نیروی انسانی مهم ترین عامل بهره وری است

شرکت البرز دارو با بیش از ۳۶ سال سابقه ، از شرکت های سهامی عام و پذیرفته شده در بورس است و از شروع فعالیت خود تا کنون بصورت کاملا تخصصی فقط در زمینه تولید دارو در خطوط تولیدی قرص، سوسپانسیون، شربت و آمپول فعالیت دارد. به بهانه حضور موفق البرز دارو در سه دوره گذشته جشنواره ملی بهره وری و کسب تندیس ملی از این جشنواره، با دکتر پیرصالحی که بیش از یک دهه سمت مدیر عاملی این شرکت را به عهده دارد به گفتگو نشستیم.

*جناب پیرصالحی، ابتدا از تاریخچه شرکت بگویید.

شرکت البرز دارو بعنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان گروه محصولات قلبی و عروقی در سطح کشور، اهداف و انتظارات متعالی خود را در کمک به افزایش سطح سلامت جامعه تعریف کرده است. حرکت بر پایه مدل جایزه ملی کیفیت غذا و داروی ایران، همچنین دستیابی به نتایج متوازن که منجر به جلب رضایتمندی مشتریان،مصرف کنندگان،کارکنان،تامین کنندگان و سهامداران شود، از دیگر مواردی است که البرز دارو خود را ملزم به رعایت آن می داند.

* جناب پیرصالحی،در شرایط کنونی اقتصادی به منظور بقای سازمان خود، از چه رویکردهایی بیشتر بهره برده اید؟

شرکت البرز دارو همیشه از دو عامل اساسی یعنی افزایش بهره وری و افزایش سرمایه گذاری استفاده کرده و افزایش بهره وری را در اولویت قرار داده است.اما هر شرکت برای پیشرفت و پیشبرد کار به سرمایه گذاری نیازمند است وهر چه شرکت ها دانش بنیان تر باشند بهره وری بالاتری خواهند داشت. از طرفی، شرکت های سنتی سرمایه بری بیشتری دارند. در هر صورت با توجه به افزایش قیمت های انرژی همه شرکت ها باید به بهره وری توجه ویژه داشته باشند.

*شما به عنوان مدیر عامل، چه فعالیت هایی در زمینه بهبود بهره وری برای سازمان خود انجام داده اید؟

در شرکت البرز دارو همیشه روند مثبتی وجود داشته و دارد. موفقیت فعلی حاصل تلاش همه کسانی است که از ابتدای تاسیس این شرکت از مدیر عاملان قبلی تا پرسنل، فعالیت داشته اند. ما بر توان مدیران و استعداد یابی و پرورش آن، همچنین کاهش ضایعات و ایجاد انگیزه در همه پرسنل تمرکز داشته و داریم. اعتقاد داریم عوامل انسانی بخصوص نیروی متخصص از مهمترین عوامل بهره وری در هر شرکت هستند. استفاده از تکنولوژی روز دنیا نیز از دیگر موارد تاثیرگذار در امر بهره وری به شمار می رود.

* در سازمان شما از چه رویکردهای دیگری برای بهبود بهره وری استفاده می شود؟

ما با تمرکز بر بهبود خروجی های سازمان و افزایش ارزش افزوده و سپس با کاهش هزینه های سازمان توانسته ایم بهره وری را در سازمان بالا ببریم. تلاش بر بهبود محصولات و تنوع در سبد خروجی از موردی است که همیشه رعایت کرده ایم. ما دریافته ایم که در شرایط رقابتی امروز دیگر نمی شود صرفا بر کاهش هزینه ها تاکید کرد بلکه باید به همه علائم و شاخص های بهره وری تکیه کرد و آنها را زیر نظر داشت.

* آیا مقایسه شاخص های بهره وری البرز دارو با میانگین شاخص های صنعت دارویی کشور و رقبا، شما را به درک بهتر از سازمان تان می رساند؟

در سه دوره گذشته که جشنواره ملی بهره وری برگزار شد، شرکت البرز دارو جزو شرکت های برتر این صنف در ایران معرفی شد و در هر دوره در شش شاخص ملاک بهره وری، در پنج شاخص برتر بودیم و به افتخار دریافت تندیس نائل آمدیم. امسال از دریافت تندیس انصراف دادیم تا فضا برای دیگرشرکت ها فراهم شود .

اما گذشته از شاخص های البرز دارو، هنگامی که گزارش شرکت ها بخصوص شرکتهای بورسی اعلام می شود، ما شاخص های آنها را بررسی می کنیم و به لحاظ رتبه بندی، سودف فروش و ... در مقایسه با شرکت خود به شناخت هرچه بیشتر می رسیم.

* اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا چه میزان باعث بهبود مصرف انواع حامل های انرژی در سازمان شده است؟

از آنجا که صنعت ما به لحاظ شاخص های انرژی جزو کم مصرف ها است، بیشتر به لحاظ نیروی کار نسبت به دوره قبل برنامه ریزی هایی داشتیم و آن را تقویت کردیم و اول شدیم. در این شرایط ما نیروی کار را با خودمان همراه کردیم وعقیده داریم موفقیت، حاصل تلاش همه نیروها و همدلی است و فروش بالا و سهم بازارمان در سال های اخیر نشان گر این تلاش هاست.