گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عصر روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، در برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر حاضر شد و درباره مسائل بازار، ابهامات در صنایع مختلف، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال‌های ۹۱ و ۹۲ و نقش حمایتی مجلس شورای اسلامی از بورس سخن گفت. دکتر محمد فطانت، با بیان اینکه معمولا بازار سرمایه در طبیعت خودش نوسان دارد و بسیار تحت تاثیر بخش واقعی اقتصاد و اتفاق‌های بخش‌های صنعت و تصمیم‌های اقتصادی و سیاسی در کشور قرار می‌گیرد، گفت: این بازار، تابع نوسانات منفی یا مثبت است، به هر حال افرادی که در بازار به فعالیت مشغولند به علت دانش بالایی که نسبت به سرمایه گذاران در سایر بازارها دارند، همچنین با تحلیل و مشاوره‌هایی که از افراد صاحب صلاحیت می‌گیرند معمولا از طرق مختلف با توزیع ریسک و تنوع بخشیدن پرتفویشان به نحوی ریسک‌های خود را پوشش می‌دهند. به گفته وی، بازار با پتانسیل‌های بسیار خوبی رو‌به‌رو است و از لحاظ قیمتی و تحلیل‌های بنیادی که کارشناسان و مشاوران سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند، بسیاری از نمادها و بسیاری از سهم‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است؛ با این حال تابع شرایط پیرامونی و بیرونی تحت نوسان قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه بسیاری از موارد تابع ابهاماتی است که عمدتا در کلیت صنایع مختلف ممکن است وجود داشته باشد، به بخش پتروشیمی کشور که حجم بالایی از بازار را از لحاظ درصدی به خود اختصاص می‌دهد، اشاره کرد و افزود: سازمان بورس در این مدت بسیاری از ابهاماتی را که مربوط به صنایع مختلف بود، برطرف کرده است. به علاوه با هماهنگی‌هایی که با قوه مقننه، بخش‌های اجرایی،

سیاست گذاران و خود دولت به عمل آمد، بسیاری از این موارد برطرف شد.

وی در عین حال به برخی ابهامات که همچنان در بازار وجود دارد اشاره کرد و گفت: به‌عنوان مثال یکی از تهدیدهای بازار که شرایط ابهام آلودی را ایجاد کرده بود، نرخ خوراک صنعت پتروشیمی مربوط به سال‌های قبل از ۱۳۹۳ بود؛ به‌طوری که در سال ۱۳۹۳ نرخ خوراک بر اساس مصوبه مجلس به ۱۳ سنت افزایش پیدا کرد که قبل از آن ۷ سنت بود؛ اما به علت اینکه مصوبه‌ها و ابلاغیه‌ها، عطف به ماسبق شده بود، بازار و صنعت پتروشیمی را تحت تاثیر قرار داده بود؛ زیرا گزارش‌های حسابرسی که در حال استخراج است به‌صورت عطف به ماسبق منتشر می‌شد.

خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته این مساله با درصد قاطعیت بسیاری بالایی برطرف شده و نرخ گاز به همان حالتی که انتظار فعالان بخش پتروشیمی بوده برگشته که این خبر بسیار خوشی است که صنعت پتروشیمی از فشاری که در این زمینه بود نجات پیدا می‌کند.

وی به پالایشگاه‌ها به‌عنوان دومین گروه اشاره کرد و با تأکید بر اینکه پالایشگاه‌ها مقدار بسیار زیادی تحت تاثیر قیمت نفت بوده و در سال گذشته نیز پایین آمدن قیمت نفت تا ۴۰ دلار پالایشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده به بازگشت قیمت نفت به مدار رشد اشاره کرد.

به گفته فطانت، در کالاهای مختلف مانند روی، مس و دیگر فلزات مانند فولاد، بازارهای جهانی روند مثبتی به خود گرفته که آثار و تبعاتش را روی نمادهای مختلف گذاشته است.

رئیس سازمان بورس در ادامه سخنان خود با اعلام خبر جلسات وزیر اقتصاد با همه فعالان بازار سرمایه و فعالان اقتصادی بسیاری از اتفاقات مثبتی که صنایع با آن مواجه بودند، مانند تعویق ۵ ساله کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را به تلاش‌های وزیر اقتصاد مربوط دانست و در پاسخ به این سؤال که بانک‌ها چه نقشی می‌توانند در رونق بازار داشته باشند، گفت: بانک‌ها دو نقش اساسی دارند؛ یکی اینکه نمادشان در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد و هر خبر مثبتی در جهت کاهش بهای تمام شده پول و اینکه بتوانند حجم بالاتری تسهیلات بپردازند و فعالیتشان را گسترش بدهند در عملکردشان تاثیر می‌گذارد که تاثیرش به‌صورت مستقیم روی بازار و قیمت سهامشان منعکس می‌شود.

اما بخش دوم؛ به هر حال از گذشته بانک‌ها در بورس فعال بودند و سهم خرید و فروش می‌کردند، به نظر من، این کار منعی برای بانک‌ها ندارد و در واقع بانک‌ها از بنگاه داری منع شده‌اند و خرید و فروش سهام توسط بانک‌ها اگر به قصد شرکت‌داری یا

بنگاه داری نباشد، مانعی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه با مجلسی‌ها هدف از این جلسات را دستیابی به یک وضعیت شفاف در کلیت بازار برای رونق بخشی اعلام کرد و گفت: این جلسات به یک کار و فعالیت دائمی و روزمره تبدیل شده است تا دو بخش سازمان بورس و قوه مقننه تفاهم و دیالوگ خود را افزایش دهند. سازمان بورس در تلاش است از نظرات نمایندگان مجلس نهایت بهره را برده و رفع ابهامات و خلأ‌های موجود به منظور هماهنگی بیشتر را مدنظر دارد.

موضوع رانت‌های اطلاعاتی و اثرات این گونه موارد بر بازار سهام از جمله موضوعاتی بود که فطانت در بخش دیگر سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: اطلاعات نهانی و سوء استفاده از این اطلاعات در جهت منافع شخصی جرم محسوب می‌شود و ما در جهت افزایش شفافیت در بازار در اقدامی که به اطلاع تمامی سهامداران و فعالان بازار و رسانه‌ها رسید، اطلاعاتی که به‌صورت مشخص توسط ناشران، شرکت‌ها و بنگاه‌ها تولید می‌شود را با یک سیستم مکانیزه به نحوی طراحی کردیم که به‌صورت همزمان در سایتی به نام کدال افشا می‌شود. پیش از این نظارت‌هایی که انجام می‌گرفت قبل از انتشار اطلاعات بود که در جای خود به‌صورت درست انجام می‌شد؛ اما با این امکان جدید الکترونیکی از ابتدای خرداد تمام شرکت‌ها اطلاعات را به‌صورت مستقیم به مردم ارائه خواهند کرد و کنترل‌های نظارتی به‌صورت پسینی خواهد بود.