روح‌الله میرصانعی با بیان این مطلب گفت: در گذشته بسیاری از مشکلاتی که در بازار سهام وجود داشت به دلیل توقف طولانی‌مدت نمادها و به تبع آن، محدود شدن نقدشوندگی بود. با وجود این در دستورالعمل جدید با در نظر گرفتن مکانیزم‌های پیشرفته این زمان به حداقل رسیده که نوید افزایش هرچه بیشتر نقدشوندگی برای سهامداران است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بورس در جهت حذف اولین پیش‌بینی سود از صورت‌های مالی شرکت‌ها بیان کرد: حذف پیش‌بینی سود شرکت‌ها در راستای رسیدن به استانداردهای جهانی مطرح شد. موضوعی که می‌تواند از لحاظ روانی نیز بورس را تحت تاثیر قرار دهد و افزایش تحلیل‌محوری را میان سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

میرصانعی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر ارائه اولین سود پیش‌بینی شده تمام قدرت تغییرات قیمت سهم را به مدیر ناشر شرکت انتقال می‌داد. مدیران ناشر پیش‌بینی سود شرکت‌ها را در چند سطح مختلف ارائه می‌دادند که این گزارش‌ها می‌توانست در قالب‌های محافظه‌کارانه، نرمال یا سطح بالا باشد. بنابراین پیش‌بینی ارسال شده از سوی مدیر ناشر اثر جدی بر قیمت سهم در بازار داشت و سهامدار بر اساس همین ارقام تصمیم‌گیری می‌کرد.

دبیرکل کانون کارگزاران در ادامه درخصوص لزوم تامین اطلاعات برای تحلیلگران بیان کرد: زمانی که ارائه اولین پیش‌بینی سود از سوی مدیران ناشر حذف شود، محاسبه این مولفه از سوی تحلیلگران صورت می‌گیرد. برهمین اساس تحلیلگران برای ارائه اولین پیش‌بینی سود نیاز به اطلاعات کامل مالی شرکت‌ها دارند.

میرصانعی همچنین بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد،گزارش‌های تفسیری که از سوی شرکت‌ها منتشر می‌شود کیفیت لازم را داشته باشند. در غیر این صورت نهاد ناظر باید تاکید کند که این گزارش‌ها ارتقا پیدا کرده و اطلاعات دقیق‌تر و با‌اهمیت‌تری را ارائه کند، تا تحلیلگران در فضای استانداردی سود شرکت‌ها را استخراج کنند.

دبیر کل کانون کارگزاران در قسمت‌های دیگری از اظهارات خود اثرات مثبت حذف اولین پیش‌بینی سود را اینچنین بر‌شمرد: به‌طور کلی حذف EPS، اثرات مثبت قابل توجهی برای بازار سهام دارد. اولین و مهم‌ترین‌ مورد مربوط به قیمت‌سازی سهم‌ها است. به این ترتیب قیمت‌گذاری سهم دیگر بدون دخالت مدیر ناشران شرکت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مورد دوم مربوط به زمان ارسال این گزارش‌ها است. در گذشته عدم ارسال صورت‌های مالی در مدت زمان مقرر باعث توقف طولانی‌مدت نمادها می‌شد و نقدشوندگی را تا حد زیادی به خطر می‌انداخت. اما در فرآیند جدید التزام به ارسال به موقع دوره توقف را کاهش می‌دهد. این کارشناس همچنین بیان کرد: در همین زمینه سازمان بورس به‌عنوان نهادناظر در نظر دارد EPS اعلامی بر سایت TSETMC را بر اساس روش TPM یا عملکرد ۱۲ ماه گذشته شرکت‌ها اعمال کند. به این ترتیب با این تغییرات موضوع انتقادات درخصوص محاسبه رقم EPS که مربوط به سال‌های گذشته است از بین می‌رود.

روح‌الله میرصانعی در بخش دیگر این گفت‌وگو با سنا، به بررسی موضوع تعلیق نمادها و علامت‌گذاری آن در کدال پرداخت و گفت: درخصوص مساله تعلیق نمادها نیز موضوعاتی مطرح است. بازار باید به یک نکته مهم توجه کند، به حالت تعلیق درآمدن یک شرکت، نتیجه مشکلات بزرگ و خطرناک برای آنها نیست. سرمایه‌گذاران و سهامداران نباید از برچسب تعلیق بترسند، زیرا موارد نقصان در کمترین زمان از سوی ناشر بررسی می‌شود و تعلیق نمی‌تواند زمان زیادی به طول بینجامد.

وی در ادامه پیشنهادهایی را در این زمینه ارائه کرد و گفت: در این زمینه پیشنهاد می‌شود با اعمال تغییرات جزئی در ضوابط تعیین شده مسیر این دستورالعمل را تسهیل بخشید. به‌عنوان مثال عدم ارائه اطلاعاتی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند، منجر به تعلیق شرکت‌ها نشود. در این صورت شرکت‌ها بر اساس اطلاعات بسیار با‌اهمیت‌تر در دسته تعلیقی قرار می‌گیرند و آمار روزانه تعلیقی کاهش چشمگیری می‌یابد. میرصانعی در پایان بیان کرد: به‌طور کلی ۶ دستورالعمل اثرات مثبت بلند‌مدتی در بازار سرمایه دارد، با وجود این نهاد ناظر باید با تیزبینی در فرآیند اصلاحات، چالش‌های پیش روی سهامداران را بررسی و تغییرات لازم را اعمال کند.