دنیای اقتصاد: بورس تهران نخستین هفته تابستان را در حالی با شرایط نیمه تعطیل و کاهش ۳۲ واحدی شاخص کل سپری کرد که حجم و ارزش پایین معاملات نشان از عمق رکود در بازار سهام دارد. بر این اساس ارزش معاملات خرد در سه روز کاری هفته منتهی به هفتم تیر ماه کمتر از ۷۵ میلیارد تومان بود. بازیگران بازار سهام نیز در شرایط رکودی مزبور، تحرک چندانی نداشتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی معاملات هفته گذشته، حدود ۸میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی وارد سبد سهام حقوقی‌ها شده است. هر چند این روند نشان از تداوم خرید‌ از سوی سهامداران حقوقی دارد اما در مقایسه با معاملات هفته ماقبل با توجه به دو روز تعطیلی کاهش چشمگیری نشان می‌دهد (تغییر مالکیت معامله‌گران در آخرین هفته خرداد‌ماه حدود ۳۷ میلیارد تومان و به نفع حقوقی‌های بازار بود). باید دید در این شرایط، سیگنال‌های حمایتی اخیر از سوی بازارهای جهانی در کنار رکودی که تحت تاثیر اوج برگزاری مجامع شرکت‌ها در بازار محتمل است، در نهایت چه مسیری را پیش پای بورس تهران قرار می‌دهد.

رصد تغییر مالکیت در هفته گذشته

همان‌طور که اشاره شد بررسی روند تغییر مالکیت سرمایه‌گذاران طی هفته گذشته نشان از جابه‌جایی حدود ۶/ ۸میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سمت سبد سرمایه‌‌گذاری حقوقی‌ها دارد. جزئیات روند خرید و فروش از سوی معامله‌گران بازار نشانگر آن است که فعالیت خریداران حقوقی در بیشتر روزها با حجم اندکی همراه بود. به‌طوری‌که در جریان معاملات روز شنبه به دنبال افت ۸۴ واحدی شاخص کل بورس، شاهد جابه‌جا‌یی حدود ۷۰۰میلیون تومانی نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی بودیم. در این روز نماد شرکت‌های کوچک‌تر تاحدودی مورد توجه بازار قرار گرفتند و با تقاضای بیشتری مواجه شدند. امری که رشد ۳/ ۰درصدی شاخص هم‌وزن را در معاملات روز شنبه به دنبال داشت. به این ترتیب کمترین تغییر مالکیت هفتگی در نخستین روز تابستان رقم خورد. اما این روند در جریان معاملات روز یکشنبه همراه با رشد اندک نماگر بورس، کمی بهبود یافت. به این ترتیب در معاملات روز یکشنبه در حالی رشد محدود ۱۳ واحدی شاخص کل بورس رقم خورد که حمایت حقوقی‌ها در رشد قیمت برخی نمادها مشهود بود. معاملات روز یکشنبه با تغییر پرتفوی بیش از ۲ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها، به پایان رسید. این روند در معاملات روز چهارشنبه و پس از گذشت تعطیلات میان هفته، نسبتا تشدید شد. به‌طوری‌که بیشترین تقاضا از سوی حقوقی‌ها در آخرین روز کاری هفته صورت گرفت. این موضوع سبب شد تغییر مالکیت روز چهارشنبه با جابه‌جایی‌ حدود ۶ میلیارد تومانی به نفع سهامداران حقوقی خاتمه یابد.

رصد تحرکات بانکی‌ها

بررسی روند فعالیت سهامداران در خرید و فروش گروه بانکی‌ نشان از تقاضای حقوقی‌ها برای سهام زیر‌مجموعه این گروه دارد. این روند در بانک انصار با خرید از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصار در تمامی روزهای هفته گذشته مشاهده شد. به‌طوری‌که این حقوقی، روز شنبه با خرید ۸۰۰هزار سهمی «وانصار»، به فعالیت پرداخت. این روند در معاملات روز یکشنبه و چهارشنبه با حجم خرید بیش از ۲ میلیون سهمی(در هر روز) ادامه یافت. به این ترتیب طی هفته گذشته صندوق مزبور بیش از ۵ میلیون سهم «وانصار» را خریداری کرد. بانک ملت نیز هفته گذشته را با خرید از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به‌عنوان سهامدار ۶۵/ ۱ درصدی خود سپری کرد. این حقوقی در هر سه روز کاری هفته به خرید سهام «وبملت» اقدام کرد و در مجموع حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم را به پرتفوی خود افزود. در این میان نکته قابل توجه غیبت دو سهامدار حقوقی «وبملت» یعنی گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت است که در هفته‌های قبلی به حمایت و خرید سهام مزبور اقدام می‌کردند (هفته گذشته هیچ خریدی از سوی این دو حقوقی به ثبت نرسید). صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در نمادهای بانکی بود که اقدام به خرید سهام بانک تجارت کرد. هر چند حجم خریدهای این حقوقی در روز‌های پایانی خرداد کمی سنگین بود اما در نخستین هفته تیر ماه شاهد تداوم این روند، با حجم کمتر بودیم. به این ترتیب در مجموع هفته گذشته حدود ۵/ ۴ میلیون سهم «وتجارت» را این حقوقی خریداری کرد. این روند در پست بانک ایران نیز با خرید‌های متوالی در تمامی روزهای هفته توسط صندوق بازارگردانی پست بانک ایران ادامه یافت. در مجموع ۲۵۰هزار سهم «وپست» توسط این صندوق جمع‌آوری شد. بررسی وضعیت در نماد اعتباری ملل نیز نشان می‌دهد، شرکت ارزیاب سرمایه توس به‌عنوان سهامدار ۸۴/ ۲ درصدی «وملل» اقدام به خرید سهام مزبور در تمامی روزهای هفته و با حجم ۵۰۰ هزار سهم کرد. در مقابل شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز از دیگر سهامداران «وملل» به عرضه سهام مزبور اقدام کرد. در مجموع حدود ۳۰۰ هزار سهم این شرکت به دست این حقوقی به فروش رسید. در این میان دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «وملل» نیز از دیگر فروشنده‌های هفته گذشته بودند.

شروع مجدد عرضه‌های سنگین در «اخابر»

بررسی روند خرید و فروش هفته گذشته در نماد مخابرات نیز نشان از جابه‌جایی‌های بلوکی در این نماد دارد؛ شرکت توسعه اعتماد مبین به‌عنوان سهامدار عمده «اخابر» در حالی از اوایل سال جاری اقدام به عرضه‌های سنگین مخابرات کرده که به نظر می‌رسد قصد خروج تدریجی از این نماد را داشته باشد. حال پس از گذشت حدود یک ماه، مجدد روند عرضه را در پیش گرفته است. به‌طوری که در آخرین هفته خردادماه بیش از ۷۲۰ میلیون سهم «اخابر» را در بازار به فروش رسانده است. این روند در معاملات روز شنبه با جابه‌جایی بلوکی ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار سهمی به ارزش ۶/ ۱۶ میلیارد تومان دنبال شد. این روند البته در روز یکشنبه شدت بیشتری یافت و به فروش بلوک ۵۷۶ میلیون سهمی به ارزش ۱۱۲ میلیارد تومان منجر شد. در حال حاضر مالکیت توسعه اعتماد مبین در سهام مخابرات بالغ بر ۱۷/ ۴۴ درصد است.

تحولات اخیر «پکرمان»

نماد گروه صنعتی بارز نیز همچنان شاهد تکرار خرید و فروش‌های سنگین است. این نماد که طی ماه گذشته نیز به‌صورت روزانه از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی به خرید و فروش زیادی دچار شده بود، در معاملات روز یکشنبه نیز با عرضه یک میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی مواجه شد. در حال حاضر نفت و گاز و پتروشیمی تامین با درصد مالکیت ۳/ ۵۰ درصدی سهامدار عمده پکرمان است. ۴۴/ ۳۴ درصد دیگر از سهام این شرکت نیز در اختیار سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی است. ۱۳/ ۱ درصد دیگر نیز به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران تعلق دارد.