بهره‌وری، هنرما است
لطفا» شرکت را معرفی کنید.
شرکت کاشی و سرامیک حافظ در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد. شرکت در حال حاضر تقریبا ۵/۷ میلیون متر کاشی کف و دیوار و یک میلیون متر هم کاشی پرسلانی نما برای ساختمان‌های بزرگ تولید می کند.

اخیرا» شرکت به بخش خصوصی واگذاری شده و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که تولید تا 9 میلیون متر مربع در سال افزایش خواهد یافت. شرکت کاشی حافظ اولین شرکتی است که در سبد تولیدات خود انواع کاشی بکار رفته در ساختمان را تولید می کند، از کاشی کف و دیوار داخلی تا پرسلان نمای ساختمان. در حال حاضر این شرکت مقام چهارم تولید کاشی پرسلان نما به روش اکسترودر در جهان و اولین درخاورمیانه را به خود اختصاص داده است که سابق بر این جزو کالاهای وارداتی کشور محسوب می شده و بدین ترتیب توسط شرکت حافظ صرفه جویی ارزی به وجود آمده است. این شرکت برنده مرحله اول چهارمین جشنواره ملی بهره‌وری در بخش جانبی است.
دستاوردها و افتخارهای شما تاکنون چه بوده است؟
این شرکت افتخار دارد در حدود 37 سال گذشته از مطرح‌ترین کارخانه‌های این صنعت بوده و در ایران اولین مهر استاندارد کاشی را دریافت کرده است. در زمینه تحویل به موقع به مشتری و تامین رضایت آنها سعی داشتیم جزو شرکت‌های برتر در ایران باشیم و خرسندیم نظر مشتریان مهر تائیدی بر این ادعا است.
هر سال چه میزان صادرات داشته اید؟
همواره در سال‌های گذشته جزو صادرکننده‌های نمونه استانی بوده‌ایم و حدود 25 درصد از محصولاتمان صادر شده است. در سال 1391 نیز 40 درصد از محصولات خود را با برنامه‌ریزی انجام شده، صادرات داشتیم.
از برنامه ها و اهداف بلندمدت شرکت بگوئید.
ارتقاء برند کاشی حافظ در داخل و خارج از کشور، صادرات محوری، توسعه محصول و بازار از نظر کمی و کیفی را در اولویت برنامه‌های خود داریم. صنعت ما با هنر آمیخته است از نظر بعد کیفی طرح‌های زیباتر و جذاب‌تر و قابل رقابت‌تر در بازار ارائه خواهد شد. برای پوشش بخش بالای بازار که بعضا کاشی خارجی مصرف می‌کردند،محصول ما به زودی جایگزین آن محصولات خواهد شد.
هدف گذاری محصولات شما روی کدام سطح از بازار است؟
ما طی کارشناسی‌های صورت گرفته از بازار وتشخیص نیاز مشتریان، در 2سطح خوب که پاسخگوی نیاز مشتریان معمول است و در سطح عالی که نیاز دهک های بالای جامعه محصول عرضه می کنیم. اساسا سبد محصولات ما بخشی در طیف بالای بازار و بخشی در بخش متوسط بازار ارائه می‌شود و هم اکنون تعدادی از ساختمان های بلند مرتبه در حال ساخت از محصولات کف و، دیوار و نمای حافظ استفاده می کنند.
از مشکلات صنعت کاشی و سرامیک بگوئید.
مشکلات کاشی و سرامیک همان مشکلات کل صنعت است و از هم جدا نیستند. از جمله مسائلی که در صنعت ما به آن دچار است، آن است که بخشی از مایحتاج خود را باید از بازار آزاد تهیه کنیم و دلار را هم بعضا آزاد بخریم. همچنین ما سابق بر این با 20 درصد گشایش اعتبار می‌کردیم، الان بالای 120 درصد باید گشایش اعتبار کنیم. در نتیجه حجم نقدینگی برای سرمایه در گردش افزایش پیدا می‌کند، قطعا اگر این پول‌ها قرار باشد از بانک‌ها تامین شود، هزینه‌های بهره‌های بانکی باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می‌شود. و اما در مورد قیمت کاشی و سرامیک باید گفت صنعت ما با توجه به تولیدی که به مراتب بیشتر از مصرف هست دلیلی برای قیمت‌گذاری و یا کنترل قیمت‌اش وجود ندارد ولی باز می بینیم که زمزمه کنترل قیمت ها شنیده می شود. البته امضای تفاهم نامه ای بین انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک با سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان امضا شده که انجمن بیشتر جنبه نظارتی داشته باشد تا سازمان.