کارآفرینی یعنی سودمندی برای خود، دیگران و کشور

در جوانی آنگاه که رؤیاهایمان با تمام قدرت درما شعله ورند، شجاعت آن را داریم تا به روهایمان جامه عمل بپوشانیم و کارآفرینی هم درست همین جا اتفاق می افتد؛ جایی که به رویاهای خود جامه عمل می پوشانیم و به آنها تحقق می بخشیم. رسول جعفری مدیر شرکت کارتن بیستون، از جمله کارآفرینانی است که در عنفوان جوانی و زمانی که فقط ۲۰ سال داشت، با راه اندازی کارگاه کوچک خود- کارتن بیستون - تولید کارتن های بسته بندی را آغاز کرد. جعفری که هم اکنون مدیر یک کارگاه تولیدی صنایع بسته بندی است، در این گفت وگو از کارآفرینی، چگونگی انجام کار، وضعیت بازار و مشکلاتش می گوید. آقای جعفری، کارآفرینی از نگاه یک کارآفرین چیست؟

به نظر من کارآفرینی یعنی آنکه بتوانی به آن چه در ذهن داری، تحقق ببخشی و کاری خلق کنی که هرچند کوچک اما برای خودت،برای دیگران و برای کشورت مفید و سودمند باشد. برای من همیشه خیلی مهم بوده و هست که تا جایی که می توانم رو به جلو حرکت کنم و بتوانم برای دیگران هم مثمرثمر باشم.

چندسال تان بود که به فکر کارآفرینی و ایجاد یک بنگاه اقتصادی افتادید؟

من از بیست سالگی به دنبال عینیت بخشیدن به فکری بودم که در ذهنم می گذشت و همیشه دوست داشتم دنبال کار تولیدی بروم. فکر راه اندازی کار تولیدی برایم خیلی هیجان انگیز وتحقق آن برایم بسیار لذت بخش بود.

شرکت کارتن بیستون در چه سالی تاسیس شد؟ هدف از راه اندازی آن چه بود؟

این شرکت در سال ۱۳۷۹ راه اندازی شد. هدف من در ابتدا درواقع مانند هر بنگاه دیگری ایجاد شغل و کسب درآمد بود. من می خواستم برای خودم و جوانان جویای کار دیگر شغل و منابع مالی ایجاد کنم. اما بعدها اهداف جدی‌تری مانند مفید بودن، نوآوری، توسعه، موثر بودن در روند تولید در کشور و... به آن اضافه شد.

تولیدات این شرکت چیست و چند نفر را تحت پوشش خود قرار داده است؟

ابتدا با دو نفر شروع به کار کردیم. اما پس از چند سال نیروی کارمان به هجده نفر رسید. اکنون با به روز شدن ماشین آلات در مجموع دوازده نفر نیروی انسانی داریم. تولیدات ما کلیه محصولات مقوایی و کارتنی در ضخامت های گوناگون بنابر سفارش و نیاز مشتری به همراه چاپ و خدمات پس از چاپ است.

اشاره کردید که بسته بندی هم جزو کارهای شماست. بیشتر چه محصولاتی را بسته بندی می کنید؟

امروزه بیشتر از ۹۰ درصد صنوف نیاز به بسته بندی کالای خود دارند. انواع کارتن های لمینتی، بسته بندی های کارتنی در ضخامت های گوناگون، جعبه های مقوایی ، سلفون و چاپ از جمله کارهای ماست. البته بسته بندی ها براساس خواست بازار و مصرف کننده و میزان هزینه متفاوت است که در چاپ های مختلف (یک تا چهار رنگ)، اندازه و مدل های مختلف طراحی و ارائه می شوند.

آیا می توانید در مورد کارتن های لمینتی بیشتر توضیح دهید؟ ظاهرا این روزها متداول شده اند.

بله،باید بگویم چند سالی است که کارتن های متنوع به ویژه بسته های کالاهای خانگی با چاپ رنگی افست زینت بخش ویترین و قفسه های فروشگاه ها هستند.اغلب کارتن های کنگره ای به خاطر ضخامت و ویژگی فلوت آنها در ماشین افست قابل چاپ نیستند و از طرفی رنگ سطح آنها به گونه ای است که چاپ چهاررنگ روی آنها به صورتی که روی مقوا می شود، جلوه ندارد. با کمی دقت متوجه می شویم که چاپ رنگی روی کاغذ یا مقوا انجام شده و به صورت روکش روی ورق کارتن کنگره ای لمینت شده است. به این کارتن ها اصطلاحا کارتن های لمینتی می گویند. جدا از استحکام، زیبایی، جلب نظرمشتری و استاندارد بودن ، می توان گفت که هریک از کارتن های لمینتی به تنهایی تبلیغ برند وکالایی است که درون آن قرار دارد.

وضعیت شما نسبت به سایر رقبا به لحاظ کمی و کیفی در بازار چیست؟

همانطور که می دانید در این رشته رقیب زیاد است. ما در صورتی که بتوانیم منابع مالی بیشتری برای خود ایجاد کنیم و ظرفیت تولیدمان را بالا ببریم، می توانیم وضعیت مناسبی داشته باشیم. همچنین بکارگیری نیروی انسانی بیشتر و اختصاص فضای وسیع تر به این کار، در رونق بازار ما و پیشی گرفتن از رقبا بسیار موثر است.

مهم ترین مشکلات شما در این کار چیست؟

بزرگ ترین مشکل ما در حال حاضرعدم ثبات قیمت مواد اولیه و وارداتی بودن برخی اقلام پرمصرف مثل مقوای پشت طوسی و....است.

برنامه آینده شما برای توسعه کارآفرینی خود چیست؟

برنامه آینده ما در واقع همان بحثی است که در سوال پیش مطرح شد. ما نیز مانند رقبایمان بنا داریم ظرفیت تولید را در عین حفظ کیفیت بالا ببریم.