تولد ساب /  اسکانیا
گروه تاریخ و اقتصاد - در نهم ژوئن سال 1947 شرکت ساب سوئد(Saab Automobile AB) اعلام کرد که نخستین خودروی خود را تولید کرده است. این شرکت سوئدی در سال 1945 با هدف تولید خودرو‌های کوچک و سبک بنیانگذاری شد. از نخستین مدل آن تحت برند و نام ساب 92 در سال 1949 پرده‌برداری شد. در سال 1968 این شرکت با اسکانیا/ وایس ادغام شد. 10 سال پس از این ادغام مدل ساب 900 به کار افتاد که به مدل پرفروش این شرکت تبدیل شد. در نیمه‌های دهه 1980 خط تولید مدل سال 9000 نیز راه‌اندازی شد. محصولات اسکانیا خیلی سریع اروپا و خاورمیانه را درنوردید. اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که در جاده‌های این مناطق گوی سبقت را از رقبا ربودند. اسکانیا سابقه‌ای یکصد ساله در تولید خودرو دارد. بنیانگذار این شرکت، فیلیپ ورسن، در سال ۱۸۹۱ کارخانه‌ای برای ساخت واگن‌های راه‌آهن تاسیس کرد. او پس از انجام مقدمات کار، نام این مجموعه را وابیس به معنی کارخانه واگن‌سازی نهاد، که کارخانه تولیدی آن، در منطقه سودتلیا قرار داشت.

از سوی دیگر، در سال ۱۹۰۰ یک کارخانه دوچرخه‌سازی توسط گوستاو اریکسون در شهر صنعتی مالمو با نام اسکانیا تاسیس شد. این شرکت به تدریج تغییر جهت داد و به سمت تولید خودرو و کامیون رفت، تا اینکه در سال ۱۹۱۱ دو کمپانی در هم ادغام شدند و شرکت اسکانیا-وابیس را پدید آوردند.

نشان این شرکت یک اژدها بود که روی سر آن تاجی قرار داشت و از دهانش آتش بیرون می‌آمد. در آن سال‌ها خودروهای متفاوتی تولید شد و هم‌زمان تعدادی قایق، با موتور ۴ سیلندر ۱۲ اسب بخار نیز در خط تولید این کمپانی قرار گرفت. به تدریج تولیدات شرکت گسترش یافت و در کشورهای دانمارک و نروژ نیز خطوط تولید آن، دائر شد.

اسکانیا-وابیس به زودی به سمت تولید اتوبوس نیز پیش رفت. یک خودرو ۲۴ نفره دماغ‌دار با تایر بسیار نازک. کار بعدی شرکت، کامیون‌های آتش‌نشانی با ۶۰ اسب بخار و سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت بود. اولین پیشرانه ۸ سیلندر شرکت اسکانیا در سال ۱۹۱۶ تولید شد که از الکل یا بنزین تغذیه می‌کرد، اما در اوایل سال‌های دهه ۱۹۲۰ سیاست شرکت، تمرکز بر تولید کامیون و اتوبوس بود.





در سال ۱۹۴۰ شرکت اسکانیا شاهد تحولات مدیریتی وسیعی بود که باعث شد شرکت با تغییر بسیاری از راهکارها و برنامه‌ها و با جذب مهندسان و نیروهای خلاق و جوان، محصولات مدرن‌تر و مطلوب‌تری را عرضه کند و به این ترتیب رتبه محبوبیت خود را در بازار وسایل حمل‌ونقل عمومی بهبود قابل ملاحظه‌ای دهد.


اما با شروع جنگ جهانی دوم، شرکت اسکانیا با کاهش تقاضا برای کامیون و اتوبوس‌های عمومی، ظرفیت خالی کارخانجات خود را صرف تولید محصولات نظامی کرد. با پایان جنگ، اسکانیا دوباره تولید محصولات اصلی خود را از سر گرفت و توانست در رقابت با شرکت ولوو به جایگاه درخوری دست یابد، به‌طوری که تبدیل به یکی از قوی‌ترین شرکت‌های خودروساز سوئدی تبدیل شد.


در سال 1989 شرکت ساب اسکانیا به‌عنوان یک شرکت جدید و مستقل در درون شرکت قبلی شکل گرفت. چند سال بعد شرکت جنرال موتورز 50 درصد سهام این شرکت را خریداری و دست به یک سرمایه‌گذاری 600 میلیون دلاری در آن زد. دهه ۱۹۹۰ را می‌توان دهه توسعه و تولید محصولات متنوع سوئدی در بازار وسایل حمل‌ونقل سنگین نامید. امروزه کامیون‌ها و اتوبوس‌های اسکانیا بازارهای وسیعی در کشورهای مختلف جهان دارند.



شرکت ساب در سال ۲۰۰۹ در آستانه ورشکستگی قرار گرفت و حتی ناتوان از پرداخت حقوق کارکنانش بود. در آن زمان چند شرکت پیشقدم خرید ساب شدند اما پس از مدتی عقب نشستند. حتی دو شرکت چینی یانگ مان و پانگدا قرارداد خرید آن را امضا کردند. قرار بود این دو شرکت چینی با پرداخت ۲۴۵ میلیون یورو به مالکیت حدود ۵۴درصد سهام ساب برسند، اما دو طرف معامله در مورد جزئیات آن به توافق نرسیدند. جنرال موتورز شرکت ساب را در سال ۲۰۱۰ به شرکت اسپایکر کارز فروخت.