تحقق شعار امسال رویکرد کارآفرینانه در عرصه های مختلف است

دکتر عبد الرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، در آیین هفتمین جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر اظهار داشت: از همه زنان و مردان کارآفرینی که با تلاش و انگیزه بالا در شرایطی که کشورما در آن قرار دارد، درهای جدیدی را برای پیشرفت و توسعه ایران باز کرده و ابزارهای نوینی برای فایق آمدن بر مسایل و مشکلات طراحی می کنند و با تلاش فراوان کشور را در مسیر تحقق اهداف متعالی نظام به جلو می برند تشکر می کنم .

وی کارآفرینان را پرچمداران عزت و تعالی کشور دانست که برای سربلندی و افتخار ایران مجاهدانه و مومنانه کوشش می کنند و تاکید کرد که امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگری به این جد و جهد نیاز دارد.

دکتر شیخ الاسلامی با اشاره به نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود : یکی از مهم ترین، بهترین و رساترین ابزارهای ممکن برای تحقق این شعار رویکرد کارآفرینانه در عرصه های مختلف است و اگر عنایتی به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، باز هم موضوع کارآفرینی باید سرلوحه کارهای ما قرار گیرد.

وی تبیین مختصات جهاد اقتصادی را در معنای کارآفرینی متجلی دانست و گفت: اگر بخواهیم ترجمه و بدیلی برای عبارت جهاد اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی پیدا کنیم، مطمئنا هیچ واژگانی از نظر معنایی با این موضوع قرابت پیدا نمی کند بجز کارآفرینی.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی معیارهای کارآفرینی را جسارت ، خطر پذیری ، ابتکار ، دانش و آگاهی ، خلاقیت و نوآوری ذکر کرد و گفت: اینها معیارهایی است که در رهگذر جهاد اقتصادی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و حمایت از تولید ملی قرار دارد و پایه گذار اقتصاد ملی است که باید به آن روی آوریم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در طول سال های گذشته اقدامات خوبی برای کارآفرینی در کشور شروع شده و وظیفه همه ما و بویژه کارآفرینان است که در جهت بسط فرهنگ کارآفرینی تلاش کرده و با گسترش معنای کارآفرینی ، آموزش های کارآفرینی را در کشور تقویت کنیم .

به اعتقاد دکتر شیخ الاسلامی ، هر کارآفرین باید یکی از وظایف و ماموریت های خود را ترویج و تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی در جامعه بداند و کارآفرینی باید با همه مسئولان کشور مرتبط شود .

وی با تاکید براینکه هیچ مسئول و مدیری نمی تواند خود را نسبت به امر کارآفرینی بی تفاوت بداند، افزود : اگر برای هر مدیر و مسئول، شانی قایل باشیم، همانا شان کارآفرینی است.

وی خاطر نشان ساخت که امروز دنیا بر محور کارآفرینی و اقتصاد آینده و رقابتی بین کشورها بر مبنای شاخص کارآفرینی است . همچنین امروز معیار قدرتمندی و توانایی کشورها و ملت ها توسعه کارآفرینی در آنها است،بنابراین باید تلاش کنیم این مفهوم را در کشور گسترش دهیم .

به گفته وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، کارآفرینی واژه ای بود که در کشور متصدی نداشت، اما امروز تابلوی نانوشته آن را می توانیم بر سر در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ببینیم .

وی ادامه داد: امروز وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پرچمدار کارآفرینی از موضع حاکمیت و دولت و در جهت حمایت و خدمت به مردم و به خصوص کارآفرینان است که با درک ارزش این کار، مبادرت به تشکیل معاونت توسعه کارآفرینی و اتاق فکر از بین صاحبنظران و اندیشمندان کرده تا فضای جدید و راه کارهای نویی را ارایه داده و پایه های کارآفرینی را بسط دهند .

دکتر شیخ الاسلامی تاکید کرد که در قالب مصوبات شورای عالی اشتغال تصمیات خوبی اتخاذ شده که از جمله آنها می توان به تشکیل سازمان نظام کارآفرینی ، حضور نماینده کارآفرینان کشور در شورای عالی اشتغال ، حضور نماینده کارآفرینان هر استان در شورای سرمایه گذاری و اشتغال استان ها و نیز تاسیس دفاتر کارآفرینی در هرسازمان اشاره کرد.

وی افزود : انشالله بتوانیم مجموعه نیروهای ارزشمند را مورد حمایت و تشویق قرار دهیم تا بتوانند وارد جریان کارآفرینی در کشور شوند و یقینا این امر با مشارکت همه کارآفرینان میسر خواهد بود .

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی سپس یادآوری کرد که در جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر، برگزیدگان به عنوان نمایندگان کارآفرینان معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند . همچنین کارهای زیادی انجام شد و مجموعه های کارشناسی با قواعد و ضوابط مشخصی در مدت زمانی طولانی مورد ارزیابی های لازم قرار گرفت تا کارآفرینان معرفی شوند.

وی گفت : ما این کار را به مثابه نمادی از اهمیت بخشیدن به موضوع کارآفرینی قلمداد می کنیم و نشانه سپاسگزاری از همه کسانی می دانیم که در امر کارآفرینی تلاش می کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این حرکت ها منشا خیر و برکت باشد و مردم عزیز ما بهره کافی از آن ببرند، بخصوص در شرایط امروز جهانی و داخلی که نیاز داریم با کارآفرینی، خلاقیت و جسارت در کارها تحرک بیشتری از خود نشان دهیم تا اقتصاد کشور را شکوفا کنیم و انشاءالله یک دولت و جامعه کارآفرین تشکیل دهیم که نماد موفقیت و چیرگی و برتری ما در دنیا باشد .