گروه بورس- هدیه لطفی: شاخص کل بورس با نوسانات شدید روز گذشته چند بار به محدوده 62 هزار واحد سقوط کرد اما مجدد به کمک لیدرها به جایگاه قبلی خود بازگشت و سرانجام با ثبت 36‌واحد رشد در محدوده 63 هزار و 35 واحدی متوقف شد که طبق روال روزهای اخیر لیدرهای پتروشیمی از جمله پارسان، تاپیکو و فارس بیشترین نقش را در نوسانات مزبور داشتند.

تحرکات گروه پتروشیمی که به ویژه در روزهای اخیر بسیار زیاد و بعضا غیر‌منطقی شده، به افزایش نوسانات در بازار منجر شده است که با رصد بازار در روز گذشته می‌توان این پدیده را به وضوح مشاهده کرد؛ در ساعات پایانی معاملات دیروز «پارسان»، «تاپیکو» و «فارس» جو تعادلی بازار را بر هم زده و به جهش ناگهانی شاخص تا محدوده 63 هزار و 43‌واحد کمک کردند که این صعود بلافاصله با تغییر جناح «فارس» و قرارگرفتن آن در کنار نمادهای مپنا و سرمایه‌گذاری غدیر برای کاهش هر چه بیشتر شاخص، نماگر اصلی بازار به محدوده 62‌هزار و 986 واحدی سقوط کرد که این وضعیت نیز دوام چندانی نداشت و در 5 دقیقه پایانی معاملات با جابه‌جا‌یی سهام در حجم بالا در نمادهای پارسان و تاپیکو به رشد شاخص انجامید که در نهایت این فراز‌و‌فرودها تغییر نامحسوس اما مثبت 06/ 0‌درصدی شاخص به ثبت رسید. همچنین در پایان معاملات دیروز، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای برگزاری دو مجمع سالانه و فوق‌العاده در روز چهارشنبه 20 آبان متوقف شد؛ قرار است در مجمع فوق‌العاده این شرکت تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه 101 درصدی از محل سود انباشته تصویب شود که طی آن سرمایه «فارس» از 2 هزار و 478 میلیارد تومان کنونی به 5 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

در مجموع بازار دیروز شاخص گروه شیمیایی با ثبت معاملات 2/ 90 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را در مقایسه با دیگر صنایع به خود اختصاص داد که بیشترین درصد از این رقم نیز به معاملات 5/ 22 میلیارد ریالی پلی اکریل و 8/ 20 میلیارد ریال فارس تعلق داشت، پارسان و تاپیکو نیز معاملاتی در محدوده 8 میلیارد ریال داشتند. در این گروه نمادهای شیمیایی سینا و پتروشیمی فارابی هر کدام با ثبت نوسان مثبت 5 درصدی بیشترین افزایش قیمت و در مقابل نمادهای صنایع شیمیایی فارس و پتروشیمی فناوران بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب در مجموع بازدهی روزانه شاخص صنعت شیمیایی در روز گذشته به 38/ 0 درصد رسید که در نهایت این صنعت در جایگاهی پایین‌تر از گروه‌های زراعت، استخراج زغال سنگ، انتشار، چاپ و تکثیر، استخراج سایر معادن، سایر واسطه‌گری‌های مالی، محصولات کاغذی، قند و شکر و ماشین‌آلات و تجهیزات جای گرفت؛ گروه زراعت با ثبت بازدهی 5 درصد در روز گذشته و 7/ 20 درصدی در هفت روز اخیر به‌عنوان برترین صنعت شناخته شد. بر این اساس در مجموع روز گذشته از 37 صنعت فعال در بازار، شاخص 19 صنعت با بازدهی مثبت، شاخص 15 صنعت با بازدهی منفی و 3 صنعت نیز بدون تغییر بودند.

محصولات دارویی نیز از دیگر صنایع مثبت دیروزبود؛ شاخص این گروه بازدهی روزانه 29/ 0 درصدی، 2/ 1 درصدی طی هفت روز اخیر و همچنین بیش از 21 درصد رشد را از ابتدای سال تجربه کرده است که به این ترتیب میانگین نسبت قیمت بر درآمد صنعت در سطح 5/ 5 واحد قرار گرفت. بررسی وضعیت روز گذشته این گروه حاکی از جابه‌جا‌یی بیش از 730 هزار سهم به ارزش
۳/ ۶ میلیارد ریال است؛ در این گروه داروسازی امین با جابه‌جایی‌ ۱۶۰ هزار سهم به‌عنوان پرمعامله ترین نماد شناخته شد و نماد تهران شیمی نیز با معاملات ۶/ ۱ میلیارد ریالی بیشترین ارزش مبادلات را به خود اختصاص داد، نمادهای داروسازی ابوریحان و تولید مواد اولیه داروپخش نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

افزایش نرخی در راه نیست
در این روز نمادهای «دعبید»، «درازک» و «شتهران» با ثبت نوسان ۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت و در مقابل نماد داروسازی روز دارو بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد که به نظر می‌رسد شفاف‌سازی این شرکت در افت قیمت مزبور بی‌تاثیر نبوده است. حمید اسدی زاده، مدیر‌عامل شرکت روزدارو طی نامه شفاف‌سازی به سازمان بورس اعلام کرد که روند صعودی قیمت هر سهم این شرکت طی روزهای گذشته به احتمال قوی ناشی از اطلاعات نادرستی است که از سوی افرادی خاص و به‌طور غیر‌رسمی منتشر شده است اما برای شفاف‌سازی بیشتر اعلام می‌شود که افزایش سرمایه شرکت باوجود موافقت سازمان بورس در مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب نشده است.

همچنین بر اساس تصمیمات هیات‌‌مدیره، شرکت مبادرت به سرمایه‌گذاری و خرید 26 درصد از سهام شرکت پالایش و پژوهش خون کرده که بهره‌برداری از آن در سال 96 خواهد بود و در صورت عدم تامین مالی ممکن است سهام شرکت تنزل پیدا کند و افزون بر این به دلیل شرایط نامناسب بازار فروش داروهای داخلی، شرکت با کمبود نقدینگی مواجه است.

این گروه روز گذشته نیز دستخوش صحبت‌های وزیر بهداشت شد؛ دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درباره افزایش قیمت برخی اقلام دارویی در نیمه دوم سال گفت: به هیچ عنوان قیمت‌دارو را در نیمه دوم سال افزایش نداده‌ایم، اگر گزارشی در این باره دارید به ما ارائه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهیم. وی افزود: به نظر می‌رسد تحریم‌ها که برداشته شود با قطع دست واسطه‌ها حتما در تجهیزات و دارو باید کاهش قیمت داشته باشیم. ما حتما دلال‌هایی که در طول سالیان طولانی وارد کسب و کار در این حوزه ‌شده‌اند را حذف خواهیم کرد؛ کار سختی است اما باید خود شرکت‌ها نیز حضور داشته باشند و مانند اکثر نقاط دنیا بدون حضور واسطه‌ها این امر صورت گیرد.

افق روشن در انتظار صنعت دارو
در این راستا محمد داوود فصاحت، کارشناس کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: بعد از سال ۹۲ که به واسطه تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادله‌ای قیمت کلیه داروها به‌طور متوسط ۵۰ درصد افزایش یافت، روند تغییر نرخ‌ها در سازمان غذا و دارو تغییر پیدا کرد و دیگر تغییر نرخ کلی در دارو نداشتیم، بلکه شرکت‌های دارویی برای هر دارو به‌صورت مجزا صورت هزینه تهیه می‌کردند و در صورت تغییر در هزینه‌ها به منظور حفظ حاشیه سود شرکت‌های دارویی به همان نسبت قیمت دارو از سوی سازمان غذا و دارو افزایش می‌یافت، این روند اکنون نیز ادامه دارد و باتوجه به افزایش حدودا ۷درصدی نرخ ارز مبادله‌ای و دیگر هزینه‌ها در ۶ ماه اول سال جاری، در فاصله شهریور تا آبان نزدیک به ۲۰۰ قلم دارو افزایش نرخ داشتند.

وی ادامه داد: البته این افزایش نرخ‌ها عموما محدود بوده و صرفا به منظور حفظ حاشیه سود شرکت‌های تولیدکننده دارو بوده که کار بسیار منطقی است، چرا‌که عدم اعمال افزایش نرخ در نهایت منجر به کاهش کیفیت یا کمبود دارو در کشور خواهد شد. به نظر نمی‌رسد شرکت‌های دارویی از این منظر مشکل چندانی داشته باشند. فصاحت با اشاره به این مطلب که در حال حاضر مهم‌ترین‌ مشکل در شرکت‌های دارویی بازار فروش رقابتی در بخش تولید داروهای عمومی و آنتی‌بیوتیک‌ها است که منجر به اعطای تخفیفات شده است،گفت: تنها راه عبور از این مشکل روی آوردن شرکت‌ها به تولید داروهای جدید است؛ به‌نظر می‌رسد پساتحریم فرصت مناسبی را برای صنعت دارو رقم خواهد زد تا علاوه بر نوسازی خطوط تولید، داروهای جدید به‌صورت انتقال تکنولوژی یا تحت لیسانس به سبد فروش شرکت‌ها اضافه شود.

وی ادامه داد: البته در این بین برخی شرکت‌ها مانند داروسازی اسوه، البرز دارو یا در بخش تولید مواد اولیه شرکت البرز بالک با بازسازی خطوط تولید پیش‌تر مقدمات این کار را فراهم کرده‌اند، این شرکت‌ها مذاکراتی نیز با شرکت‌های مطرح خارجی داشته‌اند و تفاهمات اولیه در این زمینه صورت گرفته است.فصاحت خاطرنشان کرد: علاوه بر این با رفع تحریم‌ها و حذف هزینه‌های انتقال ارز یا امکان استفاده از تسهیلات یوزانس برای واردات مواد اولیه، هزینه‌های مالی شرکت‌های دارویی کاهش خواهد یافت. به عقیده این فعال بازار، در مجموع می‌توان افق مناسبی برای صنعت دارو در سال‌های پسا تحریم متصور بود.

رصد دیگر صنایع بورسی
ثبت بازدهی روزانه ۳۴/ ۰ درصدی شاخص گروه کانه‌های غیر فلزی ماحصل فعالیت ۱۰ نماد این گروه در روز گذشته بود؛ در این روز نیمی از نمادها سبزپوش و نیمی دیگر قرمز شدند که در این میان کفپارس بیشترین افزایش قیمت و در مقابل کرازی بیشترین کاهش نرخ را تجربه کردند. در این میان بیشترین حجم معاملات به فرآورده‌های نسوزآذر با جابه‌جا‌یی ۳/ ۴ میلیون سهم به ارزش ۷/ ۴ میلیارد ریال تعلق داشت، این نماد بیشترین ارزش معاملات را نیز در این گروه به خود اختصاص داد.
گروه رایانه نیز از دیگر صنایع مثبت روز گذشته بود که شاخص آن نیز با نوسان روزانه 04/ 0 درصدی روبه‌رو‌ شد که تمامی 4 نمادی که روز گذشته در این گروه فعال بودند با نوسان مثبت قیمتی به کار خود پایان دادند؛ در این روز ایران ارقام با نوسان 2 درصدی در صدر و نمادهای رتاپ، رانفور و رکیش نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در این میان رکیش با معاملات 167 هزار سهمی به ارزش 652 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

در این میان گروه محصولات غذایی از گروه‌های منفی روز گذشته بود که با بازدهی 11/ 0 درصدی شاخص صنعت غذایی روبه‌رو‌ شد؛ بررسی نمادهای این گروه نشان از نوسان مثبت 5 نماد از جمله «غالبر»، «غاذر» و «غبهنوش» و نوسان منفی 10 نماد از جمله «غپاک»، «غدشت»، «غشهد» و «غمارگ» دارد. همچنین در این روز «غنوش»، «غگل» و «غسالم» به همراه 3 نماد دیگر تغییر قیمتی را تجربه نکردند.

بازی پتروشیمی‌ها با شاخص کل

بازی پتروشیمی‌ها با شاخص کل