این رشد قابل ملاحظه موجب شد تا شاخص بتواند در ۸ ماه ابتدای امسال به رقم بازدهی مناسب ۱۸درصد برسد که می‌تواند پس از مدت‌ها معامله‌گران بازار سرمایه را نسبت به سرمایه‌گذاران در بانک‌ها برتری بدهد. کاهش نرخ سود بانکی، افزایش خرید صندوق‌ها در بازار، افزایش ارزش دلار و همچنین تقویت بازارهای جهانی مهم‌ترین عوامل رشد بازار در شرایط کنونی هستند. در همین شرایط تصمیم اوپک برای حفظ سقف تولید کنونی نیز به تقویت بازار نفت منجر خواهد شد که این مساله نیز خبر خوبی برای بازار سرمایه است.

اما آخرین روز کاری هفته گذشته بازار شاهد اصلاح قیمتی و استراحت نمادها بود تا پس از چند روز رشد سنگین و رکوردشکنی، بازار استراحت قیمتی نمادها را شاهد باشد. روز چهارشنبه شاخص با افت ۱۰۳ واحدی معادل ۱۱/ ۰ درصد به رقم ۹۱ هزار و ۱۵۲ واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هم ‌وزن نیز با کاهش ۵ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۶۲۲ واحد را به نمایش گذاشت.  نمادهای معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندر عباس، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، پالایشگاه تهران، ملی مس و هلدینگ خلیج فارس بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشتند.

در این روز همچنین، نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه حافظ، توسعه عمران شهرستان نائین، حق تقدم خرید سهام کارت اعتباری ایران کیش، کویر تایر، پتروشیمی شیراز، گروه دارویی سبحان حق تقدم خرید سهام داروسازی جابربن‌حیان در حالی از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد که هیچ نمادی متوقف نماند.

در گروه لاستیک‌سازی سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: سایت ثبت سفارش تایر باز است و عدم گشایش آن صحت ندارد. سازمان توسعه تجارت در پی انتشار خبری با عنوان «بازشدن سایت ثبت سفارش تایر صحت ندارد» از قول مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در یکی از سایت‌های تخصصی مرتبط با خودرو، این خبر را اعلام کرد.

در گروه تجهیزات خبرهای دریافتی از بورس انرژی حاکی است، امروز اوراق سلف موازی استاندارد گروه مپنا عرضه می‌شود. بزرگ‌ترین تامین مالی در بورس انرژی ایران به ارزش ۴ هزار میلیارد ریال خواهد بود که از طریق اوراق سلف موازی استاندارد و برای گروه مپنا به منظور تامین سرمایه در گردش و تامین مالی پروژه‌های سیکل ترکیبی این شرکت صورت خواهد پذیرفت. قیمت پایه هر قرارداد حدود ۲۸۰ هزار تومان و حداکثر هر سفارش ۵ هزار قرارداد است. این اوراق یکساله و تاریخ سررسید آن ۱۱ آذرماه ۱۳۹۷ خواهد بود.

در گروه بیمه‌ای روز چهارشنبه بیمه حافظ اقدام به شفاف‌سازی صورت‌های مالی خود کرد. براساس اطلاعیه این شرکت «وحافظ» رشد ۷۰ درصدی حق بیمه در سه ماه دوم نسبت به ۳ ماه اول سال جاری، تغییر در ترکیب و ایجاد پرتفوی مناسب از جمله کاهش سهم پرتفوی رشته شخص ثالث از ۳۶/ ۶۰ در سه ماه ابتدایی به ۹۰/ ۴۷ درصد در ۶ ماه، حذف پرتفوهای پرریسک از جمله موتورسیکلت و وسایل نقلیه بالای۱۰ سال ساخت در رشته شخص ثالث و جایگزینی آن با پرتفوهای کم ریسک مانند خودروهای صفرکیلومتر وارداتی و اعمال شرط ضریب خسارت برای قراردادهای بیمه‌ای جهت کنترل ضریب آن را از عمده دلایل کاهش ۱۰ درصدی میانگین ضریب خسارت سهم نگهداری در اطلاعات ۶ ماهه نسبت به سه ماه اول سال جاری اعلام کرد.  همچنین این شرکت فرابورسی علت افزایش درآمد سرمایه‌گذاری‌های ۶ ماه سال جاری نسبت به ۳ ماه اول سال را واریز وجوه افزایش سرمایه و تعلق سود کوتاه مدت به آن عنوان کرد. در گروه بیمه‌ای همچنین بیمه ملت، پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۲,۸۵۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳,۳۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۵ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور افزایش سهم نگهداری و توان سودآوری شرکت را مطرح کرده است.

در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه نماد پتروشیمی شیراز پس از کاهش اندک سود بازگشایی شد که پس از افت قیمت اولیه با صف خرید به کار خود پایان داد. پتروشیمی شیراز در این شفاف‌سازی درباره دلایل تعدیل پیش‌بینی، تغییرات هزینه‌های مالی و دلایل عدم استفاده از مزایای ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر توضیحاتی داد.  در این شفاف‌سازی آمده است تسهیلات اخذ شده سنوات گذشته با نرخ ارز مبادله‌ای تسعیر می‌شد در حالی که طی سال مورد گزارش با توجه به پرداخت یک قسط از تسهیلات مزبور با نرخ ارز بازار آزاد با اشاره به اینکه تسهیلات از محل وجوه خودگردان بوده و باید از محل ارز حاصل از فروش صادراتی تامین شود، تسهیلات با نرخ ارز آزاد تسعیر شد.  به این ترتیب معادل مبلغ ۱۱۹ میلیارد تومان مربوط به آثار تسعیر ارز سال ۹۴ به حساب دارایی ثابت و معادل مبلغ ۳/ ۲۴ میلیارد تومان آثار تسعیر ارز سال ۹۵ به‌عنوان تعدیل سنواتی لحاظ شده است.  همچنین مبلغ ۱۳۹ میلیارد تومان بابت هزینه‌های تسعیر تسهیلات مالی از طبقه سایر درآمد و هزینه‌های غیرعملیاتی به طبقه هزینه‌های مالی اصلاح و مبلغ ۷/ ۱۱ میلیارد تومان بابت اصلاح تاریخ دریافت اوراق صکوک اجاره به هزینه مذکور اضافه شده است.

وضعیت تسهیلات ارزی دریافتنی از بانک ملت شعبه مستقل مرکزی تهران هم به گونه‌ای است که تسهیلات فاینانس طرح آمونیاک و اوره سوم «شیراز» از محل تسهیلات خودگردان به نام شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی برای احداث واحدهای آمونیاک و اوره سوم تخصیص داده شده اما با توجه به خودگردان بودن تسهیلات اعطایی در زمان تخصیص، امکان استفاده از این آیین‌نامه برای پتروشیمی شیراز میسر نشد.پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با تسهیلات مزبور منجر به بخشوده شدن جرایم، امهال و تقسیط تسهیلات مذکور شده و انعقاد قرارداد جدید با بانک ملت در جریان است.

در گروه کشاورزی زمان جلسه یک شرکت حوزه دامداری مشخص شده است. بر این اساس جلسه معارفه شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد ساعت ١٢:٣٠ تا ١٤:٣٠ دوشنبه ١٣ آذر با حضور فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه و مدیران ارشد در هتل استقلال برگزار می‌شود. در گروه ساختمانی همچنین سرمایه‌گذاری مسکن پردیس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده را اعلام کرده است. بر همین اساس افزایش سرمایه از مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال (معادل ۴۰ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش لازم صورت خواهد گرفت.

در گروه فلزات سرمایه‌گذاران در بازارجهانی فلزات اساسی همچنان محتاط هستند و این موضوع به دلیل انتشار داده‌های متفاوت در مورد شاخص خرید مدیران (PMI) چین رخ می‌دهد. شاخص PMI چین رقم ۸/ ۵۱ اعلام شد که هم از رقم مورد انتظار ۴/ ۵۱ و هم از مقدار ۶/ ۵۱ متعلق به ماه قبل بیشتر بوده است. با وجود این اعلام دولتی، برخی ناظران مستقل رقم را کمتر اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد درخصوص فلز مس، تقاضای ضعیف برای این فلز در چین فشارهایی را بر قیمت آن وارد می‌کند. با وجود این بازیگران بازار معتقدند حمایت‌های بالقوه‌ای برای قیمت مس از سمت عرضه دیده می‌شود. موجودی انبار مس LME در روز پنج‌شنبه ۴،۹۵۰ تن دیگر کاهش یافت و کل موجودی برای اولین بار از ماه مارس به کمتر از سطح ۲۰۰ هزار تن کاهش یافت. آمار منتشره از سوی آمریکا نیز نشان داد که نرخ رشد اقتصادی سه ماه سوم آمریکا با بازبینی افزایشی از ۳ درصد به ۳/ ۳ درصد اعلام شده است. فروش مسکن در آمریکا نیز بهتر شده و کاهش سالانه ۶/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد که نسبت به رقم قبلی یعنی کاهش ۹/ ۳ درصدی بهتر بوده است.  در بازار سنگ‌آهن رشد ۳/ ۰ درصد پنج‌شنبه باعث شد قیمت‌ها در یک ماه اخیر رشد ۴۲/ ۱۶ درصدی را به ثبت برسانند. در بازار فولاد نیز افزایش نرخ محصولات ادامه دارد و زغال‌سنگ کک شو نیز همچنان شاهد رشد قیمت است.  در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در حال استراحت و اصلاح قیمتی بود که در آن ارزش معاملات در بورس(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۲۰۰ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۰ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش کل معاملات در کل هفته با رشد ۷/ ۸ درصدی به هزار و ۷۸ میلیارد تومان رسید.