افت شاخص کل طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که شاخص کل هم‌وزن توانست رشد اندکی را به ثبت برساند. به‌نظر می‌رسد شناسایی سود پس از رشد چشمگیر قیمت‌ها در روزهای اخیر به‌خصوص در نمادهای بزرگ بازار، موجب ریزش قیمت سهام مزبور شده است.علاوه بر این نزدیک‌شدن به موعد انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه و ماهانه شرکت‌ها نیز تا حدودی بازار را در فاز انتظاری برده است.

معاملات مثبت غول‌های فلزی

در معاملات روز گذشته بورس تهران بار دیگر گروه فلزات اساسی در مسیر رشد حرکت کرد. دیروز در حالی که اغلب نمادهای بزرگ با افت قیمت همراه شدند، دو غول فلزی بازار سهام معاملات مثبتی را تجربه کردند و در صدر فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نشستند. فضای مثبت حاکم بر گروه فلزات اساسی در پی انتشار سیگنال‌های مثبت از سوی بازارهای جهانی همچنان عامل حمایت از قیمت‌ نمادهای این گروه است.

در روزهای اخیر، موجودی فولاد بزرگترین تولیدکننده جهان یعنی چین به پایین‌ترین سطح خود در ۶ سال گذشته رسیده است. این اتفاق به قوانین سختگیرانه ضدآلایندگی در این کشور بازمی‌گردد.قوانینی که موجب کاهش چشمگیر تولید فولاد چین در شرایط کنونی شده است. این امر موجب تداوم رشد قیمت محصولات فولادی شده است. بر همین اساس بزرگترین فولاد‌ساز کشور (فولادمبارکه اصفهان) نیز دیروز با اقبال چشمگیر معامله‌گران همراه شد.دیروز«فولاد» در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشت و ۶۸واحد این نماگر را ارتقا داد.نکته دیگر، رشد قیمت جهانی فلز مس طی روز گذشته است. عاملی که سبب شد نماد‌های وابسته به این محصول در بازار سهام با اقبال معامله‌گران همراه شود. هر تن فلز مس در معاملات روز چهارشنبه در نزدیکی ۷ هزار دلار معامله شد. همین امر بهانه‌ای شد تا نماد ملی مس با اقبال سهامداران مواجه شود و با ثبت رشد ۷/ ۱ درصدی قیمت دومین نماد تاثیر‌گذار در رشد شاخص سهام باشد. دیگر نماد این گروه یعنی مس شهید باهنر نیز با رشد قیمت (بیش از ۸/ ۲ درصدی) به کار خود پایان داد.به‌طور کلی اغلب نمادهای فلزی در جریان دادوستدهای دیروز در محدوده مثبت معامله شدند. شاخص این گروه در پایان معاملات روز گذشته با رشد یک درصدی همراه شد.

به‌رغم رشد قیمت در اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی، نمادهای کانه فلزی (معدنی) با افت قیمت همراه شدند. در این میان نمادهای «ومعادن» به همراه دوقلوهای سنگ‌آهنی یعنی «کچاد» و «کگل» با ریزش قیمت مواجه شدند. بر همین اساس شاخص این گروه ریزش یک درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

رصد معاملات پیشتازهای روز سه‌شنبه

دیروز معاملات نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو در محدوده منفی به پایان رسید. نمادهای این گروه پس از یک موج تقاضا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، دیروز با افت قیمت مواجه شدند. هر‌چند اخبار مثبت متعددی (همچون افزایش تعرفه واردات خودرو و رشد نرخ فروش برخی محصولات این شرکت‌ها) زمینه افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی را فراهم کرده بود، با این همه این اخبار نتوانست حجم نقدینگی در این گروه را با افزایش محسوسی مواجه کند.البته بحث معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها نیز به بهبود تقاضا کمک شایانی کرده بود.در نهایت دیروز شاخص این گروه با ریزش حدود ۲ درصدی مواجه شد. نماد ایران‌خودرو به‌عنوان لیدر این گروه روز گذشته افت قیمت بیش از ۲درصدی را تجربه کرد. نماد معاملاتی سایپا نیز با افت قیمت دو درصدی طی معاملات دیروز بسته شد.   نمادهای زیر‌مجموعه گروه سیمانی نیز که در معاملات روز سه‌شنبه با افزایش تحرکات سهامداران در سمت خرید، شاهد رشد قیمت بودند، دیروز با فروکش کردن هیجانات، معاملات نسبتا ضعیفی را تجربه کردند. در این گروه خبر کاهش تعرفه چهار دسته کالای صادراتی به عراق از ابتدای سال ۲۰۱۸ که شامل سیمان نیز می‌شد، بهانه افزایش تقاضا به سهام سیمانی به‌شمار می‌رفت. امری که معاملات روز سه‌شنبه این نمادها را بارشد قیمت مواجه کرد تا جایی که اکثر این نمادها در آن روز با صف خرید به معاملات خود پایان دادند.

پیشتازی حقوقی‌ها در خرید

در معاملات دیروز، انتقال مالکیت سهام به نام سهامداران حقوقی بود. فعالان حقوقی پس از هشت روز عقب‌نشینی، دیروز خریدهای بیشتری را رقم زدند. بر این اساس، در پایان معاملات دیروز حدود ۵/ ۸ میلیارد تومان به ارزش دارایی سهامداران حقوقی اضافه شد. اشخاص حقوقی بیشترین خالص خرید را به واسطه معامله در نمادهای سرمایه‌گذاری خوارزمی و پالایش نفت تهران انجام دادند. در مقابل، بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی در نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، توسعه معادن و فلزات و ملی مس ایران به ثبت رسید.  

سهامداران در صف «امید»

بورس تهران روز گذشته میزبان یک نماد جدید در زیرگروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط بود. دیروز ۴۹۰ میلیون برگه سهم شرکت تامین سرمایه امید برای اولین بار در بورس تهران عرضه شد. در جریان این عرضه بیش از ۱۵۷ هزار کد معاملاتی حضور داشتند که به هر کد ۳۱۷۰ سهم اختصاص پیدا کرد. این موضوع نشان از رکورد تازه حضور سهامداران در روز عرضه‌ اولیه‌های بازار سهام است.