آموزش، روش‌های نظام‌مند وکار گروهی پیش نیاز افزایش بهره وری است

دکتر اسکندر ستوده از مدیران شناخته شده صنعت لاستیک کشور است که کار خود را اوایل دهه شصت در بخش آمیزه کاری کیان کرد تایر آغاز کرد. وی سپس در کیان تایر و لاستیک دنا به عنوان عضو هیأت مدیره و در بخش صنایع شیمیایی و سلولزی سازمان صنایع ملی و همچنین در معاونت اداره کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنایع مشغول به کار شد و بعد ها مدیریت عامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنـایع لاستیک را برعهده گرفت و همزمـان به کار تدریس و پژوهش در دانشگاه پرداخت. پس از طی یک دوره ده ساله درکانادا، به عنوان مدیر اجرایی یک شرکت تولیدی قطعات خودرو در کانادا فعالیت داشت که تجربه های جدیدی را برایش به ارمغان آورد.

ستوده پس از بازگشت به ایران، مدیریت عامل شرکت تولیدی خزر پلاستیک و مجتمع صنعتی آرتاویل تایر را به عهده داشت که توانست با تجربه های جدید خود و بهره برداری از سیستم مدیریت تولید ناب، شاخص های تولیدی و بهره وری این شرکت را ارتقا دهد و سیستم های جدید کاری را در این شرکت پایه گذاری کند. وی در حال حاضر به عنوان مدیر عامل شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد مشغول به فعالیت است. این شرکت سالانه بیش از ۲۵ هزار تن انواع تایر هـای رادیـال سیمی سـواری و وانتـی و موتورسیکلت و دوچـرخه تولید می کند و تولید تایر های رادیال سواری سری V و رادیال سیمی وانتی را نیز در برنامه کاری خود دارد.

دکتر ستوده به فعالیت هایی که برای بهبود بهره وری در سازمان خود انجام داده اشاره می کند و می افزاید: اجرای سیستم تولید ناب در جهت استفاده بهینه از منابع نیروی انسانی، ماشین‌آلات و مواد اولیه با تکیه بر آموزش نیروی انسانی، توسعه واحد در جهت تولید تایرهای رادیال با تکنولوژی جدید و روز دنیا جهت خودروسازی وانتی و سواری با سری V (جهت سرعت تا ۲۴۰ کیلومتر)، خرید ماشین‌آلات مدرن و مکانیزه جدید جهت تکمیل خطوط تولید و رفع موانع گلوگاهی خط تولید در جهت ارتقاء کیفیت و آموزش کمی تولید، مکانیزه کردن تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات تولیدی در جهت تامین نیازهای مشتری (تحویل به موقع) و همچنین اجرای سیستم آراستگی محیط کار در جهت افزایش کارآیی، بهره‌وری و ارتقاء کیفیت ازمواردی است که در مجتمع صنایع لاستیک یزد در حال اجرا و انجام است.

مدیر عامل شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد سپس به مقایسه شاخص های بهره وری سازمان خود با میانگین صنعت می پردازد و تصریح می کند: مقایسه شاخص‌های بهره‌وری در سازمان مشابه و همچنین شاخص‌های رقبا یا (Bench Making) موجب می‌گردد تا مدیریت واحد به نقاط ضعف و قوت واحد خود پی برده و با برنامه‌ریزی لازم در جهت بهبود نقاط ضعف و ارتقاء آن در جهت رسیدن به شاخص‌های استاندارد و اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های بهبود بهره‌وری و آموزش کارکنان در این مسیر گام بردارد. برای رسیدن به این اهداف، روش‌های نظام‌مند بهبود بهره‌وری و نیروی کارشناسی متخصص این امر می‌تواند در بهبود و ارتقاء بهره‌وری نقش موثری داشته باشد.

وی منابع انسانی را ارزشمندترین سرمایه‌های یک بنگاه اقتصادی - تولیدی می داند وبا تاکید بر آموزش و استفاده از روش های نظام مند بهبود بهره وری می گوید: آموزش کاربردی و ارتقاء سطح مهارت‌های فنی و تخصصی نیروی انسانی بنگاه نقش فوق‌العاده‌ای در ارتقاء بهره‌وری و ماندگاری بنگاه‌های اقتصادی دارد. نیروی انسانی موجود در واحد ‌باید در خصوص نحوه استفاده از روش‌های نظام‌مند بهبود بهره‌وری آگاهی کامل داشته و نحوه اجرای این روش‌ها در واحد تولیدی خود را در جهت بهبود و ارتقاء بهره‌وری به خوبی با آموزش‌های لازم به انجام برساند. لذا آموزش به عنوان یکی از ارکان مهم ارتقاء و بهره‌وری باید مورد توجه بنگاه قرار گیرد و اینکه آموزش یک سرمایه‌گذاری است نه یک هزینه مورد توجه بنگاه باشد.

دکتر ستوده در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع هدفمندی یارانه ها می پردازد و اظهار می دارد: متاسفانه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به دلیل عدم حمایت برنامه‌ریزی شده از صنعت و مشکلات نقدینگی که به جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تغییرات نرخ ارز ایجاد کرده، مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه جهت تولید با ظرفیت کامل ایجاد کرده است. به اعتقاد وی، اگر اجرای این طرح همراه با برنامه مدون و کارشناسی شده و حمایت‌های از قبل پیش‌بینی شده از واحدهای تولیدی همراه می‌بود قطعا با موفقیت بیشتری مواجه می شد.

وی می افزاید: شکی نیست که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در جهت مصرف بهینه انرژی و نیز حامل‌های انرژی موثر بوده و واحدهای تولیدی را در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی و برنامه‌ریزی کلان در جهت رسیدن به روش‌های بهبود و کاهش مصرف، انتخاب ماشین‌آلات با مصرف انرژی پایین و انجام پروژه‌های کاهش مصرف انرژی در جهت کاهش هزینه انرژی مصرفی کارخانجات هدایت نموده است. شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد نیز با تشکیل واحد «مدیریت انرژی» در جهت بهبود و کاهش مصرف انرژی اقدامات اساسی را به انجام رسانده است.

به اعتقاد مدیر عامل شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد، برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری و ممیزی واحدهای تولیدی موجب می‌گردد که واحد تولیدی وضعیت خود را در مقایسه با واحدهای مشابه مورد بررسی قرار داده و تلاش در جهت افزایش و ارتقاء بهره‌وری و رساندن واحد به شاخص‌های مربوطه را مورد توجه قرار دهد و در جهت رسیدن به استانداردهای ملی و جهانی برنامه‌ریزی نماید.