ریلی کشور از سوی چهار شرکت مسافری با بیان اینکه ‌ از سال ۹۲ با پیگیری‌ها تعرفه‌ راه‌آهن در حوزه بار به شدت کاهش یافت، گفت: پس از این، سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی کالا به ۵/ ۱۲ درصد برگشت در حالی که در حوزه مسافری حق دسترسی‌ها صفر است.

وی با تشریح بند ق تبصره ۲ قانون برنامه افزود: در بند «ق» که بعدا قانون دائمی ماده ۱۲ شد مصوب شده که ۵/ ۷ میلیارد دلار برای پروژه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی سوخت می‌شود اختصاص یابد که شامل ۳۵ سی‌سی به ازای هر تن کیلومتر و ۲۰ سی‌سی به ازای هر نفر کیلومتر است.مدیرعامل راه‌آهن با تاکید براینکه بخش مسافری ریلی نیازمند پشتیبانی جدی است، از کاهش زمان سیر قطار در مسیرهای پرترافیک خبرداد و تصریح کرد:‌ برای سال آینده هدف ما این است که همه قطارهای باری و مسافری برنامه‌ای شود تا مشخص باشد که در چه زمانی دقیقا به مقصد می‌رسد. وی با بیان اینکه در برنامه ششم تکلیف شده است که سهم حمل‌ونقل ریلی در جابه‌جایی بار که امروز ۵/ ۱۲ درصد است به ۳۰ درصد و در جابه‌جایی مسافر به ۲۰ درصد افزایش یابد افزود: همچنین مصوب شده است که سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی به مثابه سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باشد، یعنی معافیت مالیاتی و تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد داشته باشد.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن در این برنامه در حوزه باری تصویب شد شرکت‌های ریلی مالیات بر ارزش افزوده نداشته باشند ضمن آنکه راه‌آهن موظف شده تا شرکت‌ قطارهای حومه‌ای را تشکیل دهد، همچنین مقرر شده یک درصد از فروش نفت و گاز برای توسعه ریلی در نظر گرفته شود که این مصوبه در سال ۹۵ محقق نشد. محمدزاده همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بخش ریلی گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری در بخش حمل‌ونقل اولویت با حمل‌ونقل ریلی است و باید برای این بخش مزیت اقتصادی ایجاد کنیم، همچنین از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری اتصال ایستگاه‌های راه‌آهن به کارخانه‌ها و معادن کشور است که باید تمام برنامه‌های ما در راستای این دو هدف باشد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه عمر ناوگان مسافری ریلی خیلی بالا است تصریح کرد: از زمان قبول مسوولیت مدیرعاملی راه‌آهن، حسب مقررات از تردد ۳۵۰ دستگاه واگن با عمر ۳۵ سال جلوگیری شد، بنابراین تعداد واگن مسافری از ۲۲۰۰ دستگاه به حدود ۱۷۵۰ دستگاه رسید. به گفته وی سال آینده فقط ۸۵۰ دستگاه واگن مسافری در ناوگان ریلی کشور خواهیم داشت و در این راستا باید سریعا تدبیر شود تا شرکت لیزینگ ریلی را راه‌اندازی کنیم.بنابر این گزارش، این ناوگان شامل ۲۳ واگن غدیر متعلق به شرکت ریل ترابری صبا، ۲ ست ریل باس و ۱۲ دستگاه واگن پلور سبز متعلق به شرکت راه‌آهن است.همچنین ۸ دستگاه پلور سبز، ۱۶ دستگاه واگن ۴ تخته بازسازی شده البرز،۴ دستگاه واگن پارسی و ۲ دستگاه واگن ۶ تخته بازسازی شده متعلق به شرکت رجا هستند.۶ دستگاه واگن بازسازی شده اوبتیما و ۳۲ دستگاه واگن ۵ ستاره فدک از دیگر سالن‌های مسافری هستند.

افزایش سه‌برابری سرمایه‌گذاری در بخش ریلی در دولت یازدهم

وزیر راه و شهر سازی نیز در این مراسم از اتصال ۵ استان جدید به شبکه ریلی و ورود ۶ هزار واگن جدید مسافری خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران،عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح۱۱۳ واگن جدید وبازسازی شده گفت: در سه سال گذشته مجموعه وزارت راه و شهرسازی سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل صورت گرفته و این میزان نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم ۳ برابر شده است. وی افزود:در سه سال گذشته ۲ هزار کیلومتر پروژه دو خطه و سه خطه سازی شبکه راه‌آهن را در دست اجرا داشته‌ایم و از مهم‌ترین پروژه‌های ما در بخش راه‌آهن اتصال مرکز پنج استان به شبکه ریلی است. به گفته آخوندی در حال حاضر متوسط ریل‌گذاری در این پنج پروژه ۵/ ۳ کیلومتر در روز است و معتقدم در آینده نزدیک وضعیت صنعت حمل‌ونقل ریلی رو به رشد خواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه در راستای اقتصادی کردن صنعت حمل‌ونقل ریلی نرخ تعرفه دسترسی واگن‌های باری به ریل کاهش پیدا کرد، گفت: در طول سه سال گذشته نرخ دسترسی واگن‌های باری به ریل را از ۵۶ درصد به کمتر از ۳۰ درصد کاهش دادیم. وزیر راه و شهر سازی با اشاره به مزایای گسترش حمل‌ونقل ریلی گفت: به‌طور قطع گسترش شبکه حمل‌ونقل ریلی یک عامل بسیار مهم برای کاهش آلودگی هوا و شهرسازی ریل پایه و صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ورود ۶ هزار واگن باری جدید به ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور را از برنامه‌های جدی وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: تمام سیاست‌های ما در راستانی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی است و امیدواریم با این سیاست‌های اتخاذ شده ریل و حمل‌ونقل ریلی بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند. آخوندی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن و حمل‌ونقل ریلی گفت: برای سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومانی برنامه‌های جدی و روشنی داریم ضمن اینکه پروژه ToDو شهرسازی ریل پایه را به شکل جدی دنبال می‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی ازخروج واگن‌های با سن بالا در شبکه ریلی خبرداد و گفت: سال ۹۲ شاهد تردد واگن‌هایی با سن ۶۴ سال در شبکه حمل‌ونقل ریلی بودیم که در طول سه سال گذشته تمام ناوگان بالای ۴۵ سال را از رده خارج کرده‌ایم. یعنی در طول سه سال گذشته عمر ناوگان ریلی تا ۲۰ سال کاهش پیدا کرد.