گروه بورس، همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته سرانجام توانست کارنامه‌ای مثبت، اما ضعیف از خود به جای گذاشته و در کل هفته با رشد ۲۲۷ واحدی مواجه شود. این در حالی است که بازار به‌صورت سنتی در بهمن‌ماه کارنامه‌ای بهتر را به نمایش می‌گذارد و به‌نظر می‌رسد امسال نیز بازار بتواند تا پیش از شروع ماه پایانی سال که توام با کمبود نقدینگی است عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در همین حال هفته گذشته بازار با انگیزه ناشی از توقف کاهش قیمت نفت نیز مواجه بود و عدم تداوم افت قیمت نفت موجب شد بازار بتواند بازگشتی هر چند شکننده را به نمایش بگذارد، اما صرف‌نظر از شرایط کنونی، بازار عملا با سه موضوع مهم پس از پایان بهمن‌ماه مواجه خواهد بود: کمبود نقدینگی، میزان پیش‌بینی سود شرکت‌ها و در نهایت مذاکرات سیاسی که بر اساس توافق وین باید تا ابتدای فروردین‌ماه به توافقی سیاسی منجر شود. در آخرین تحولات مرتبط با موضوع سیاسی سفر دکتر ولایتی به مسکو به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و در غیاب دکتر ظریف وزیر امور خارجه از اهمیت زیادی برخوردار بود. در همین حال با انجام مذاکرات استانبول، معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان مذاکره با شش کشوری که «اصولا مواضع یکسانی ندارند» را به ماراتن تشبیه کرد و گفت: هرچه به جزئیات نزدیک‌تر می‌شویم، اختلاف‌نظرها بیشتر می‌شود.

در همین حال در تحولات سیاسی کارشناسان با دقت روند تحولات در سنای آمریکا و تصویب اولیه طرح اعلام تحریم‌های جدید علیه کشورمان را دنبال می‌کنند؛ این تحریم‌ها در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا ابتدای فروردین‌ماه اجرایی خواهند شد. در همین حال درگیری‌ها در مرز لبنان و سوریه با رژیم صهیونیستی نیز موضوع مهم دیگری است که می‌تواند نگرانی‌هایی را به وجود آورد. در همین حال در تحولات اقتصادی نگاه‌ها به سوی بررسی قریب الوقوع لایحه بودجه سال آینده در صحن مجلس شورای اسلامی است. با توجه به نزدیکی پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق انتظار می‌رود صحن مجلس شاهد مباحث مهمی به‌ویژه در مورد موضوعات مهمی نظیر بهای نفت و هزینه‌های دولتی باشد.

کمیسیون تلفیق امیدوار است تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون در صحن مجلس نیز تصویب شود که به‌ویژه برای بخش معدنی بورس تصمیم‌های مناسبی است. در تحولات مرتبط با بودجه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ کل کشور در پی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و احتمال ادامه‌دار بودن آن در سال آینده، میزان درآمدهای نفتی دولت در سال ۹۴ را با ۲۵ درصد کاهش، ۵۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تصویب کرد.علاوه‌بر این، اعضای کمیسیون تلفیق سه متغیر مهم در بودجه شامل بودجه عمرانی، اعتبارات جاری و قیمت نفت در لایحه را کاهش دادند. این در شرایطی است که به‌رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش قیمت دلار در بودجه ۹۴، کمیسیون تلفیق دلار را بدون تغییر با نرخ ۲۸۵۰ تومان در بودجه تصویب کرد.

کمیسیون تلفیق بودجه در شرایطی درآمدهای نفتی دولت در سال ۹۴ را کاهش داد که دولت در لایحه بودجه ۷۱ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده بود که به واسطه ادامه‌دار بودن کاهش قیمت نفت، کمیسیون تلفیق ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده کم کرد. این در شرایطی است که قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور ۷۲ دلار پیش‌بینی شده بود. در تحولات اقتصادی در بازار جهانی بهای مواد خام پس از افت شدید به ثبات نسبی و حتی رشد اندکی دست یافته است. در بازار نفت اکثر کارشناسان به حفظ کف ۴۵ دلار برنت تا پایان زمستان معتقد هستند که همین امر نیز موجب بازگشت قیمت محصولات پتروشیمی پس از یک دوره افت شدید شده است. در بازار فلزات بهای مس به ۵ هزار و ۳۹۰ دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب هزار و ۸۲۲ دلار، ۲هزار و ۷۸ دلار و هزار و ۸۲۷ دلار رقم خورده است. در همین حال در بازار جهانی آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد استیل ایندکس در بازار واردات چین ٦٢ دلار و ٨٠ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده که از ماه مه ‌سال ٢٠٠٩ تاکنون پایین‌ترین قیمت بوده است. کاهش فعالیت ساخت‌و‌ساز و افت تقاضای فولاد در بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده فولاد قیمت‌ها را نزولی کرده و بر بازار سنگ‌آهن اثر منفی گذاشته است. بسیاری از کارخانه‌ها به تعمیرات رفته‌اند و بسیاری دیگر تولید را پایین آورده‌اند از این رو تقاضای سنگ‌آهن افت کرده است. به گزارش «ایفنا» اخیرا موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن در سال جاری را ١٨ درصد پایین آورده و به ٦٦ دلار در هر تن رسانده و برای سال‌های ٢٠١٦ و ٢٠١٧ نیز به ترتیب ٦١دلار و ٦٠ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین را قیمت متوسط بازار سنگ‌آهن می‌بیند. در این بین، اما روز چهارشنبه هفته مثبت ولی ضعیف بازار پایان یافت و شاخص به رقم ۶۵ هزار و ۲۵۶ واحد رسید؛ با این کارنامه در کل هفته شاخص با رشد ۲۲۷ واحدی زیان معامله گران در سال جاری را به ۴/۱۷ درصد رساند. ارزش معاملات نیز در کل هفته با افت ۹/۹ درصدی به ۳۵۸ میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با افت ۱۹ درصدی به رقم ۳۴هزار و ۴۱۷ نفر بالغ شد.