دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس تهران پس از ۷ روز کاری متوالی رشد، دیروز افت اندک ۳۸ واحدی شاخص کل را تجربه کرد. دیروز شاخص کل تحت تاثیر عرضه ناگهانی و سنگین در نماد خدمات انفورماتیک و تشکیل صف فروش در پایان معاملات با افت ۰۵/ ۰ درصدی به رقم ۷۹هزار و ۶۲۱ واحد رسید.

روز شنبه تحولاتی در مجامع شرکت‌های بورسی رخ داد. در نخستین اتفاق صبح روز شنبه، مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره با حضور بیش از ۸۸ درصد سهامداران تشکیل شد که طی آن فولاد مبارکه موفق شد سه کرسی هیات‌مدیره را در اختیار بگیرد. سرمایه‌گذاری صدرتامین و صندوق عشایر نیز دو کرسی دیگر را از آن خود کردند. پیش از این فولاد مبارکه تنها یک کرسی از «ومعادن» را در اختیار داشت. با این تغییر «ومعادن» از چارچوب وزارت رفاه خارج شده و در اختیار سهام عدالت و وزارت صنعت و معدن قرار گرفت. در همین حال عصر روز شنبه نیز در رقابتی نفسگیر هلدینگ نفت و گاز پارسیان یک عضو از هیات مدیره شرکت ۱۳هزار میلیارد تومانی «مارون» را از دست داد تا ائتلاف صندوق نفت و سهام عدالت این شرکت را در اختیار گرفتند. در بازار دیروز همچنان روند برگزاری مجامع ادامه داشت که در مهم‌ترین مجامع آتیه‌پرداز با تقسیم ۳۱۰ریال و بندری سینا با ۹۵۰ریال تقسیم سود سهامداران خود را راهی خانه کردند. در گروه سیمانی دیروز مدیرعامل سابق هلدینگ سیمان فارس خوزستان با اشاره به دو علت بهبود صادرات سیمان در ۴ ماه اخیر و وضعیت عراق، به وزیر امور خارجه اعلام کرد: فعال نبودن دیپلماسی تجاری ایران یک مساله است و باید به‌عنوان مطالبه اصلی از دولت درخواست شود. مرتضی لطفی، مدیرعامل سابق هلدینگ سیمان فارس خوزستان و قائم مقام شستا، در یادداشتی اعلام کرد: یکی اقداماتی که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان انجام می‌دهد و دوم اقدامات شرکت‌ها. برای نمونه گروه حوزه صادرات، همراه با راه‌آهن ایران برای ایجاد خط آهن تا ۳۰ کیلومتری هرات به افغانستان سفر کردند. این نمونه در کنار دیگر اقدامات انجام‌شده نشان می‌دهد در سه ماه گذشته وضعیت بسیار مناسبی را در صادرات به افغانستان داشتیم و پیش‌بینی این است که شرایط بهتر شود. درزمینه توسعه صادرات با ایجاد ظرفیت‌های جدید، شرکت فارس- خوزستان با کنسرسیوم استرالیایی قرارداد ۲۰ میلیون تنی را برای دو سال برقرار می‌کند؛ اما مشکلات ناشی از زیرساخت‌ها و مشوق‌های صادراتی، موضوع قیمت ارز و مشکل تبادل و انتقال پول همچنان پابرجا هستند.

در گروه خودرویی قائم مقام ارشد مدیر عامل ایران خودرو،‌ اقدامات و برنامه‌های اصلاح ترکیب سبد دارایی‌ها در سال مالی قبل را اعلام کرد و از ادامه واگذاری‌ها درسال ۹۶ خبر داد. عباس ملکی تهرانی در تشریح این برنامه‌ها و اقدامات گفت: جمع ارزش سهام شرکت‌های واگذار شده سال مالی گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بود و اجرای این برنامه، موجب افزایش درآمدهای ایران خودرو از محل واگذاری دارایی‌های مازاد شد. ملکی تهرانی با اشاره به آمار واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه در سال مالی گذشته اعلام کرد: طی سال گذشته ۱۴ درصد سهام شرکت بیمه پارسیان به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان به همراه ۲ درصد سهام ایران خودرو متعلق به سرمایه‌گذاری سمند به مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان فروخته شد. وی افزود: در ادامه اجرای برنامه اصلاح ساختار سبد دارایی‌های ایران خودرو، ۷۰ درصد از سهام شرکت فنرسازی خاور نیز به مبلغ۳/ ۳۵ میلیارد تومان واگذار شد. در این میان بخش دیگری از سهام متعلق به گروه ایران خودرو در سایر شرکت‌های فعال در بورس در مجموع به مبلغ ۷/ ۵۱ میلیارد تومان فروخته شد.

در گروه خودرویی همچنین همکاری شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا با سایپاسیتروئن آغاز شد. به گزارش «ایلنا» شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا و شرکت سایپاسیتروئن برای ساخت قالب‌های یکی از محصولات جدید سایپاسیتروئن تفاهم‌نامه امضا کردند. در گروه پالایشی دیروز شرکت پالایش نفت بندرعباس صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ را با سرمایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد. «شبندر» در دوره ۱۲‌ماهه یاد‌شده مبلغ ۱۰ هزار و ۲۹۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ ۷۴۶ ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۴ معادل ۱۶۷۶ درصد افزایش داشته است. همچنین این شرکت سود انباشته پایان دوره مذکور را مبلغ ۱۰ هزار و ۲۷۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون ریال اعلام کرده است. یادآوری می‌شود این شرکت در دوره مشابه در سال ۹۴، مبلغ ۵۷۹ میلیارد و ۱۶۷ میلیون ریال سود خالص و ۴۲ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. در این گروه همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان در دوره ۱۲‌ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۵۷۳ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷۵ درصد رشد داشته است. شرکت پالایش نفت اصفهان در دوره ۱۲ماهه یاد‌شده مبلغ ۱۱ هزار و ۴۶۰ میلیارد و ۷۷۶ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ ۵۷۳ ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۷۵ درصد افزایش داشته است.

«شپنا» نیز سود انباشته پایان دوره مذکور را مبلغ ۵ هزار و ۱۸۵ میلیارد و ۵۷۱ میلیون ریال اعلام کرده است. یادآور می‌شود این شرکت در دوره مشابه در سال ۹۴، مبلغ ۶ هزار و ۵۴۷ میلیارد و ۵۴۵ میلیون ریال سود خالص و ۳۲۷ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده بود. دیروز همچنین اعلام شد، عرضه عمده سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب‌آهن اصفهان شامل ۵ میلیارد و ۵۵۶ میلیون سهم معادل ۷۵/ ۱۶ درصد از سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم ۷۴۱ ریال به‌صورت یکجا و نقد یا ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ‌ماهه در مدت ۴ سال در فرابورس انجام خواهد شد. این میزان سهام به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد توسط سازمان خصوصی‌سازی با نرخ سود ۱۳ درصد در بازار دوم فرابورس ایران عرضه خواهد شد. زمان قطعی این عرضه از سوی فرابورس ایران اعلام خواهد شد.