گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته در شرایطی با رشد ۵۳/۲‌درصدی به پایان هفته کاری رسید که عرضه‌های سنگینی در تمام گروه‌های سهام به چشم می‌خورد. در هفته گذشته رکورد شکنی شاخص و رسیدن قیمت‌ها به سقف‌های جدید موجب شد تا عرضه‌های سنگین در بازار رخ دهد و فعالان حقوقی میزان قابل ملاحظه‌ای از سهام را در بازار به فروش برسانند. در طول هفته گذشته از روز شنبه تا سه شنبه سهم فروش معامله گران حقوقی در بازار به ترتیب ۰۵/۶۳، ۹۹/۶۷، ۶۴/۷۲‌ و ۳۷/۶۳ درصد بوده است که نشان‌دهنده روند شناسایی سود در شرکت‌های حقوقی است. در همین حال پس از مدت‌ها اقبال بازار به گروه‌هایی نظیر خودرویی سبب شده است تا سهامداران حقوقی این گروه فرصت عرضه‌های سنگین را به دست آوردند.هر چند کارشناسان بازار نگران سطح عرضه‌ها نبوده و به دلیل آنکه در حال حاضر ورودی نقدینگی به بازار بیش از خروجی آن است، دست به دست شدن سهام را موجب نگرانی تلقی نمی‌کنند اما در همین حال حضور سهامداران کم تجربه حقیقی در بازار و خرید سهامی که دارای مشکلات بنیادی است این نگرانی را ایجاد می‌کند که در میان مدت خریداران این گروه از سهام به سودی مناسب دست پیدا نکنند. از این‌رو کارشناسان به سرمایه‌گذاران تازه کار توصیه اکید به مشارکت غیرمستقیم در بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و قراردادهای مشاوره و سبدگردانی اختصاصی با دارندگان مجوز رسمی از سازمان بورس می‌کنند.

بازار در انتظار بودجه

در هفته گذشته در تحولات سیاسی تداوم آرامش به رشد بازار کمک کرد. در همین حال در مسائل اقتصادی ارائه لایحه بودجه سال ۹۳کل کشور با وجود وعده اولیه در روز چهارشنبه محقق نشد و احتمالا روز یکشنبه دولت مهم‌ترین سند اقتصادی کشور که برنامه حرکتی دولت در سال ۹۳را در حوزه اقتصادی نشان خواهد داد، راهی مجلس شورای اسلامی می‌کند تا معامله گران بورس برای مهمترین متغیرهای سال آینده اقتصاد کشور پاسخ‌هایی را داشته باشند. در همین حال ارائه به موقع لایحه بودجه موجب می‌شود تا اتفاقاتی که در سال جاری در ارائه لایحه بودجه در فصل بهار رخ داد و فرصت بررسی دقیق لایحه بودجه را ازمجلس شورای اسلامی و کارشناسان گرفت، رخ ندهد. بر این اساس مسائلی نظیر نرخ ارز،میزان مالیات‌ها، عوارض دولتی و قیمت حامل‌های انرژی و خوراک‌های دولتی شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای بازار شفاف می‌شود. در همین حال ارائه به موقع لایحه بودجه این فرصت را به بازار سرمایه می‌دهد تا در مهلت قانونی بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن مجلس به تلاش برای تصویب قوانین مطابق با نیاز بازار سرمایه پرداخته و موارد نامناسب احتمالی را حذف کنند.

در همین حال در حوزه اقتصادی در هفته گذشته بانک مرکزی با رفع ابهام مهمی شرایط مناسبی را برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری فراهم آورد؛ هر‌چند مشکل شرکت‌های هلدینگی همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی در مصوبه‌ای، به منظور شفاف‌سازی و رفع ابهام از اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگ، مقررات جدیدی را برای بانک‌ها و موسسات اعتباری وضع کرد.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی، صرفا به منظور اجرای پروژه‌های تولیدی و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری که فعالیت اصلی آنها عملیات تولیدی و بازرگانی است (شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیرمالی) در چارچوب ضوابط و مقررات امکان‌پذیر است و از سوی دیگر اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگی که موضوع اصلی فعالیت آنها مدیریت شرکت‌ها می‌باشد، ممنوع است. همچنین در این جلسه، بخشنامه‌های پیشین بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت اعطای هرگونه تسهیلات بانکی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی و عدم نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی و رأسا اقدام کردن بانک‌ها درخصوص اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور اجرای پروژه‌های تولیدی خاص منسوخ اعلام شد.

در صحنه اقتصاد جهانی، بازار نفت با دقت تحولات رخ داده به ویژه مذاکرات وزرای نفت در وین را دنبال می‌کند.نگرانی از کاهش بهای نفت موجب تاثیر‌پذیری برخی از صنایع خواهد شد. در همین حال در بازار جهانی بهای فلزات همچنان با ثبات نسبی به کار خود ادامه می‌دهد. بهای مس به ۶هزار و ۹۷۵دلار رسیده است و بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی به ترتیب هزار و ۷۰۲دلار، ۲هزار و ۴۷ دلار و یک هزار و ۸۶۱دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار داد‌‌و‌ستد سهام روز چهارشنبه بازاری با شاخص مثبت اما دست به گریبان با عرضه‌های سنگین بود. در بازار چهارشنبه اقبال به هلدینگ‌های پتروشیمی از جمله صف خرید سه هلدینگ نفت و گاز پارسیان، تاپیکو و پترول موجب شد شاخص باوجود افت قیمتی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس از جمله مخابرات و خودرو سازان با رشد ۴۳۵واحدی شاخص کل معادل ۵۲/۰ درصد مواجه شود و کانال ۸۴هزار واحد را باز‌پس گیرد. از دیدگاه کارشناسان با توجه به در پیش بودن ارائه لایحه بودجه و همچنین رسیدن به بازدهی ۱۲۰درصدی، بازار احتمالا در دو هفته آینده و تا پیش از انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرایط نوسانی خود را ادامه خواهد داد تا با مشخص شدن متغیرهای کلان بودجه و گزارش‌های ۹ ماهه ارزیابی مجددی از ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام داشته باشد. در همین حال در پیش بودن عرضه‌های اولیه از جمله احتمالا نفت سپاهان و حرکت بازار اولیه که تحت تاثیر حرکت بورس در حال شکل‌گیری است، می‌تواند نقدینگی بازار را به سوی خود جلب کند. هر‌چند که بازار انتظار بیشتری از مسوولان به ویژه سازمان خصوصی‌سازی برای ارائه سهام جدید و ادامه اجرای اصل ۴۴ دارد.

در بازار روز چهارشنبه در حالی مپنا در صدر تقاضای بازار قرار داشت که عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا با بیان اینکه در تابستان ۹۳ حدود ۵ هزار مگاوات افزایش تقاضا وجود خواهد داشت گفت: پیش‌بینی می‌شود برای تابستان سال آینده افزایش تولید برق به این میزان نرسد.

در گروه پتروشیمی، نفت و گاز پارسیان در حالی برای برگزاری مجمع فوق العاده انتخاب اعضای هیات مدیره و افزایش سرمایه متوقف شدکه انتظار می‌رود در این مجمع به دو سوال مهم تداوم حضور مهندس عزیزی، مدیرعامل این شرکت در هلدینگ پارسیان و سناریوی شایع شده در مورد انتقال سهام پتروشیمی پارس به این هلدینگ پاسخ داده شود.

در همین حال در هفته گذشته مشاور عالی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده همکاری با فعالان بازار سرمایه و راه اندازی صندوق پروژه است. در گروه پتروشیمی در چند روز اخیر شرکت ملی پتروشیمی واگذاری بلوک‌هایی از سهام طرح‌های در دست ساخت خود را به منظور جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام عرضه کرده است. در همین حال بازار همچنان در انتظار شفاف شدن مساله قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی است؛ در حالی که بازار در نهمین ماه سال به سر می‌برد هنوز تکلیف نرخ خوراک که با شایعات متعددی همراه است مشخص نشده است.

در گروه سیمانی در آستانه گزارش ۹ ماهه شرکت‌های سیمانی انتظار برای ارائه گزارش‌های مناسب با توجه به عدم تغییر در حامل‌های انرژی وجود دارد.در همین حال در گروه سیمانی احتمال عرضه اولیه دو شرکت سیمان آبیک و خوزستان نیز وجود دارد. در این گروه، کاهش فعالیت‌های عمرانی دولت و افت محسوس ساختمان‌سازی نیز بر شرکت‌ها موثر است. در گروه غذایی روز چهارشنبه نماد دو تولید‌کننده روغن خوراکی در شرایط نامناسبی بازگشایی شدند. صنعتی بهشهر که پس از افزایش سرمایه ۳۳میلیارد تومانی به ۱۰۲میلیارد تومان از محل سود انباشته بازگشایی شد، افت قیمتی را تجربه کرد و پیش‌بینی سود کمتر از سوی مارگارین این شرکت را با ۱۰درصد افت قیمت همراه کرد. در گروه دارویی، زهراوی امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در این گروه روز چهارشنبه نیز نماد گروه دارویی سبحان برای افزایش سرمایه متوقف شد. در گروه خودرویی روز چهارشنبه صف‌های فروش بیشتر نمادهای خودرویی جمع‌آوری شدند اما این گروه همچنان با فروش‌های سنگین فعالان حقوقی مواجه بود. انتظار نمی‌رود گزارش‌های ۹ ماهه این صنعت تغییر جدی را حکایت کند هر چند برخی شنیده‌ها از بهبود تولید برخی از شرکت‌ها خبر می‌دهد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری با شاخص مثبت بود که در آن ۴۷۸میلیارد تومان سهام داد‌‌و‌ستد شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد ۶/۴ درصدی به ۲هزار و ۸۰۷میلیارد تومان رسید.شمار خریداران هم با ۵/۱۱ درصد رشد به ۲۳۴هزار و ۲۵۶واحد رسید.شاخص نیز در کل هفته ۵۳/۲ درصد رشد کرد و بازدهی بازار را به ۴/۱۲۱ درصد رساند.