گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بورس تهران در حالی با رشد 5/2 درصدی شاخص کل مواجه بود که بار دیگر خریداران حقیقی حضور فعال‌تری نسبت به حقوقی‌ها داشتند. این امر منجر به تغییر مالکیت 875 میلیارد ریالی (معادل 8/3 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی طی هفته گذشته (شنبه تا سه‌شنبه) شد.

بررسی معاملات نشان می‌دهد در ابتدای هفته حقیقی‌ها در نقش خریدار حضور بسیار چشمگیری داشته‌اند که این روند در روزهای پایانی هفته با کاهش هیجانات موجود در بازار تغییر کرده است. بر این اساس، سهامداران با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام می‌دهند که انتظار برای ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس این رفتار محتاطانه را تشدید کرده است. از سوی دیگر، بررسی‌ها از افزایش تمایل سهامداران به خرید و فروش سهام با ضریب اطمینان بالا نظیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های بزرگی مثل مخابرات که نوسان کمتری داشته‌اند خبر می‌دهد.
در این مطلب، نحوه تغییرات مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی در هفته پیشین در ۱۲ نماد با بیشترین حجم معاملات طی ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، ۱۰ نماد اول از منظر بیشترین حجم معاملات طی هفته گذشته به ترتیب عبارتند از: بانک صادرات ایران «وبصادر»، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین «تاپیکو»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، گروه بهمن «خبهمن»، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه «وبیمه»، بانک تجارت «وتجارت»، مخابرات ایران «اخابر»، زامیاد «خزامیا»، بانک پاسارگاد «وپاسار» و سرمایه‌گذاری سایپا «وساپا». همچنین، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس» از میان نمادها با بیشترین حجم معاملات طی ماه گذشته انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای درک شهودی از این تغییرات مالکیت، نمودارهایی رسم شده است که در متن گزارش با ارائه مثال‌های عددی توضیح داده خواهند شد.
در نماد «وبصادر» طی هفته گذشته تغییر مالکیت ۶/۶۲ میلیارد ریالی (۹/۱۲ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی روی داد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در روز شنبه تغییر مالکیت به ارزش حدود ۴/۱۳ میلیارد ریال از سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات آن روز، یعنی حدود ۱۴۲ میلیارد ریال، ۴/۹ درصد کل را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر سهام با ارزشی معادل ۴/۱۳ میلیارد ریال توسط حقوقی‌ها فروخته و به وسیله حقیقی‌ها خریداری شده که ۴/۹ درصد کل معاملات را شامل می‌شود. بنابراین در نمودار، میزان تغییر مالکیت با رنگ سبز و در بالای منحنی قرار گرفته است. سبزرنگ بودن منحنی در تمامی روزهای هفته نشان از عرضه‌های سنگینی است که از سوی سهامداران حقوقی صورت گرفته است.
از سوی دیگر، در نماد «تاپیکو» طی معاملات هفته گذشته، تغییر مالکیت ۱۴۸ میلیارد ریالی (معادل ۴/۱۴درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داده است. مشابه نماد «وبصادر»، اگر معاملات روز شنبه را برای «تاپیکو در نظر بگیریم، ۳۶ درصد از کل ارزش معاملات باعث تغییر مالکیت سهام از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها شده است که با رنگ قرمز و در پایین نمودار نمایش داده شده است (یعنی تغییر مالکیت از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها). بررسی روند معاملات این نماد نشان از حضور پررنگ سهامداران حقوقی در ابتدای هفته به عنوان خریدار دارد که این روند در پایان هفته با مثبت شدن نماد تغییر کرده است. از خریدهای عمده حقوقی‌ها طی هفته گذشته می‌توان به ۴/۱۱ میلیون سهم «تاپیکو» اشاره کرد که توسط شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین خریداری شد.
«شبندر» به عنوان سومین نماد پرمعامله هفته گذشته، تغییر مالکیت ۵/۱۶۲ میلیارد ریالی (معادل ۸/۱۳ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. این نماد برای دومین هفته متوالی بود که با اقبال سهامداران حقوقی مواجه بوده است.
از طرف دیگر، نماد «خبهمن» که پس از احتمال رفع تحریم‌های صنعت خودرو با اقبال شدید سهامداران مواجه شده بود. طی هفته گذشته تغییر مالکیت ۲/۱۴۰ میلیارد ریالی (معادل ۸/۱۱ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی شاهد بوده است. علت این امر را می‌توان عرضه‌های بسیار سنگینی دانست که روز شنبه توسط حقوقی‌ها انجام شد. در حالی که در روزهای پایانی هفته حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.
در نماد «وبیمه» نیز طی هفته گذشته، تغییر مالکیت قابل توجه ۸/۲۳۶ میلیارد ریالی (معادل ۱/۵۳ درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. سبز بودن نماد در تمامی روزها نشان از عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها طی هفته گذشته دارد. از این میان می‌توان به فروش ۸۴ میلیون سهم این نماد به ترتیب توسط شرکت سهامی بیمه آسیا (۴۵ میلیون)، صندوق تامین خسارت‌های بدنی (۲۳ میلیون)، شرکت سهامی بیمه ایران (۱۳ میلیون)، بیمه مرکزی ایران (۹/۱ میلیون) و شرکت بیمه البرز (۱۵/۱ میلیون) اشاره کرد.
همچنین در نماد «وتجارت»، تغییر مالکیت ۵/۵۶ میلیارد ریالی (معادل ۶/۵ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. نحوه حضور سهامداران حقوقی در معاملات این نماد روند مشخصی را طی هفته گذشته نداشته و این تغییر مالکیت در مجموع هفته رخ داده است.
در این شرایط، در نماد «اخابر» تغییر مالکیت ۹/۳۶۸ میلیارد ریالی (معادل ۷/۳۳ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شد. به این ترتیب، عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در این نماد طی هفته‌های گذشته ادامه یافت، طوری که با صعودی شدن روند قیمتی «اخابر»، سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور گسترده‌ای پیدا کرده‌اند.
«خزامیا» نیز تغییر مالکیت ۵/۱۰۹ میلیارد ریالی (معادل ۴/۱۶ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها شاهد بوده است. بررسی معاملات این نماد نشان از حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده دارد. به عنوان مثال، شرکت سهامی بیمه ایران حدود ۳/۷ میلیون سهم زامیاد را طی هفته گذشته فروخت.
از سوی دیگر، «وپاسار» تغییر مالکیت ۳/۴۴ میلیارد ریالی (معادل ۵ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرده است. حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار سهام این نماد به ویژه روز یکشنبه قابل توجه است.
از طرف دیگر، «وساپا» که از پایان مهرماه به منظور تعدیل مثبت متوقف شده بود یکشنبه هفته گذشته پس از تعدیل مثبت ۹۳ درصدی بازگشایی شد؛ به طوری که با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه بود. تغییر مالکیت ۷/۱۴۱ میلیارد ریالی (معادل ۲/۲۹ درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها طی هفته گذشته از جمله پیامدهای این امر بود. در این میان، فروش ۱۳ میلیون سهم این نماد توسط شرکت سهامی بیمه ایران قابل توجه است.
از سوی دیگر، «ونفت» طی هفته معاملاتی قبل، تغییر مالکیت ۶/۱۷ میلیارد ریالی (معادل ۷ درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرده است. بر این اساس، سهامداران حقوقی در ابتدای هفته در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند که این روند در پایان هفته تغییر کرده است.
در نهایت، نماد «فارس» طی هفته گذشته شاهد حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار بوده، به طوری که در این نماد تغییر مالکیت ۱/۱۵۴ میلیارد ریالی (معادل ۵/۱۷ درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شده است.

تداوم ورود نقدینگی به بورس، اما محتاطانه

تداوم ورود نقدینگی به بورس، اما محتاطانه