ایرانا در مسیر بهره‌وری هرچه بیشتر گام برمی‌دارد

شرکت سهامی عام کارخانه ایران(ایرانا)اولین و بزرگترین تولیدکننده کاشی دیواری به روش صنعتی درایران است که درسال ۱۳۳۶ به ثبت رسید و در سال۱۳۳۹ باتولید کاشی دیواری موردبهره برداری قرارگرفت. در این شرکت درقالب اهداف توسعه، تغییرات عمده ای در نصب تدریجی ماشین آلات وکوره ها صورت گرفته که به موجب آن ظرفیت سالانه به ۵/۷میلیون مترمربع بالغ گردیده است. درسال های۱۳۷۹ و۱۳۸۰ کارخانه «سهیل کاشی» در دوفاز جهت تولیدکاشی کف و درراستای بازسازی واحدهای قدیمی درسال های۱۳۸۱ و۱۳۸۲ کارخانه «سحرکاشی» در دوفاز جهت تولیدکاشی دیوار راه اندازی شدند. درسال۱۳۸۸ نیزکارخانه سپیدکاشی باظرفیت ۷۰۰۰ مترمربع درروز جهت تولید کاشی کف راه اندازی شد تا باراه اندازی این واحدها سبدکالای کارخانجات کاشی ایران تکمیل گردد . درحال حاضر این کارخانه چهار سالن تولید دارد..شرکت چینی ایران (کاشی ایرانا) به عنوان صادرکننده نمونه کشور و برترین شرکت جشنواره ملی بهره ورری در سال ۱۳۹۰ شناخته شد. درهمین سال کاشی ایرانا قهرمان صنعت کشور شد. گفت وگو با مهندس اکبری ترکمانی مدیر عامل کاشی ایرانا را می خوانیم.

جنابعالی به عنوان مدیر عامل چه فعالیت هایی در زمینه بهبود بهره وری برای سازمان خود انجام داده اید؟

ما برای افزایش بهره وری،در خصوص نیروی انسانی در تولید و فروش و در بازاریابی برنامه ریزی داشتیم. شرکت ایرانا برای حفظ سهم بازار و رشد آن اقدامات خوبی انجام داده. از جمله این اقدامات، تولید محصولات جدید ، نصب ماشین‌آلات بروز ، جذب نیروی مجرب و شایسته ،ارتقای سطح بازارهای صادراتی و حضورقوی در کشورهای همسایه است. همیشه سعی کرده ایم پرسنل، نمایندگان و خریداران را از افراد راضی به وفادار و وفادارها را به طرفدار تبدیل کنیم آن چنان که مشتریان ما با وجود کثرت برندهای کاشی هنوز به برند ایرانا تعصب دارند و خود را متعلق به این شرکت می‌دانند.

به نظر شما مقایسه شاخص های بهره وری سازمان با میانگین صنعت و شاخص های رقبا تا چه میزان به ایجاد درک بهتر از وضعیت سازمان خود کمک می کند؟

هیچ شرکتی نمی‌تواند نسبت به شاخص‌های خود و رقبا و میانگین‌های شاخص صنعت بی‌تفاوت باشد، چون شاخص‌های بهره‌وری و شرکت با استانداردهای آن صنعت باید برابری و رقابت کند.

سازمان ها برای بهبود بهره وری خود تا چه اندازه به آموزش و استفاده از روش های نظام مند بهبود بهره وری نیاز دارند؟

بحث آموزش از الزامات خلقت است و در صنعت هم هیچ کس بی‌نیاز از آموزش نیست؛ به خصوص امروز که با نوآوری‌هایی در صنعت روبه‌رو هستیم. بنابراین برای حضور در این صنعت، آموزش چه در سطوح بالای صنعت به لحاظ اطلاع از آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌ها و هم آموزش پرسنل، برای تولید بهتر و بیشتر و هزینه کمتر در صنعت سرامیک برای ما یک اصل است.

از مواردی که واحد منابع انسانی ما رصد می‌کند همین آموزش در سطوح مختلف سازمان است، از سطح مدیران ارشد تا کارگرهای بخش‌های مختلف کارخانه. درواقع هم از آموزش درون سازمانی و هم برون سازمانی استفاده می‌کنیم.

تاثیر برگزاری جشنواره ملی بهره‌وری را در ارتقای بهره وری در سطح کشور و در سازمان خود چه می دانید؟

جشنواره ملی بهره‌وری فی‌نفسه عمل خوبی است به شرطی که بر موازین و اصول پایبند بماند. شاخص‌های بهره‌وری در دسترس همگان هست و جشنواره فرمول‌ها و شاخص‌ها را واضح بیان می‌کند و وقتی یک شرکت برنده بودن خودش را باور داشته باشد رقبا نیز تائید می کنند و قبولش خواهند داشت. اگر جشنواره ملی بهره‌وری بتواند کاری کند که شرکت‌ها به طور جدی در این رقابت سالم شرکت کنند و در فواصل زمانی کوتاه جایگاه خود را ببینید و برای ارتقا خود از این جشنواره کمک نگیرند، یک تحول در صنعت کشور رخ داده است و می‌تواند خبر خوبی باشد.