برخورد حمایتی و تشویقی با کارآفرینان

علی میرزاخانی

کارآفرینی از منابع مهم و پایان ناپذیر همه جوامع بشری است . منبعی که به توان خلاقیت انسان ها بر می گردد که از یک سو ارزان و از سوی دیگر بسیار ارزشمند و پایان ناپذیر است. امروزه همگان دریافته اند که جوامعی که بشتر به منابع انسانی متکی بوده اند تابه منابع زیرزمینی، در بلند مدت موفق تر بوده اند. در سرزمین پهناور ایران ،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بزرگ ترین مرکز آموزش دهنده مدیریت و کارآفرینی در کشور است و اهدافی همچون ارتقاء ظرفیت کارآفرینی و توسعه مدیریت، ایجاد مشوق هایی برای بهبود کیفیت، اعطاء گواهینامه صلاحیت به کارآموزان ومشاوران شرکت های کوچک، ایجاد نشست های حضوری و ارائه کمک های مالی، استفاده از وسایل کمک آموزشی پیشرفته برای آموزش و استفاده از فناوری اطلاعاتی برای مبادله اطلاعات در سطح سازمانی و فراسازمانی را دنبال می کند.

به طور کلی این وزارتخانه در جهت ارتقاء مهارت های کاری و تولیدی کارآفرینان و برای گسترش فرهنگ کارآفرینی در سراسر کشور تلاش می کند. علاوه بر فعالیت های فوق در زمینه توسعه آموزش های کارآفرینی اقداماتی همچون برگزاری سمینارها، نشست ها و کنگره ها نیز در دستور کار این وزارت قرار دارد.

بنابراین، اگرچه دولت‌ می‌تواند با ارائه‌ تسهیلات‌ و در پیش گرفتن‌ سیاست های‌ آموزشی، مشوقانه و حمایتی مناسب‌ به گسترش کارآفرینی و پرورش کارآفرین در جامعه کمک کند،اما به صراحت باید گفت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه شرح وظایف خود بیشترین رابطه را با کارآفرینان و مولدان عرصه کارآفرینی در کشور دارد.به همین دلیل،آموزش کارکنان این وزارتخانه درخصوص نحوه برخورد با کارآفرینان به عنوان یکی از مهم ترین وظایف معاونت توسعه منابع انسانی برشمرده می شود.

امابرای داشتن برخورد خوب و انسانی با کارآفرینان نخست باید برای کارکنان سازمان سوالات بسیاری را پاسخ داد؛سوالاتی از قبیل این‌ که‌ کارآفرینی‌ چیست‌؟ کارآفرین‌ کیست‌؟ فرآیند کارآفرینی‌ چگونه‌است‌؟ نقش‌ و تاثیر کارآفرینی‌ و کارآفرینان‌ در ابعاد توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ و متغیرهای‌ کلان‌ اقتصادی‌ هماننداشتغال‌ چیست‌؟ نقش‌ آموزش‌ و تجربه‌ در رشد کارآفرینی‌ چه‌ میزان‌ است‌؟این ها از جمله پرسش هایی‌ است که‌ معمولا برای کارکنان مطرح می شوند که باید پاسخ مناسب را دراختیار آنان گذاشت.

به این ترتیب و با آشکار شدن مفهوم کارآفرینی و ضرورت آن در توسعه سازمان و جامعه، تردیدی در تربیت کارکنان سازمانی جهت تحقق هدف بزرگ گسترش کارآفرینی باقی نمی ماند .

به این ترتیب است که جایگاه آموزش در ارتقاء منابع انسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مفهوم واقعی خود را دریافته و معاونت توسعه منابع انسانی با درک این مهم برنامه ها و اقدامات آموزشی خود برای کارکنان تعریف و تدوین کرده است.

روشن شدن ضرورت توجه به کارآفرینی، آشنایی با مفهوم کارآفرینی و خصوصیات کارآفرین، پرورش روحیه کارآفرینی در افراد غیر کارآفرین، انرژی بخشی، برخورداری از روحیه مثبت و برخورد انسانی و حمایتی با کارآفرینان از اهمیت فوق العاده ای در نزد این وزارتخانه برخوردار است و از این رو فعالیت های آموزشی برای تربیت کارمندان در مواجهه با کارآفرینان، در دستور کار این معاونت و همچنین بسیاری از مراکز آموزش کارآفرینی درایران قرار گرفته، چرا که لازمه توسعه کارآفرینی، آموزش و نحوه برخورد با آن است.

آموزش کارکنان در برخورد با کارآفرینان نه تنها به تشویق و دلگرمی کارآفرینان منجر می شود و روحیه و انرژی کارآفرینی آنان را افزایش می دهد، بلکه به گسترش فرهنگ کارآفرینی سازمانی در این وازرتخانه و سایر سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی نیز کمک خواهد کرد.

در تاکید بر اهمیت کارآفرینی سازمانی، باید گفت که کارآفرینان سازمانی به عنوان موتور نیرومند توسعه سازمان و جامعه خود شناخته شده اند و آنچه در این میان اهمیت حیاتی پیدا می کند، روشن کردن و به راه انداختن این موتورها جهت توسعه است .

برای روشن شدن موتور، کافی است استارت زده شود ولی برای استمرار فعالیت آن باید همواره به آن سوخت رسانی شود وشرایط جهت فعالیت بی نقص آن مهیا گردد.

به هر حال برای آگاه شدن و شروع به حرکت کارآفرینان سازمانی و دیگر کارآفرینان جامعه، کافی است تا آموزش های لازم در این زمینه به آنها ارائه گردد تا جرقه کارآفرینی در ذهن آنها زده شود ودر عین حال ضرورت مسئله نیز برای آنها معلوم گردد. اما برای تداوم این حرکت باید با پرورش آنان از طریق اقداماتی مانند حمایت مدیریت، ایجاد تفکر استراتژیک کارآفرینی و فراهم سازی عوامل ساختاری و محتوایی و آموزش کارکنان در برخورد با کارآفرینان بستر فعالیت مستمر کارآفرینان کشور را فراهم کرد.