دنیای اقتصاد: فرابورس ایران در اولین روز از معاملات هفته جاری روندی نزولی را در پیش گرفت. بر این اساس دیروز شاخص کل این بازار با ریزش ۴/ ۴ واحدی (معادل ۴۸/ ۰ درصد) تا سطح ۶/ ۹۱۹ واحدی سقوط کرد. رصد معاملات روز گذشته فرابورس ایران نشان‌ می‌دهد، بیشترین تاثیر منفی بر نماگر این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و ذوب‌آهن اصفهان در مجموع به میزان ۹/ ۶ واحد شکل گرفت. در مقابل اما نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز پس از بازگشایی بیشترین حمایت از آیفکس را به عمل آورد و مانع از ریزش بیشتر این نماگر شد. همان‌طور که اشاره شد بیشترین اثرگذاری منفی بر آیفکس به معاملات «مارون» برمی‌گردد. پتروشیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر‌چند کم‌حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها ۱۱ هزار و ۷۰۰ سهم «مارون» به ارزش ۳۳ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به افت حدود ۳ درصدی «مارون»، همین حجم از دادوستد تاثیر منفی حدود ۶ واحدی بر آیفکس تحمیل کرد. در مجموع طی معاملات روز شنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر ۴۶۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۱۰۱ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۱۲۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۶ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.

معاملاتی سبز در میان پالایشی‌ها

نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت شیراز که روز چهارشنبه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه (تقسیم سود نقدی ۷۵ ریالی) و ارائه اطلاعات پیش‌بینی تعدیل شده سال ۹۶ (تعدیل ۷۵ درصدی) با قیمت ۱۴۸۹ تومان به گردونه معاملات بازگشته بود، روز گذشته نیز با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد مورد دادوستد قرار گرفت و در پایان رشد بیش از ۹ درصدی را تجربه کرد. بر اساس ماده ۱۵ دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران در زمان بازگشایی نمادهایی که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده‌اند، حسب مورد و با اعلام سازمان دامنه نوسان روزانه قیمت تا سقف ۵۰ درصد اعمال خواهد شد.این وضعیت تا پایان روزی که حجم معاملات سهام شرکت به‌صورت انباشته از روز بازگشایی نماد، حداقل به میزان ۰۰۰۴/ ۰ سرمایه پایه شرکت شود، ادامه خواهد یافت. بر این اساس با توجه به معامله ۲۴۶ هزار سهمی «شراز» در روز بازگشایی (چهارشنبه) و نرسیدن این رقم به حجم مبنای مذکور در دستورالعمل (۴۱۱ هزار و ۲۰ سهم)، روز گذشته نیز شراز با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس، معاملات ۲ میلیون سهمی «شراز» به ارزش ۳/ ۳ میلیارد تومان این نماد را در صدر نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار داد. همچنین این نماد فرابورسی، با بیشترین افزایش قیمت روزانه نیز همراه شد. قیمت این نماد فرابورسی دیروز در ساعات میانی معاملات با رشد ۱۸ درصدی تا ۱۷۰۰ تومان نیز پیش رفت اما در ادامه به واسطه تشدید فشار فروش شاهد بازگشت حدودی قیمت بود. همانطور که بارها در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» گفته شده است، انتظار می‌رفت رشد حاشیه سود پالایشی‌ها زمینه رشد قیمت قابل توجه این نمادها را فراهم آورد.

در این میان اما به نظر می‌رسد تجربه سال ۹۳ پالایشی‌ها و همچنین تعیین دستوری نرخ‌ها در این شرکت‌ها مهم‌ترین عامل تقویت احتیاط در میان سرمایه‌گذاران است. فعالان بازار بر این اعتقادند که ممکن است همانند سنوات اخیر، پالایشگاه‌ها به دلیل ابهام در نرخ‌های دستوری نهاده‌ها و محصولات توانایی انتشار صورت‌های مالی خود را نداشته باشند. این موضوع باعث شده تا در برهه‌هایی پس از انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای یا ارسال نرخ برای پالایشگاه‌ها شاهد افزایش توجه به نمادهای پالایشی باشیم. در این میان اما نکته قابل توجه در این نمادها حضور قدرتمند فروشندگان است. معامله‌گرانی که با شناسایی سودهای درصدی به جمع فروشندگان می‌پیوندند تا صف‌های تشکیل شده پالایشی‌ها در سمت تقاضا دوام چندانی نداشته باشد و با عرضه از سوی فروشندگان جمع‌آوری شود.در مجموع روز گذشته انتشار شایعاتی مبنی بر ارسال نرخ‌های ۳ ماهه برای شرکت‌های پالایشگاهی، نمادهای این گروه را زیر ذره‌بین فعالان بازار برد؛ به‌طوری که از ۴ نماد فعال پالایشی در فرابورس، هر ۴ نماد معاملات روزانه خود را با رشد قیمت به پایان رساندند. شایعه‌ای که البته در ادامه از سوی مدیران این صنعت تکذیب شد.

فشار فروش در «حسیر» پس از بازگشایی

روز گذشته فرابورس ایران شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت ریل سیر کوثر بود. بر این اساس دیروز «حسیر» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام (تقسیم سود نقدی به مبلغ ۱۷ریال) و ارائه اطلاعات پیش بینی سال مالی ۹۶ و اعلام تعدیل مثبت ۱۵ درصدی سود هرسهم، با افت ۶ درصدی و با قیمت ۳۴۷۰ ریال به گردونه معاملات بازگشت. در ادامه نیز با غلبه فشار فروش از سوی معامله‌گران حقیقی، «حسیر» به روند نزولی خود ادامه داد و در پایان افت ۱۰ درصدی را تجربه کرد.

اولین روز معاملاتی «اوان» پس از عرضه

نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش در اولین روز معاملاتی خود پس از عرضه اولیه، رشد حدود ۵ درصدی را تجربه کرد و با صف خرید ۵۵ میلیون سهمی به معاملات روزانه خود پایان داد. «اوان» روز چهارشنبه به‌عنوان نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران و دومین عرضه اولیه بازار سهام در سال ۹۶ ثبت سفارش شد. در جریان این عرضه هر سهم شرکت «اوان» در بازار دوم فرابورس ایران ۳۴۷ تومان کشف قیمت شد که به هر کد ۱۲۱ سهم تخصیص یافت. شرکت مبین وان کیش در سال ۹۶ به ازای هر سهم ۵۵۳ ریال سود پیش‌بینی کرده و موفق شده در سه‌ماهه اول سال جاری، ۱۴۵ ریال معادل پوشش ۲۷ درصدی را محقق کند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۹۶۱ میلیون تومانی به‌نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ پالایش نفت شیراز بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون سهم «شراز» به ارزش یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «ارفع» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۶۴۹ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت بیمه پاسارگاد شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون سهم «بپاس» به ارزش ۲۱۳ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۷۴ هزار ورقه به ارزش حدود ۱۷۱ میلیارد تومان در ۳۸۷ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۱۰۳ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۹۶ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۰ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها همچنان در محدوده قیمتی ۹۶ تا ۹۸ هزار تومان نوسان دارند. بیشترین رشد قیمت در این روز به مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۹» اختصاص پیدا کرد. با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید «اخزا»ها (۲ ماه به سررسید جدیدترین اوراق اسناد خزانه اسلامی باقی مانده است) و عدم عرضه اوراق جدید در این بازار، شاهد افزایش نرخ بهره اوراق اسناد خزانه اسلامی هستیم. بر این اساس روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد ۲/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۵۳/ ۲۲ درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته افت ۳/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است. همچنین روز گذشته فرابورس ایران شاهد معامله حدود ۱۰۲ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۸ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها به نوسان در بازه ۷۷ تا ۸۲ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۳/ ۰ درصدی (نسبت به روز چهارشنبه) مواجه شد و به ۷۹ هزار و ۵۰۶ تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد ۳/ ۱ درصدی به «تسه۹۵۰۴» رسید و در مقابل سررسید مهر ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در سطح ۲۲ درصدی باقی ماند.