سنا - عضو کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس با بیان اینکه ۳/۶۷‌‌درصد از موسسات حسابرسی معتمد، شرکت‌های بورسی را حسابرسی می‌کنند، از پیگیری برای تدوین آئین‌نامه انضباطی برای موسسه‌های حسابرسی خبر داد. صالح در نشست مشترک موسسات حسابرسی با کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: از میان موسسه‌‌های حسابرسی معتمد که شرکت‌های بورسی را حسابرسی میکنند، ۱۷ موسسه که ۳/۱۶‌‌درصد را شامل می‌‌‌‌شوند، صرفا یک کار بورسی انجام می‌دهند، ۱۸ موسسه (۳/۱۷‌‌درصد) حسابرسی دو شرکت بورسی، ۱۳ موسسه (۵/۱۲‌‌درصد) حسابرسی بین سه تا چهار شرکت بورسی، ۱۵ موسسه (۴/۱۴‌‌درصد) حسابرسی ۵ تا ۱۰شرکت بورسی و تنها شش موسسه که ۸/۵‌‌درصد از حسابرسان معتمد را تشکیل می‌دهند، ۱۰ تا ۲۱ کار بورسی انجام می‌دهند‌‌.

وی اضافه کرد: ۳۴ موسسه حسابرسی معتمد که ۷/۳۲‌‌درصد از کل را تشکیل می‌دهند، در حوزه شرکت‌های بورسی فعالیت نمی‌کنند.

عضو کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد همچنین گفت: از سال۸۱ تاکنون، همواره کارهای حسابرسی از سوی سازمان حسابرسی کاهش یافته است، به طوری که حجم کار سازمان حسابرسی در سال ۸۱ تعداد ۱۹۱ کار بود، در حالی که در سال ۸۷ تعداد ۷۲ کار را در دست اجرا داشت.

صالح درباره برخورد با موسسه‌های حسابرسی متخلف هم گفت:‌ در ماده ۱۶ دستورالعمل اجرا، نحوه برخورد با موسساتی که ضوابط تعیین شده را رعایت نمی‌‌‌‌کنند، لحاظ شده است. تذکر شفاهی، اخطار کتبی، عدم پذیرش کار جدید، حذف از فهرست موسسات برای یک سال و حذف از فهرست موسسات برای بیشتر از یک سال از جمله برخوردهای مطرح در این ماده هستند. اما این موارد به مسایل کلی پرداخته و موارد عینی را در نظر نگرفته است. وی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری کمیته پذیرش به دنبال مصادیق عینی در چارچوب موردنظر است. از همین رو تا کنون جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و با توجه به تجربیات موجود فهرست کاملی از ایرادات حرفه‌‌‌‌ای و فهرست کاملی از آنچه که بر اساس دستورالعمل باید انجام شود، تهیه شده است و امیدواریم به زودی یک آیین‌نامه انضباطی حرفه‌‌‌‌ای تنظیم و نهایی شود.

این عضو کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه آمارها نشان‌دهنده روند مثبت خصوصی‌سازی در حرفه حسابداری از سال ۸۱ تا امروز است، ابراز داشت: در این مدت تعداد ۱۶ موسسه درخواست پذیرش در کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار را داشتند که از این بین ۹ موسسه پذیرش شدند.