پتروشیمی زاگرس که به دلیل تعدیل ۴۱ درصدی پیش‌بینی سود هر سهم متوقف شده بود، پس از ۵ روز بازگشایی شد. به این ترتیب «زاگرس» در گزارش عملکرد ۶ ماهه خود، پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را با تعدیل ۱۶۶۰ ریالی نسبت به گزارش پیش‌بینی قبلی، به‌طور خالص ۵۷۲۰ ریال اعلام کرد. ضمن اینکه در نیمه نخست سال نیز موفق به پوشش ۵۰ درصدی این رقم شد. به این ترتیب نماد مزبور در پایان معاملات رشد قیمت معادل ۶/ ۲ درصدی را تجربه کرد و در محدوده قیمتی هر سهم ۲۹۰۰ تومان به کار خود پایان داد. در این میان افزایش قیمت جهانی متانول و همچنین رشد نرخ دلار در ماه‌های اخیر از دلایل اصلی رشد سودآوری این شرکت بوده است. در این راستا باید به تعطیلی برخی واحدهای متانول‌ساز در چین توجه کرد. چنانچه این‌ واحدها که محرک اصلی تقاضا محسوب می‌شوند، تعطیل شوند، شاهد افت قیمت متانول در بازارهای جهانی خواهیم بود.ضمن اینکه پتروشیمی مارون نیز به‌عنوان دیگر نماد فعال در این گروه توانست به رشد شاخص فرابورس کمک کند.

در مجموع معاملات فرابورس ایران روز گذشته با داد وستد بیش از ۱۸۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از۱۹۷ میلیارد تومان دنبال شد. در این میان در حالی حجم معاملات با کاهش ۳۶ درصدی نسبت به معاملات روز شنبه مواجه شد که ارزش کل معاملات رشد ۴۹ درصدی را تجربه کرد. در این راستا بخش عمده‌ای از رقم مزبور در اختیار معاملات اسناد خزانه اسلامی جدید یعنی «اخزا ۶۰۲» بود؛ روز گذشته ۱۹ میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش هر برگه ۱۰۰ هزار تومان در مجموع به ارزش یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران عرضه و پذیره‌نویسی شد. این اوراق که با نرخ ۸۹۱ هزار و ۵۰۵ تومان کشف قیمت شد از نرخ سود موثر ۱۷ درصدی برخوردار شد. دیروز در دو بازار اول و دوم فرابورس جابه‌جایی بیش از ۹۶ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۳۱ میلیارد تومان به ثبت رسید. رصد معاملات این دو بازار نشان می‌دهد به ترتیب نمادهای ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند. بر این اساس «ذوب» با جابه‌جایی بیش از ۲۳ میلیون سهم به ارزش ۸/ ۱‌میلیارد تومان روبه‌رو شد. بر این اساس ۹۴ درصد از فروش و نزدیک به ۸۷‌درصد از خرید این سهم توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت. در مقابل معامله‌گران حقوقی تمایل بیشتری به خرید این سهم نشان دادند. این امر سبب شد تغییر مالکیت ۳/ ۱ میلیارد تومانی را از سبد سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی را شاهد باشیم.

همچنین نماد «زاگرس» نیز معاملات ۶ میلیارد تومانی را در بازار دیروز تجربه کرد. بر این اساس طی معاملات دیروز بیش از ۲ میلیون سهم زاگرس در ۲۹۸ مرتبه دست‌به‌دست شد. اما این نماد بر خلاف «ذوب» با استقبال از سوی سهامداران حقیقی روبه‌رو‌ شد. به‌طوری‌که در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «زاگرس» به حدود ۲ میلیارد تومان رسید.دیروز خالص خرید سهامداران خرد در بازار دیروز به حدود ۲ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین حجم خرید توسط حقوقی‌ها در نماد فولاد ارفع به ثبت رسید. به‌طوری‌که حجم جابه‌جایی‌ در این نماد بیش از ۶ میلیون سهم بود. نماد «سمگا» نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار دیروز بود که تغییر مالکیت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کرد.

   بررسی روند «تسه‌ها»

نگاهی به روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در بازار دیروز نشان از آن دارد که این گروه روند مثبتی را در بازار دیروز تجربه کرد. بیشترین نرخ در آنها مربوط به اوراق خرداد ماه ۹۵ بود. این سررسید نرخ ۷۷ هزار تومان را تجربه کرد. کمترین قیمت نیز در اوراق تسهیلات مسکن اردیبهشت ماه ۹۵ رصد شد که معادل ۷۴ هزار تومان بود.  در مجموع روز گذشته ۷۵ هزار و ۷۵۹ اوراق «تسه» معامله شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به ۶/ ۵ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین ارزش خرید و فروش مربوط به اوراق دوره آبان ماه ۹۶ بود که شاهد معامله ۳/ ۲ میلیارد تومان از اوراق خود بود.

   چه خبر از ETFها؟

بررسی روند حرکتی صندوق‌های قابل معامله در بازار دیروز نیز نشان از آن دارد که در این روز ۴ صندوق در فرابورس معامله شده و در مجموع ارزشی معادل ۸/ ۱۵ میلیارد تومان کسب کردند. در این میان بیشترین حجم معامله مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده بود که جابه‌جا‌یی‌ ۳/ ۲۴ میلیارد تومانی از واحدهای خود را در این بازار به ثبت رساند.

   نگاهی به صنایع فرابورسی

بررسی روند تغییرات در شاخص‌های صنایع فرابورسی حاکی  از این است که روز گذشته شاخص ۹ گروه فرابورسی با رشد همراه بود. در این میان، گروه‌های استخراج زغال‌سنگ، هتل، انبوه‌سازی و فرآورده‌های نفتی بیشترین رشد شاخص را تجربه کردند. به‌طوری‌که شاخص هر کدام از گروه‌های مزبور با رشد بیش از یک درصدی همراه شد. در این میان شاخص استخراج زغال‌سنگ رشد ۶/ ۲ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که شاخص گروه سیمانی با افت ۷/ ۳ درصدی بیشترین کاهش را در میان صنایع ۲۴ گانه فرابورسی تجربه کرد. ضمن اینکه شاخص گروه پیمانکاری صنعتی نیز با کاهش ۲/ ۳ درصدی مواجه شد. شاخص گروه رایانه نیز بیش از ۲ درصد افت را در بازار دیروز تجربه کرد.