ساخت راه‌آهن آستارا- آستارا در آینده نزدیک به پایان می‌رسد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در دیدار با رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به روند اتصال خطوط ریلی دو کشور گفت: ساخت خط ریلی مسیر آستارا (ایران) - آستارا (جمهوری آذربایجان) در آینده نزدیک به پایان می‌رسد و در حال حاضر کارهای ساخت‌وساز از جمله پایانه راه‌آهن و ترمینال باری در آستارای کشورمان با سرعت ادامه دارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده و جاوید قربان‌اف رئیس شرکت راه‌آهن جمهوری آذربایجان در باکو با یکدیگر دیدار کردند و در این دیدار ساخت خط ریلی مسیر آستارا (ایران) - آستارا (جمهوری آذربایجان) و روند تکمیل دالان حمل‌ونقل شمال - جنوب مورد بررسی قرار گرفت.

جاوید قربان‌اف با اشاره به تقویت روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران بر اثر اراده روسای جمهوری دو کشور، درباره کارهای انجام گرفته در قالب تکمیل دالان حمل‌ونقل شمال - جنوب در خاک این کشور گزارشی را به همتای ایرانی ارائه کرد. وی راه‌اندازی قطار مسافربری نخجوان - مشهد را برای توسعه ارتباط ریلی میان دو کشور همسایه مهم ارزیابی کرد. سعید محمدزاده نیز تکمیل ساخت خط ریلی ۳/ ۸ کیلومتری از پایانه آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران را برای اتصال خطوط ریلی دو کشور مهم دانست. به گفته این مسوول، ساخت خط ریلی مسیر آستارا (ایران) - آستارا (جمهوری آذربایجان) در آینده نزدیک به پایان می‌رسد و در حال حاضر کارهای ساخت‌وساز از جمله پایانه راه‌آهن و ترمینال باری در آستارای کشورمان با سرعت ادامه دارد. سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه روز دوشنبه برای دیدار سه‌روزه وارد جمهوری آذربایجان شده‌اند.

استقبال تهران از تولید مشترک واگن با آستانه

مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین در دیدار با همتای قزاقستانی خود از نیاز کشور به ۳۱ هزار واگن باری و مسافربری خبر داد و گفت: تولید مشترک واگن ازسوی شرکتی از قزاقستان و ایران، از سوی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد. سعید محمدزاده در دیدار با «آل پیسبایف» در تهران گفت: ایران به سه هزار واگن مسافری و ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد و در صورت تولید مشترک واگن توسط شرکتی از قزاقستان و ایران، حمایت‌های لازم پس از تایید فنی و قیمت‌گذاری واگن از سوی کارشناسان راه‌آهن، انجام می‌شود. وی افزود: راه‌آهن ایران برای حمایت و تسهیلات‌دهی به صاحبان بار در بندر امیرآباد و اینچه برون آمادگی لازم را دارد. «آل پیسبایف» گفت: پارسال نزدیک به ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تن بار از قزاقستان به ایران حمل شد که نسبت به سال پیش از آن ۱۶ درصد رشد کرد. امیدواریم با افزایش سطح همکاری بین راه‌آهن ۲ کشور و افزایش سهم حمل ریلی بار، این میزان در سال جدید میلادی به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسد. در این دیدار مقرر شد هیاتی از راه‌آهن قزاقستان در ۲ هفته آینده با کارشناسان ایرانی بخش‌های مختلف ریلی درباره مسائل مشترک مانند فاینانس، تعرفه حمل بار، شرایط فنی و قیمت واگن‌های باری و مسافری به توافق دست یابند. به گزارش «ایرنا» معاون ناوگان راه‌آهن ایران یازدهم دی ماه اعلام کرده بود تا پایان امسال سه هزار دستگاه واگن جدید به شبکه ریلی افزوده می‌شود که قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو از شرکت «زیمنس» آلمان نیز امضا شده است.

۱۸ ست ریل‌باس تا پایان ۹۶ به ناوگان ریلی تحویل می‌شود

طبق دستور وزیر راه و شهرسازی ایستگاه زنجان به ایستگاه TOD (توسعه حمل‌ونقل محور) تبدیل خواهد شد تا یک ایستگاه خدمت‌رسان به شهروندان شود. سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن همچنین در مراسم افتتاح پروژه توسعه ایستگاه راه‌آهن زنجان و آغاز عملیات دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین اظهار کرد: باید از زحمات دکتر سید آقایی به خاطر پیگیری‌های وی به‌ویژه درخصوص خط دوم زنجان به میانه و سپس تبریز قدردانی کرد. وی افزود: با حمایت مقام معظم رهبری در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی و نیز تاکید دولت در برنامه ششم توسعه بر این مهم موارد مناسبی برای حمل‌ونقل ریلی دیده شده که امیدواریم طی پنج سال آینده شاهد توسعه این شق از حمل‌ونقل باشیم. مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای و مسافر بیان کرد: قبل از این برنامه با آغاز دولت تدبیر و امید مساله پرداختن به خطوط حومه‌ای، دو خطه کردن مسیرهای منتهی به کلان‌شهرها و سه یا چهارخطه شدن خطوط با جدیت زیاد پیگیری شد که امیدواریم قبل ازپایان امسال از تهران تا مقاصد اطراف آن به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه تاکید کرد: بر مبنای همین تفکر راه‌آهن باید بتواند محور خدمت به شهر و شهروندان باشد. محمدزاده با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توجه بر خطوط قطارهای حومه‌ای بیان کرد: ایستگاه زنجان به ایستگاهTOD تبدیل خواهد شد تا یک ایستگاه خدمت‌رسان به شهروندان شود. وی در ادامه از بازدید وزیر راه و شهرسازی از کارخانه ایریکو سازنده ریل باس‌های خطوط حومه‌ای خبر داد و گفت: تا پایان سال ۹۶ هجده ست ریل‌باس تحویل ناوگان ریلی کشور خواهد شد و برای توسعه آن مشغول مذاکره هستیم و امید است نسبت به خرید ناوگان طی سال آینده به فوریت اقدام شود. مدیر عامل راه‌آهن با اشاره به بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن زنجان-قزوین گفت: با تکمیل این خط زمان سیر از زنجان به تهران به کمتر از سه ساعت خواهد رسید.