جمع‌آوری اسکناس‌های بانک شاهنشاهی - ۱۸ اردیبهشت ۹۱

بر اساس قرارداد دولت و بانک شاهنشاهی که به تصویب مجلس ملی نیز رسیده، بانک شاهنشاهی باید اسکناس‌های خود را از بازار جمع آوری کند. به موجب خبری که در روزنامه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ منتشر شده اگرچه این قرارداد مربوط به خرداد ۱۳۱۰ بود، اما به موجب موافقت طرفین به خرداد ماه ۱۳۱۱ موکول شد. به این ترتیب از خرداد ماه ۸۰ سال پیش این اسکناس‌ها از بازار ایران جمع می‌شوند. جلسه فراکسیون ترقی از دیگر خبرهای اقتصادی روزنامه اطلاعات است. براساس این خبر فراکسیون ترقی برای شور و مطالعه در لایحه پیشنهادی رییس کل تجارت نسبت به تفتیش قاچاق تشکیل شد که در نتیجه این مذاکرات که تا پاسی از شب هم ادامه داشت این لایحه با قید یک فوریت تصویب شد.

اعلان‌های مناقصه آن زمان هم از مطالب جالب توجه روزنامه ۱۸ اردیبهشت ماه است. بر اساس یکی از این مناقصه‌ها اداره ملزومات مالیه معادل یکصد و پنجاه هزار قالب آجر نیمه آمریکایی مرغوب و پانصد خروار آهک کلوخه به مناقصه خریداری می‌کند که پای ساختمان در شهر تحویل داده شود. اشخاصی که حاضر برای معامله هستند باید پیشنهاد خودشان را در پاکت سربسته مهر لاک شده ارسال کنند.

اگر در روزگار ما منشی‌ها باید از کامپیوتر و روابط عمومی بالا و زبان‌های خارجی مطلع باشند درآن روزگار مهارت نگارش خط خوش فارسی، از شرایط لازم برای استخدام بود.

پس از اعلام ترور رییس‌جمهور فرانسه در روزنامه ۱۷ اردیبهشت ماه و خبر بهبودی نسبی حال او، در روزنامه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۱۱ خبر مرگ دومر منتشر شده است؛ قاتل دومر گفته است که یک قاتل سیاسی است و قصد داشته با این کار یک پروپاگاند سیاسی علیه شوروی ایجاد کند. از مسکو خبر می‌رسد که در جراید شوروی ابلاغیه‌ای از طرف بین‌الملل کمونیست منتشر شده که در آن با اشاره به خبر آژانس ‌هاواس راجع به اینکه قاتل دومر منتسب به حزب اتحاد روسیه بلشویکی است؛ ابراز تنفر و انزجار شده‌است. این ابلاغیه اضافه کرده که همه دنیا می‌داند که بین‌الملل کمونیست، تشکیلات بین‌المللی توده‌های کارگر است و برحسب برنامه خود همواره با جدیت هر چه تمام‌تر، اقدام به ترور اشخاص را مردود دانسته و می‌داند. ادعایی که بعدها و به ویژه پس از جنگ سرد بی‌اساس بودن آن بر جهانیان معلوم شد. در آلمان خبر قتل رییس‌جمهور فرانسه، اقدامی که روس‌های سفید مقیم پاریس با آن درصدد جلوگیری از روابط عادی فرانسه و شوروی هستند، ارزیابی شده است.

اما قرارداد متارکه جنگ ژاپن و چین از سوی چینی‌ها به عنوان ننگ ملی ارزیابی شده و قوای تسی که از طرف چین مامور مذاکرات با ژاپن بود به محض امضای قرارداد متارکه مراسلات تهدیدآمیزی را دریافت کرده است.