طرح توسعه شرکت صنعت گستر تولیدکننده شاسی خودرو به بهره برداری رسید

چندی پیش شاهد افتتاح طرح توسعه شرکت صنعت گستر ، تولیدکننده شاسی خودرو با حضور `صفدر رحمت آبادی` معاون هماهنگی امور مجلس وزیر صنعت، معدن و تجارت ، سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ، مهندس محسن رستمی رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه و جمعی از مدیران و مسوولان استان بودیم. شرکت صنعت گستر از شرکت های نمونه و برتر صنعت قطعه سازی در غرب می باشد که با بهره گیری از مدیریت کارآمد و کار تیمی و مشارکت گروهی موفق به دریافت لوح و تندیس واحد نمونه صنعتی از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان شده است، ضمن ارج نهادن به تلاش و کوشش تمامی پرسنل فعال این شرکت و همچنین به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان روزنامه دنیای اقتصاد، مصاحبه ای اختصاصی با سیروس کوهستانی مدیر عامل شرکت صنعت گستر سدید انجام داده ایم که در ذیل می خوانید: سیروس کوهستانی مدیر عامل شرکت صنعت گستر سدید در ابتدا تاریخچه ای از فعالیت ها و مجموعه تحت مدیریتی خود را ارایه داد و گفت: شرکت صنعت گستر سدید از سال ۱۳۷۸ عملا با نیت و هدف گذاری و تولید قطعات استراکچری خودرو تاسیس گردید ، قبل از تاسیس این شرکت قطعات استراکچری در ایران به خصوص قطعاتی مانند شاسی ها عمدتا درشرکت ایران وانت تولید می شد. این شرکت به عنوان تولید کننده شاسی خودرو ،عملا فعالیت تولیدی خود را از سال ۱۳۸۰ شروع کرده است و بعد از تامین خط تولید و راه اندازی در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ اولین محموله تولیدی خود را به شرکت سایپا ارسال کرد و از آن زمان تاکنون بعد از طی مراحل قانونی و اخذ تاییده از سوی آن شرکت به صورت عمده و در دو شیفت کاری تمامی محصولات شاسی و خانواده وانت نیسان را در کرمانشاه تامین و تولید می کنیم و به جرات می توان گفت که بیش از ۹۰ درصد تولیدات داخل کشور در زمینه شاسی در شرکت صنعت گستر به بازار عرضه می گردد.

وی اهداف اساسی شرکت از ابتدا تا کنون را اینگونه برشمرد:

یکی از افتخارات این شرکت پربار نمودن صنعت قطعه سازی در غرب می باشد و با توجه به تراکم این صنعت در استان های شرقی ، شمال غرب و بخشی نیز در مرکز ایران ، صنعت گستر سدید توانسته سهمیه ای عادلانه در صنعت قطعه سازی در غرب کشور ایجاد کند.

مهندس کوهستانی تاکید کرد: باید به این نکته اشاره داشت که صنعت خودرو جزء صنایع مادر محسوب می شود و هر استانی که بتواند در زمینه قطعه سازی خودرو فعالیت نماید طیف وسیعی از کارهای زیر مجموعه و پایین دستی را هم به وجود خواهد آورد که در جهت ایجاد اشتغال در استان موثر خواهد بود و از جمله اهداف شرکت صنعت گستر در کرمانشاه دست یافتن به این مهم است.

وی افزود: هدف دوم در واقع ایجاد یک فضای کسب وکار مناسب در این بخش بوده و خوشبختانه طی ده سال گذشته ، شرکت تا حدودی به این اهداف دست یافته است.

مهندس کوهستانی در خصوص توسعه بازار کار در شرکت صنعت گستر سدید گفت:از ویژگی های این شرکت می توان به تک محصولی بودن اشاره کرد ، یعنی در واقع از یک سو قطعات استراکچری را تولید می کنیم و از سوی دیگر این شرکت جزء گروه تک مشتری هاست .یعنی صرفا مشتری ما شرکت خودرو سازی سایپا است و این موضوع ضمن اینکه محاسن و مزیت هایی نسبی برای این شرکت به وجود می آورد ؛ می تواند نقطه ضعف بزرگی را هم به همراه داشته باشد.نقطه ضعف بزرگ به این معنی که ما به شدت از صنعت بزرگ بازارخودرو تجاری تاثیر می گیریم و شرکت صنعت گستر قصد دارد تا به این مساله در مرحله دوم طرح توسعه خود بپردازد.

وی افزود:این شرکت در توسعه بازار مصرف ، طرح تجاری خود را بر این اساس استوار کرده که با توجه به شرایط بحرانی صنعت خودرو با هدف گیری بازار فعالیت خودرو بتواند روی قطعات بدنه ،بخصوص بازار قطعات یدکی خودرو فعالیت گسترده ای را انجام دهد و در این زمینه با بررسی ها و رایزنی های صورت گرفته و با توجه به اینکه سخت افزارهای مورد نیاز وجود دارد ، توان انجام این کار به صورت عملی تا حد زیادی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت صنعت گستر سدید در رابطه با ایجاد واحد تولیدی جدید این شرکت گفت:با توجه به درخواست شرکت خودرو سازی سایپا درسال ۱۳۸۹ با افزایش تولیدات خودرو تا حدود ۷۰ درصد با پشتیبانی این گروه صنعتی که کمتر جنبه کمک مالی را داشت ، این شرکت در جهت تامین نیاز اقدام به خرید ماشین آلات خاصی نمود که نصب وراه اندازی شد و در واقع عملا می توان گفت درنیمه سال ۱۳۹۰، امکان بهره برداری ازاین مجموعه به وجود آمد و در هفته صنعت و معدن ۱۳۹۱ به صورت رسمی افتتاح گردید.

مدیر عامل شرکت صنعت گستر سدید در ادامه به تاثیر تحریم ها در دنیای کنونی بر توان تولیدی شرکت اشاره کرد و گفت: گذشته از بحث تحریم ها که هرروز پر رنگ تر می شود مسئله ارز درواقع یک بحث جدی و ازچالش های عمده محسوب خواهد شد.موضوع دوم بالا رفتن هزینه های تولید می باشد که درطی ۱۶ ماه گذشته دربخش هایی از صنعت قطعه سازی تا ۸۰ درصد افزایش هزینه های تولید را شاهد بودیم.تاثیرات تورمی درهزینه های تولید ما را از طرفی با کاهش درآمد روبه روکرده است، یعنی وقتی شما این دو مولفه کاهش تولید وکاهش فروش به انضمام بالا رفتن هزینه های تولید را در کنار یکدیگر قراردهید نتیجه آن بشدت کاهش درآمد خواهد بود واین افزایش هزینه ها که می تواند برای هر واحد تولیدی فلج کننده باشد و از نظر من از عمده ترین چالش های تولید درسال ۹۱ افزایش هزینه های تولید ، به نوعی کاهش فروش و از دست دادن بازارهای بالفعل خواهد بود .

مهندس کوهستانی درخصوص نام گذاری سال ۱۳۹۱ به عنوان سال تولیدملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی ،نقش تشکل ها و تولید کننده ها را اینگونه برشمرد: این یک موضوع فوق العاده کاربردی می تواند باشد ، یعنی جزء شعارهایی که یکی از مسایل اصلی کشورمان در درون آن جای دارد و واقعیت امر این است که تولید در قلب اقتصاد قرار دارد و اگر ما تولید را از بخش اقتصادی حذف کنیم نتیجه آن این است که یک کشور تجاری با تکیه بر اقتصاد نفتی خواهیم داشت و در معرض خطرهایی قرار می گیریم که می تواند تحریم های موجود را برای اقتصاد کشور مخرب تر نماید .

با توجه به تنگ ترشدن دامنه تحریم ها و سخت تر شدن اوضاع در خاورمیانه ، شعاری است که ما اگر بتوانیم آن را درک کنیم و مکانیزم های درستی برای تحقق آن تعریف کنیم قطعا می توانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم ، ولی مهمترین موضوع تعریف مکانیزم هاست، رسیدن به آن آرزوی هرتولید کننده ای است. مکانیزم ها باید تعریف شود و برای اجرایی کردن آنها زمان زیادی در دست نیست ، ولی با سرعت عمل در کار می توان به نتایج دلخواه رسید اما متاسفانه هنوز کاری به این شکل انجام نپذیرفته است .

وی در مورد برنامه های آتی شرکت صنعت گستر گفت:تمامی هدف و تلاش شرکت صنعت گستر حفظ موقعیت صنعتی خود در جامعه قطعه سازی خودرو درایران است. هم اکنون با داشتن یک بازار شکننده انحصاری (به لحاظ حجمی) تنها راه رسیدن به یک موقعیت با ثبات ، افزایش تنوع محصولات تولیدی در بازار داخلی است.

وی اعلام کرد:درشرکت صنعت گستر همیشه کار به صورت تیمی بوده و به ندرت پیش آمده که کسی انفرادی افتخاری را کسب کرده باشد چون واقعیت امردر این است که هیچ فعالیتی دریک مجموعه موفق پیش نمی رود مگر اینکه کار به صورت گروهی انجام گیرد و این امر موجب شده تا از طرف سازمان صنعت ، معدن و تجارت به عنوان واحد نمونه صنعتی شناخته شویم. دربحث کارآفرینی نیز، چه قبل ازتحولات این شرکت در زمان مدیریت آقای پرویز بنی عامریان مدیرعامل سابق و یا در زمان اینجانب ،درشرکت صنعت گستر کار بر اساس فعالیت و مشارکت تیمی انجام گرفته است.

مدیر عامل شرکت صنعت گستر سدید در ادامه به انتظاراتی که از مسوولان و دست اندرکاران بانکی دارند اشاره کرد و گفت: انتظارات که زیاد است، درسطح استان باید به بانک های عامل در بخش صنعت نگاه مجددی انداخت و به نرخ بهره ها توجه داشت، نرخ بهره هایی را که در این بخش قرار داده اند عمدتا نزدیک به ۲۰ درصد می رسد که این به شدت خطرناک است و در بهترین حالت نرخ بهره سود ما در بخش صنعت کمتر از ۸درصد است.

مورد دوم بحث وثایق است که ازمشکلات اصلی تمامی تولیدکننده ها می باشد،در زمانی که می خواهند ازتسهیلات بانکی استفاده کنند .

کلام آخر;

ضمن تشکر از شما که این فرصت را به یک صنعتگر دادید تا بتواند مشکلات خود را بیان کند ، اما احساس می کنم که درنهایت وظیفه یک رسانه و یک تولید کننده درکنار هم به این معنا است که بتوانند معضلات و چالش های اصلی را پررنگ کرده تا در سطح جامعه ، مدیران استان بتوانند مکانیزم های درستی را تعریف کرده تا شاید بتوان با هزینه های کمتری از این دوره بحرانی عبور کرد. درشرایط کنونی تعریف این مکانیزم ها و پررنگ کردن و تبلیغ و ترویج کردن آن ها مهمترین مسوولیتی است که ما به عنوان صنعتگر و شما به عنوان رسانه برعهده داریم و امیدوارم که بتوانیم ازعهده آن برآییم ...