رشد بهای فلزات و مواد معدنی در شامگاه روز جمعه موجب انگیزه معامله‌گران برای این رشد بود. شاخص کل هم ‌وزن نیز با ۸۳ واحد رشد به ۱۷ هزار و ۹۷۲ واحد رسید. در بازار دیروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های نوسازی ساختمان تهران، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، بانک حکمت ایرانیان، حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آذر ۹۶، تأمین مسکن جوانان، تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های مارگارین، اوراق اجاره واسط مالی تیر یکم روی سهام بوتان، گروه مدیریتی سرمایه‌گذاری امید و سیمان ایلام متوقف شدند.  دیروز همچنین نماد تازه وارد تامین سرمایه امید با صف خرید همراه بود. در عین حال روز گذشته آگهی عرضه اولیه سهام شرکت عطرین نخ قم برای امروز یکشنبه سوم دی‌ماه از طریق بازار دوم فرابورس براساس روش ثبت سفارش منتشر شد. براساس این اطلاعیه ۱۵میلیون سهم این شرکت در محدوده قیمت ۴۷۸تا ۵۰۱تومان عرضه خواهد شد و سهم هر خریدار ۱۲۵سهم معادل ۶۳هزار تومان خواهد بود. در مورد عرضه‌های اولیه دیروز مدیر عرضه و پذیرش بورس تهران گفت: آمادگی سهامدار و شرایط بازار دو عاملی است که تعیین می‌کند تعداد عرضه‌های اولیه در بورس چقدر باشد. به گفته اسماعیل درگاهی  تا پایان سال ۱۳۹۶، پنج شرکت دیگر عرضه می‌شوند. در گروه معدنی دیروز در کنار رشد قیمت‌های جهانی نماد سرمایه‌گذاری امید رشد سود آوری خود را به بازار اعلام کرد و سود هر سهم برای سال آینده را ۲۱ درصد ترقی داد. در گروه معدنی همچنین رئیس سابق هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه در قانون رفع موانع تولید، ساز و کار صادرات مواد معدنی پیش‌بینی شده است، بیان کرد که وضع عوارض صادراتی روی محصولات سنگ‌آهنی فقط باعث خروج سرمایه‌گذاران از این حوزه می‌شود.

قدیر قیافه در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به طرح افزایش پلکانی تعرفه صادرات سنگ‌آهن به ۱۵ درصد تا ۱۳۹۸ در شورای عالی معادن گفت: در این باره حتی شایعاتی از قول معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود که به‌زودی روی کنسانتره سنگ‌آهن نیز عوارض صادراتی وضع خواهد شد که البته در گفت‌وگویی که با آقای سرقینی معاون معدنی وزیر داشتم، وی این صحبت را تکذیب کرد. عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به عرضه محصولات سنگ‌آهن و بورس کالا گفت: تمام این بحث‌ها در حالی است که طبق ماده ۳۷ آیین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید، فهرست کالاهای پیشنهادی برای وضع عوارض کمیته ماده ۳ مطرح شده است که در همان جلسات این کمیته برخی دوستان با وضع عوارض صادراتی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده مخالفت کردند اما با فشاری که از طرف معاونت معدنی وارد شد، در آخر جلسه وضع عوارض ۵ و ۱۰ درصدی بر صادرات سنگ‌آهن به تصویب تعدادی از حاضران رسید که البته خود من به‌عنوان نماینده اتاق ایران استدلال‌های خود را در مخالفت با وضع عوارض به‌صورت شفاهی بیان کرده و در ذیل صورتجلسه مربوطه اعتراض و مخالفت خود را به‌صورت کتبی اعلام کردم. در بازار جهانی، روز جمعه قیمت سنگ‌آهن در بازار واردات چین با وجود پایین بودن فعالیت بازار سنگ‌آهن و فولاد بالا رفت. سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد ۲ دلار هر تن رشد داشت و به ۷۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. به گزارش فولاد ایران، در بورس دالیان چین هم قیمت قرارداد ماه مه‌۱/ ۲ دلار هر تن رشد داشت. ظاهرا رشد ۵/ ۱۳ دلاری قیمت میلگرد در بورس شانگهای طی یک روز به بازار سنگ‌آهن کمک کرد.با این حال تقاضای فولاد در چین مطلوب نیست و چشم انداز بازار در کوتاه مدت خوش‌بینانه نیست. هفته گذشته ذخایر محصولات فولادی تجار چینی ۸/ ۱درصد رشد داشته و میلگرد ۴ درصد افزایش موجودی داشت؛ در حالی که ۹ هفته قبل به‌طور متوالی نزولی بود ولی قیمت بیلت در چین در یک هفته تا ۱۵دلار افت داشته است. تقاضای پایین فولاد در کنار کاهش تولید می‌تواند مصرف سنگ‌آهن را پایین‌تر بیاورد. در گروه سیمانی، شرکت سیمان ایلام پیش‌بینی درآمد هر سهم ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه ۹۷ را به‌صورت حسابرسی نشده و با سرمایه معادل ۴۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال منتشر کرد.

شرکت سیمان ایلام با انتشار اولین پیش‌بینی سال ۹۷ معادل ۳ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریال سود خالص پس از کسر مالیات پیش‌بینی کرد و بر این اساس مبلغ ۹ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۱۲ درصد افزایش داشت. شرکت سیمان ایلام در ۱۲ماهه سال مالی منتهی به پایان دی ماه ۹۶ به ازای هر سهم ۸ ریال سود پیش‌بینی کرد.در گروه انفورماتیک، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از نهایی شدن سیاست دریافت کارمزد تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: حداقل سیاست اجرا، در سال جاری جمع‌بندی می‌شود ولی زمان اجرا بستگی به سیاست‌های سال آینده دارد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناصر حکیمی درخصوص آخرین برنامه‌ریزی‌ها در بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از تراکنش کارتخوان‌های فروشگاهی اظهار کرد: سیاست کلی در مورد اینکه از ذی‌نفع واقعی کارمزد را دریافت کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به قیمت تمام‌شده برسیم، باید با سیاست پیاده‌سازی معقولی همراه باشد. وی افزود: اینکه از کدام نقطه شروع کرده و چه تراکنش‌هایی را هدف قرار دهیم، مخاطبمان چه کسانی باشند و... موضوعات مهمی هستند که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.حکیمی در پاسخ به این سوال که با این حساب امکان اجرای سیاست اخذ کارمزد از تراکنش‌های فروشگاهی در سال ۹۶ وجود دارد، گفت: حداقل سیاست اجرا، در سال جاری جمع‌بندی می‌شود ولی زمان اجرا بستگی به سیاست‌های سال آینده دارد.

مدیران شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد دیروز آخرین وضعیت و اطلاعات را ارائه کردند تا این شرکت فرابورسی آماده عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام شود. شیر و گوشت زاگرس شهرکرد که دی سال گذشته درج نماد شده، بعد از جلسه معارفه ۱۳ آذر در نوبت واگذاری سهام قرار گرفته بود اما به دلیل به‌روز‌رسانی سامانه معاملات، مانند تعدادی دیگر از شرکت‌ها منتظر تصمیم مسوولان ماند.بر این اساس، در شرایطی عرضه‌های اولیه سهام از چهارشنبه گذشته با «امید» شروع شد و فردا با «نطرین» ادامه می‌یابد که مدیران «زشگزا» هم سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را ۴۸۲ ریال پیش‌بینی و در عملکرد نیمه اول سال هم ۲۰۵ریال را پوشش داده‌اند. در گروه فلزی، ذوب آهن بعد از افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی سال گذشته از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، در‌صدد افزایش سرمایه دیگری برآمده تا ۴ هزار میلیارد تومانی شود. «ذوب» درحالی با سرمایه جدید، اولین درآمد هر سهم مالی آینده را ۵ ریال پیش‌بینی کرده که پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۲ درصدی را داده تا در صورت طی مراحل قانونی و موافقت سازمان بورس، به سرمایه بیش از ۴هزارمیلیارد تومانی برسد. این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز اعمال خواهد شد. در این گروه همچنین، شرکت سیمان فارس و خوزستان با تعدیل منفی ۱۰ درصدی همراه شد. «سفارس» سود هر سهم سال مالی اردیبهشت آینده را با ۱۰درصد کاهش از ۱۲۷ به ۱۱۴ ریال رساند و در عملکرد ۶ماهه منتهی به آبان، تنها یک ریال از این سود را محقق کرد. در گروه شیمیایی دیروز مواد ویژه لیا در مجمع سالانه خود رای به تقسیم ۱۰۰ریال سود داد.  در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۸میلیارد تومان بالغ شد.