فدراسیون بین‌المللی حسابداران جهان هرسال از دبیرکل جوامع حرفه ای عضو برای گردهمایی در یکی از کشورها و به میزبانی انجمن یا جامعه آن کشور دعوت به عمل می آورد. این فدراسیون دارای ۱۶۶ انجمن حرفه ای عضو از ۱۲۷ کشور جهان است و جمعا حدود ۵/۲ میلیون نفر از حسابداران را نمایندگی می کند.

روز حسابدار پاسداری از رسالت‌های حرفه‌ای؛ قانونی و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی جامعه حسابداری ایران است. همه کسانی که علاقه‌مند به برقراری حکمرانی خوب و استقرار شفاف‌سازی و حساب خواهی و حساب دهی هستند در برگزار کردن با شکوه این روز مشارکت خواهند کرد. «حسابداری» نیاز و الزام برقراری حاکمیت مردم سالار در پرتوی شفاف‌سازی اقتصاد، پاسخگویی بازیگران اقتصاد و سیاست و «حسابرسی» چشم بیدار ملت در هزینه کردن بودجه سالانه است.

ده‌ها هزار دانشجوی حسابداری، ۲۲۰۰ حسابدار رسمی و بیش از ۵/۱ میلیون شاغل در رشته حسابداری و تعدد نهادهای حرفه حسابداری نشان از وضعیت ممتاز رشته حسابداری در کشور دارد. عضویت جامعه حسابداران رسمی ایران و انجمن حسابداران خبره ایران به‌عنوان دو نهاد حرفه در فدراسیون بین‌المللی حسابداران نیز شأن و مرتبت حرفه را در سطح جهان نشان می‌دهد.

حرفه حسابداری با جامعه‌ای در حدود ۵/۱ میلیون نفر از مهم‌ترین اقشار کشور تلقی شده که در توسعه و اعتلای کشور سهمی بس مهم ایفا می‌کنند. حضور حسابداران ارشد کشور در مراکز تصمیم‌سازی‌ها و نظرات مشورتی آنان در فراشد قانون‌گذاری‌های مالی- مالیاتی بر کسی پوشیده نیست بنابراین بی‌توجهی به این مهم جای بسی تأسف دارد.

متأسفانه در حالی‌که روزهای مختلف باربط و بی‌ربطی در کشور نام‌گذاری شده است. مسوولان و نهادهای ذی‌ربط از نام‌گذاری رسمی ۱۵ آذرماه به‌عنوان روز حسابدار اجتناب و عملا حرفه حسابداری را که از ارکان پاسخگویی و شفافیت است نادیده گرفته‌اند. شایسته است دولت که خود را حافظ حقوق شهروندی می‌داند در احقاق حقوق شهروندی- حرفه‌ای حسابداران کشور به این خواسته بر حق حسابداران ایران در سال جاری جامه عمل بپوشاند و با اعلام رسمی روز حسابدار شادی مضاعف به حرفه حسابداری ببخشد.

این هفته در سراسر کشور شاهد همایش‌های خاص به مناسبت روز حسابدار خواهیم بود که لازم است حسابداران کشور این همایش‌ها را به مظهر اراده ملت در شفاف‌سازی و حسابدهی تبدیل کنند. جا دارد از بنیان‌گذاران و استادان پیشکسوت حرفه همچون زنده‌یادان حسن سجادی‌نژاد، اسماعیل عرفانی، دکتر عزیز نبوی، دکتر علی وثوق، دکتر علی‌اصغر آموخته، دکتر فضل‌الله اکبری و مصطفی علیمدد، حبیب‌الله تیموری و نسل وارسته بعدی آنان دکتر علی ثقفی، نظام‌الدین ملک‌آرایی، عزیز عالیور، عباس ارباب‌ سلیمانی و ده‌ها استاد گرانقدری که با آثار نوشتاری خود چراغ حرفه را روشن نگه داشته‌اند قدردانی کنیم و سپاسگزارشان باشیم.

روز جهانی حسابدار بر همه همکاران رشته حسابداری، حسابرسی و طلایه‌داران نظام سلامت مالی مبارک باد.