معاملات فرابورس در دومین روز کاری این هفته مانند دادوستدهای روز شنبه چندان پویا و پرمعامله نبود. به‌طور کلی، در روزهای اخیر شاهد انجماد نقدینگی در بازارهای اول و دوم فرابورس هستیم. به نظر می‌رسد بخشی از این رفتار، تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی شکل گرفته است. فعالان بازار سهام از هفته گذشته نگران تنش‌های سیاسی در منطقه هستند. علاوه بر این، نگرانی سیاسی پیرامون برجام نیز هنوز به قوت خود باقی است. از مولفه‌های اقتصادی هم می‌توان به انتظار برای ارائه بودجه کل کشور بر کل اقتصاد اشاره کرد. بودجه کل کشور برای سال آینده در واقع نقش موثری در عملکرد شرکت‌های سهامی و بودجه فعلی و سال آینده‌ آنها دارد. مجموعه این عوامل سبب شده بازار سهام در وضعیت صبر و انتظار قرار بگیرد و دادوستدها از عمق و گستردگی چندانی برخوردار نباشند. انعکاس این عوامل نه تنها در معاملات بازار اول و دوم فرابورس، بلکه بر فضای حاکم بر بورس تهران نیز مشاهده می‌شود.

دیروز ارزش معاملات بازار اول و دوم فرابورس در سطحی کمتر ۲۰ میلیارد تومان رقم خورد؛ در حالی که متوسط نقدینگی در این دو بازار در یک ماه اخیر در سطوح بیش از ۳۰ میلیارد تومان بوده است. در عین حال، حجم دادوستد سهام در چند روز اخیر در بازار اول و دوم فرابورس نسبت به میانگین ماهانه آن کاهش حدود ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این امر در حالی رقم خورد که شاخص کل در سه روز گذشته با اهرم رشد قیمت در نماد «مارون» بیش از ۲۲ واحد(معادل ۳/ ۲ درصد) رشد کرد. دیروز نماد پتروشیمی مارون با حمایت حدود ۸ واحدی بیشترین تاثیر فزاینده را بر آیفکس گذاشت. اما با کسر معامله حدود ۱۰۰ هزار سهمی مارون می‌بینیم که شاخص گروه محصولات شیمیایی در سطح کمتری از معاملات روز شنبه قرار می‌گیرد. در گروه پالایشی نیز وضع به همین منوال بود. دیروز به رغم افت قیمت در سه نماد پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و نفت ایرانول، افزایش بیش از ۳ درصدی بهای سهم پالایش نفت پاسارگاد، شاخص گروه پالایشی را مثبت کرد. همان طور که در گزارش دیروز «دنیای اقتصاد» نیز اشاره شد چنین نوساناتی به معنای محدودیت‌های نماگر کل در بیان جزئیات رخ داده در بازار است.

مروری بر صنایع

دیروز در بین صنایع ۲۴ گانه فرابورس، شاخص ۱۰ گروه کاهش یافت. بیشترین افت شاخص به میزان ۸/ ۱ درصد در صنعت رایانه رقم خورد. از سوی دیگر شاخص گروه استخراج زغال‌سنگ با افزایش ۵/ ۳ درصدی بیشترین رشد را در میان صنایع فرابورسی تجربه کرد. رشد نماگر گروه زغال‌سنگ وامدار تحرکات مثبت در نماد فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس بود. علاوه بر این، گروه پتروشیمی با اهرم مارون توانست بیش از ۲ درصد رشد نشان دهد در حالی که دیگر نمادهای پتروشیمی با افت قیمت همراه شدند.در مجموع در جریان دادوستدهای دیروز حدود ۲۸۱ میلیون برگه بهادار به ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان در ۳۹ هزار و ۷۴۱ نوبت معاملاتی بین فعالان فرابورس دست‌به‌دست شد. از این میزان معامله، جابه‌جایی ۷۸ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان به معاملات بازار اول و دوم اختصاص یافت. همچنین حدود ۶۶ درصد برگه‌های مبادله شده در بازار پایه فرابورس جابه‌جا شد.

 بازگشایی «فزرین»

در ادامه تحولات فرابورس، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد به گردونه معاملات بازگشت. روز گذشته، این نماد پس از بازگشایی با افت حدود ۸/ ۱ درصدی مواجه شد. شرکت زرین معدن آسیا اولین پیش‌بینی خود را با ۶۳ تومان سود برای هر سهم روی سامانه کدال قرار داد. با وجود این، زرین معدن آسیا با تعدیل مثبت ۳۴ درصدی، سود هر سهم را ۸۵ تومان اعلام کرد و همین امر سبب شد تا نماد آن متوقف شود.

تغییر مالکیت به نام حقیقی‌ها

در میان تحولات دیروز در بازارهای اول و دوم فرابورس، سهامداران حقیقی خالص خرید معاملات را به نام خود ثبت کردند. به معنای ساده‌تر، برآیند تغییر مالکیت سهام در این دو بازار به نفع فعالان حقیقی رقم خورد.  بر همین اساس، روز گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی اشخاص حقیقی بازارهای اول و دوم اضافه شد. بیشترین خالص خرید اشخاص حقیقی به ترتیب در نمادهای فرآوری زغال سنگ پروده طبس، سرمایه‌گذاری مسکن الوند و بیمه دی ثبت شد.  در مقابل، سهامداران حقوقی بیشترین خریدهای خود را در نمادهای کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی مارون و پتروشیمی خراسان انجام دادند.

چه خبر از «تسه» و «سخاب»؟

دیروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس بیش از ۱۵ میلیون برگه بهادار از جمله اوراق اسناد خزانه و تسهیلات مسکن به ارزش ۷۷ میلیارد تومان بین فعالان بازار دست‌به‌دست شد. بیشترین رشد قیمت در نماد «سخاب۷» رقم خورد. با احتساب رشد دیروز در نماد سخاب۷ نرخ سود موثر این اوراق به سطح ۷/ ۱۴ درصد رسید.همچنین روز گذشته معامله‌گران فرابورس حدود ۷۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در ۳هزار و ۱۷۱ نوبت معاملاتی جابه‌جا کردند. بیشترین رشد قیمت در اوراق تسهیلات مسکن برای آذر ۹۵ به ثبت رسید. در مقابل، اوراق تسهیلات مسکن آبان ۹۵ با افت ۱۷/ ۱ درصدی بیشترین کاهش قیمت را در میان این اوراق  داشت.

بورس