گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص کل بود.در بازار دیروز شاخص کل ۱۰۶واحد (معادل ۱۳/ ۰ درصد) افت کرد و به رقم ۷۸هزار و ۶۵۹واحد رسید. در حالی که در مجموع چهار روز معاملاتی ماقبل رشد ۱۱۲ واحدی شاخص کل در کارنامه بورس ثبت شده بود، دیروز این بازدهی تخلیه شد.در بازار دیروز هلدینگ خلیج فارس با تاثیر ۴۸واحدی بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشت.پتروشیمی شیراز و فولاد مبارکه دیگر نمادهای موثر بر افت نماگر بازار سهام بودند. در همین حال ارزش معاملات خرد همچنان در سطوح کمتر از ۸۰ میلیارد تومان قرار داشت، امری که همچنان نشان از رکود و رخوت معاملات سهام دارد.در همین حال دیروز صنعت پتروشیمی شاهد انتشار اطلاعیه فروش سهام مدیریتی شرکت پتروشیمی امیرکبیر بود که بانک‌رفاه بلوک ۵۱درصدی این شرکت را آگهی کرده است. گفته می‌شود این واحد در داخل مجموعه وزارت رفاه جابه‌جا‌ خواهد شد. بانک رفاه کارگران روز شنبه ۲۴ تیر، یک میلیارد و ۸۶۷میلیون سهم «شکبیر» را به قیمت پایه هر سهم ۱۱هزار و ۲۴۶ریال و به ارزش ۱/ ۲هزار میلیارد تومان و به‌صورت یکجا و ۳درصد نقد و باقی اقساط در فرابورس عرضه می‌کند.دیروز همچنین معاون ناشران و اعضا شرکت بورس با اعلام آمادگی عرضه اولیه «به پرداخت» آخرین وضعیت طبقه‌بندی شرکت‌ها و اصلاح دستورالعمل پذیرش را توضیح داد.روح‌الله حسینی‌مقدم با بیان اینکه چند شرکت متقاضی پذیرش در بورس در مرحله آماده‌سازی هستند، اظهار کرد: پرونده‌ای که آمادگی مناسبی برای عرضه دارد، مربوط به شرکت «به پرداخت» است که با انتشار تعدادی از گزارش‌های ماهانه در کدال، هماهنگی سازمان و همچنین بررسی شرایط بازار، جلسه معارفه‌ای برگزار خواهد شد تا در مرحله بعدی عرضه اولیه سهام آن انجام شود.وی ادامه داد: تاریخ دقیق این عرضه مشخص نیست.

این مقام مسوول درخصوص اینکه چه شرکت‌های دیگری آمادگی عرضه اولیه را دارند؟ گفت: بررسی‌هایی در جریان بوده و مسوولیت شرکت در گزارشگری تغییر می‌کند. برهمین اساس، در حال‌حاضر، شرکت‌های آماده پذیرش تا گزارش‌های ۳ ماهه را ارائه ندهند، آماده عرضه اولیه سهام نیستند. از همین‌رو «به پرداخت» شرکتی است که می‌توان برای عرضه اولیه برای آن برنامه‌ریزی کرد. سعی می‌شود برای این عرضه همه جنبه‌ها در نظر گرفته شود.در گروه فلزی دیروز بازگشایی بازارهای جهانی به تقویت قیمت فلزات منجر شد. دیروز بهای هر بشکه نفت در کانال ۴۸تا ۴۹دلار برای نفت برنت گزارش شد. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۹۱۳دلار و بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب به ۲هزار و ۷۷۹دلار و ۲هزار و ۳۱۱دلار (در هر تن) رسید. در گروه فلزی همچنین دیروز احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل ملی مس گفت: با طراحی توسعه پایدار و متوازن مسیر توسعه در این شرکت بیش از گذشته هموار می‌شود و تولید مس به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.وی بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد تجهیزات و قطعات برای نگهداری معادن مس کشور از داخل تامین و ۱۰ درصد از این میزان از استان کرمان تهیه می‌شود. مراد علیزاده عنوان کرد: شرکت مس در سال ۹۲ همزمان با اعمال تحریم‌ها علیه ایران معادل ۹ هزار میلیارد ریال بدهی به بانک‌ها داشت و آخرین تحریم در حوزه مس هم خرید و فروش مس از ایران و با ایران بود. وی بیان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته حدود ۷۱ هزار میلیارد ریال مس فروش داشت و با صادرات ۲/ ۱ میلیارد دلار جزو ۵ شرکت برتر بورس ایران است.

در گروه انفورماتیک دیروز برخی از نمادهای این گروه با صف خرید مواجه بودند. در این گروه شرکت داده‌پردازی ایران خبر از عدم تغییر پیش‌بینی سود این شرکت در پی برنده شدن شرکت توسعه ریز کامپیوتر ایران در مناقصه داد. مدیرعامل شرکت داده‌پردازی ایران در نامه‌ای خاطر‌نشان کرد: جلسه کمیسیون معاملات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص مناقصه پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت در تاریخ ۱۱ تیرماه جاری برگزار شد و شرکت توسعه ریز‌کامپیوتر ایران (شرکت فرعی) به دلیل ارائه بهترین پیشنهاد قیمت در انتظار ابلاغ رسمی از طرف شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان برنده مناقصه است.براساس این گزارش، مبلغ قرارداد حدود ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود که در صورت ابلاغ به‌موقع آن از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ شروع و به مدت ۱۲ ماه ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه بخشی از درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات سال ۱۳۹۶ در زمان پیش‌بینی فاقد قرارداد قطعی بوده است، بنابراین این قرارداد تاثیری بر پیش‌بینی سود هر سهم اعلام شده برای سال ۱۳۹۶ نخواهد داشت.

در گروه انفورماتیک، آسان‌ پرداخت سهامداران خود را برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه دعوت کرده است. در گروه لاستیکی مدیر‌کل صنایع خودرو و نیرو‌محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اعلام کرد: تمامی محصولات تولیدی شرکت‌های لاستیک‌ساز از سوی شرکت‌های خودروساز خریداری می‌شود. به گزارش وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، امیر‌حسین قناتی تاکید کرد: برای تامین نیاز خودروهای جدید شرکت‌های خودرو ساز داخلی که لاستیک‌های آنها در کشور تولید نمی‌شود و نیز در جهت تسهیل تولید اینگونه خودروها مجوزهای لازم برای واردات لاستیک با برندهای مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود.وی شرط رعایت استاندارد‌های مربوط و واردات تنها به میزان قطعات منفصله (CKD) را از شروط اصلی واردات تایر ذکر کرد.در گروه بیمه‌ای مدیرعامل جدید بیمه رازی با ابلاغ بیمه مرکزی، منصوب شد.بیمه مرکزی طی نامه‌ای انتصاب محمود امراللهی را به‌عنوان مدیرعامل شرکت سهامی بیمه رازی بلامانع اعلام کرد. در گروه دارویی کی‌بی‌سی برای انجام افزایش سرمایه آماده می‌شود. براساس پیشنهاد هیات‌‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۱۹ میلیارد تومان به مبلغ ۲۴ میلیارد تومان (معادل ۲۶درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی از طریق جلوگیری از خروج سرمایه در گردش و افزایش سودآوری صورت خواهد گرفت.در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۲۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۰میلیارد تومان بالغ شد.