گرودر حالی که اغلب صنایع بورسی تحت تاثیر رکود تقاضا و مازاد عرضه بازارهای کالایی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند، بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات برخی از شرکت‌های فعال در بورس متاثر از این مشکلات و برخی نرخ‌گذاری‌های دستوری بیشتر بوده و چشم‌انداز سودآوری آنها با ابهامات زیادی از این محل روبه‌رو است.

نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی فعال در بورس هفته گذشته در شرایطی بازگشایی شدند که اگر کاهش ۳ درصدی نرخ فروش گندله از سوی وزارت صنعت لغو نشود، این شرکت‌ها با کاهش معنادار سود روبه‌رو خواهند شد، در حالی که در سمت مقابل شرکت‌های فولادی در صورت لغو این مصوبه زیان چندانی را متحمل نمی‌شوند.

ابهام شرکت‌های سنگ‌آهنی ادامه دارد

افت ادامه‌دار قیمت‌ محصولات معدنی در بازارهای جهانی و رکود معاملات در بازارهای داخلی روزهای زیان‌آوری را به شرکت‌های معدنی تحمیل کرده است. از این رو سهامداران این شرکت‌ها به خصوص سنگ‌آهنی‌ها نه تنها به بازدهی مورد انتظار خود در طول ماه‌های اخیر دست نیافته‌اند بلکه تحت تاثیر برخی سیاست‌گذاری‌های دستوری، زیان‌های سنگینی را نیز در مدت اخیر تجربه کرده‌اند.

چهارشنبه هفته گذشته در گروه استخراج کانه‌های فلزی سه نماد و معادن، کگل و کچاد در شرایطی بعد از حدود دو ماه بازگشایی شدند که ابهامات این شرکت‌ها بر سر کاهش قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی کماکان به قوت خود باقی است. حمیدرضا حدادیان، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» پیرامون بازگشایی نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی می‌گوید: بعد از انتشار بخشنامه‌ وزارت صنعت درخصوص کاهش ۳ درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی در اوایل تیرماه، نمادهای سنگ‌آهنی برای بررسی اثر این بخشنامه بر سودآوری آنها از ۱۶ تیرماه بسته شد، اما در حال حاضر نمادهای و معادن، کگل و کچاد در شرایطی بازگشایی شده که این مساله در صورت‌های مالی آنها نادیده گرفته شده است (شرکت معادن و فلزات سهامدار عمده دوقلوهای سنگ‌آهنی است).

وی به ارائه آماری درخصوص اثرات منفی عدم لغو این بخشنامه بر صورت‌های مالی این شرکت‌ها پرداخته و ادامه می‌دهد: شرکت گل گهر سالانه ۸/ ۴ میلیون تن گندله به فروش می‌رساند، اگر قیمت شمش فولاد خوزستان را براساس عرضه آن در بورس کالا کیلویی ۱۲۰۰ تومان در نظر بگیریم، با فرض ۲۰ درصد بودن قیمت فروش گندله از شمش فولاد خوزستان، (اعمال تخفیف ۳ واحد درصدی) این شرکت با کاهش ۱۳۴ میلیارد تومانی سود خالص روبه‌رو می‌شود که موجب افت ۲۲ تا ۲۳ درصدی EPS این شرکت خواهد شد. وی می‌افزاید: درخصوص شرکت چادرملو نیز با توجه به اینکه این شرکت سالانه ۴/ ۳ میلیون تن گندله می‌فروشد، عدم لغو این بخشنامه موجب کاهش ۹۵ میلیارد تومانی سود خالص کچاد و افت ۱۰ درصدی EPS این شرکت می‌شود.

حدادیان ادامه می‌دهد: افت قابل ملاحظه سود این دو شرکت سنگ آهنی در حالی است که اگر نرخ فروش گندله را ۲۳ درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر بگیریم یعنی همان حالت قبلی، تنها کاهش ۳ تا ۴ درصدی سود را به این شرکت فولادی تحمیل می‌کند. گروه استخراج کانه‌های فلزی روز قبل با رشد ضعیف ۰۳/ ۰ درصدی روبه‌رو شد. اما در ۷ روز معاملاتی گذشته و نیز از ابتدای سال تاکنون زیان این گروه به ۷/ ۳ و ۶/ ۱۷ درصد رسیده است. «ومعادن» تنها نمادی بود که در این روز با رشد قیمتی ۴۷/ ۰ درصدی روبه‌رو شد. این نماد بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز البته به نام خود ثبت کرد. در شرایطی که سهامداران حقیقی ۶۲ درصد از فروش سهام معادن و فلزات را به خود اختصاص دادند، معامله‌گران حقوقی‌ ۶۲ درصد از خرید را به عهده داشتند.

زیان 8 درصدی پالایشی‌ها در 7 روز معاملاتی

مهم‌ترین‌ خبر گروه پالایشی‌ها در چند روز اخیر مربوط به بازگشایی نماد شبندر در آخرین روز معاملاتی هفته قبل است. پالایش نفت بندرعباس با سرمایه ۱۳۸۰ میلیارد تومانی به تازگی گزارش‌ عملکرد سه‌ماهه خود را منتشر کرده که طبق آن سود سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ را ۲۲۰ ریال اعلام کرده است.

این میزان سود نسبت به سال مالی گذشته کاهش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. از طرفی از این میزان سود پیش‌بینی شده، این شرکت تنها توانسته در سه ماه نخست امسال ۳۹ ریال (معادل ۱۸ درصد) را پوشش دهد.

طی روزهای اخیر گروه پالایشی‌ها تحت تاثیر ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها در برخی نمادهای این گروه علاوه بر آنکه با کاهش ۱۶/ ۰‌درصدی شاخص در مقیاس روزانه روبه‌رو شده، در ۷ روز معاملاتی گذشته نیز زیان ۸ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده است. بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته گروه فرآورده‌های نفتی مربوط به نماد شبندر بود. حقیقی‌ها ۹۳ درصد از فروش سهام پالایش نفت بندرعباس را در این روز به خود اختصاص دادند، ۲/ ۷۴‌درصد از خرید این سهام نیز توسط حقوقی‌ها صورت گرفت. بالاترین رشد قیمت نیز به «شبهرن» با افزایش ۰۹/ ۰ درصدی مربوط بود.

تحرک حقوقی‌ها در «رمپنا»

روز گذشته گروه خدمات فنی و مهندسی تحت تاثیر رشد قیمتی ۶۹/ ۰ درصدی سهام «رمپنا» با افزایش ۶۷/ ۰ درصدی شاخص روبه‌رو شد و در میان ۱۴ صنعتی که نوسان مثبت شاخص را در این روز تجربه کردند، رتبه هفتم را به خود اختصاص داد.

دوشنبه ۸۴ درصد از فروش سهام شرکت مپنا توسط حقیقی‌ها انجام شد. سهامداران حقوقی نیز ۹۷ درصد از سهام این شرکت را خریدند. در نماد رمپنا از شنبه هفته گذشته ۱۴ شهریور ماه تا یکشنبه بیست و دوم این ماه تغییر مالکیت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهمی از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفته است و عمده فروش این سهام توسط حقیقی‌ها انجام شده است.

انبوه‌سازان پیش‌بینی مثبت خود را محقق می‌کنند؟

صنعت انبوه‌سازی روز گذشته در میان ۵ صنعت با بیشترین میزان ریزش شاخص قرار گرفت. این گروه با افت ۷۱/ ۰ درصدی شاخص در مقیاس روزانه، در ۷ روز کاری گذشته نیز با زیان ۶/ ۳ درصدی روبه‌رو شده است.

رکود فعالیت‌های ساختمان‌سازی در بیش از دو سال گذشته علاوه بر آنکه موجب کاهش سودآوری شرکت‌های انبوه‌سازی فعال در بورس شده است، به دلیل ارتباط پسین و پیشین این بخش با صنایعی نظیر کاشی و سرامیک، سیمان و فولاد، رکود و بی‌رونقی زیادی را نیز به این صنایع تحمیل کرده است. اما طی ماه‌های اخیر تحت تاثیر افزایش سقف تسهیلات اعطایی به خریداران مسکن و برخی دیگر از بسته‌های حمایتی، سیگنال‌های مثبتی مبنی بر خروج این بخش از رکود انتشار یافته که آثار این رخداد را در ارائه گزارش‌های مثبت پیش‌بینی سود از سوی انبوه سازان بورسی برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۵ شاهدیم.

اغلب این شرکت‌ها افزایش فروش را برای سال جدید پیش‌بینی کرده‌اند، در برخی نمادها افزایش میزان سود نسبت به سال مالی گذشته نیز بعضا دیده می‌شود که باید منتظر ماند و دید آیا بازار خرید و فروش مسکن و به تبع ساخت و سازها رونق می‌گیرد تا این پیش‌بینی‌های عمدتا مثبت محقق شود یا خیر.

روز گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات به ترتیب به نمادهای «ثنوسا» و «ثاژن» اختصاص داشت. بالاترین افزایش قیمت نیز به ثاژن مربوط بود. در حالی که حجم عمده‌ای از خرید و فروش سهام نوسازی و ساختمان تهران توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد، در نماد «ثاژن» حقوقی‌ها تحرک بیشتری در سمت خرید داشتند به‌طوری که در مقابل سهم ۴۴ درصدی از فروش سهام سخت آژند، ۹۹ درصد از سهام این شرکت را خریدند.

صنعت کوچک بورس قرمزپوش شد

گروه ماشین‌آلات و تجهیزات که تنها نیم درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده، همچون اغلب صنایع کشور با رکود تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان مواردی همچون سرمایه‌های پایین شرکت‌ها، شناوری پایین سهام به علت دادوستد کم و نوسان محدود قیمت‌ها، مهم‌ترین‌ ویژگی‌های عمومی این گروه به شمار می‌‌روند که موجب شده در شرایطی که سود تقسیمی شرکت‌های صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات رقم کمتری نسبت به دیگر صنایع بورسی است، اقبال معامله‌گران نیز به دادوستد سهام این گروه کمتر شود.

این صنعت روز قبل افت ۳۸/ ۰ درصدی شاخص را تجربه کرد. از ابتدای سال تاکنون نیز زیان این گروه به ۲/ ۲ درصد رسیده است. به گفته کاویانی، کارشناس بازار سهام در صورتی که شرکت‌های این گروه سعی در افزایش کیفیت و تنوع محصولات خود نداشته و بهره‌وری را در فرآیندهای تولیدی افزایش ندهند، خطر واردات محصولات مشابه در پساتحریم به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ ریسک این صنعت حیات آنها را تهدید خواهد کرد.

تکنوتار تنها نماد سبزپوش روز گذشته این صنعت با رشد قیمتی ۳۴/ ۰ درصد بود. بالاترین حجم و ارزش معاملات را نیز تکمبا به نام خود ثبت کرد. کل سهام کمباین‌سازی ایران توسط معامله‌گران حقیقی در این روز دست به دست شد.

دوقلوهای سنگ‌آهنی قربانی سود فولادی‌ها؟