دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: بورس تهران هفته گذشته را با ثبت زیان ۴/ ۰ درصدی به پایان برد تا بازدهی این بازار در سال ۹۶ به ۹/ ۲ درصد برسد. بر این اساس با کاهش ۳۹۰ واحدی شاخص کل بورس و تثبیت در محدوده ۷۹ هزار واحدی، سومین هفته متوالی منفی بازار سهام به پایان رسید. افت عمومی قیمت سهام طی معاملات هفته منتهی به ۲۴ خرداد در شرایطی رقم خورد که سهامداران شاهد تداوم حمایت معامله‌گران حقوقی در بازار سهام بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی معاملات هفته گذشته،حدود ۳۷‌میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران حقیقی وارد سبد سهام حقوقی‌ها شده است. امری که در ادامه تغییر مالکیت ۳۵ میلیون سهمی معاملات هفته ماقبل (هفته منتهی به پایان ۱۷ خرداد ماه) نشان از تداوم مشارکت این معامله‌گران دارد (البته تعطیلی‌های هفته ماقبل و افت ارزش معاملات آن روزها را نیز باید در نظر داشت). افزایش تحرکات از سوی این گروه را می‌توان در دو سناریو بررسی کرد. در سناریوی اول بحث حمایت این گروه از بازار است: این گروه از سهامداران همواره درصدد حمایت از بازار هستند. این موضوع در جریان هفته گذشته نیز ادامه یافت و حقوقی‌ها به‌عنوان مانعی در مسیر افت بیشتر شاخص کل عمل کردند. این امر در بعضی روزها با شاخص‌سازی و معاملات بلوکی به حفظ نماگر بورس منجر شد. در سناریوی دوم نیز بحث کسب سود بیشتر مطرح است. بر این اساس می‌توان افزایش فعالیت حقوقی‌ها را ناشی از کسب سود بیشتر دانست. به نظر می‌رسد این معامله‌گران بعضا به دنبال کسب سود در شرایط اصلاح اخیر قیمت اکثر نمادها، اقدام به خرید کردند.

جزئیات بیشتر از مشارکت معامله‌گران

همان‌طور که اشاره شد بررسی روند تغییر مالکیت سرمایه‌گذاران طی هفته گذشته نشان از جابه‌جایی حدود ۳۷ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سمت سبد سرمایه‌‌گذاری حقوقی‌ها دارد. جزئیات روند خرید و فروش توسط معامله‌گران بازار نشانگر آن است که فعالیت خریداران حقوقی در بیشتر روزهای این هفته قابل توجه بود. به‌طوری‌که معاملات هفته با جابه‌جایی‌ حدود ۵/ ۷ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها در روز شنبه آغاز شد. این روند حمایتی در جریان معاملات روز یکشنبه تشدید شد. در معاملات روز یکشنبه در حالی رشد محدود ۱۵ واحدی شاخص کل بورس رقم خورد که با توجه به شرایط منفی حاکم بر کلیت بازار و کاهش شاخص هم‌وزن، حمایت حقوقی‌ها به‌عنوان عاملی در رشد قیمت برخی نمادها عنوان شد. در نهایت نیز حمایت این گروه مانع افت نماگر بازار سهام شد. به هر ترتیب معاملات روز یکشنبه با بیشترین تقاضا از سوی حقوقی‌ها به پایان رسید. با تغییر پرتفوی ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از سوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی‌ها، بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها طی معاملات هفته رقم خورد. روز دوشنبه نیز روند حمایتی و خریدهای حقوقی‌ها ادامه یافت، تغییر مالکیت ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به نفع این معامله‌گران رقم خورد. این جابه‌جایی‌ در روز سه‌شنبه با تبادل حدود ۶ میلیارد تومان به سبد حقوقی‌ها ادامه یافت، اما روند مزبور در آخرین روز کاری هفته تحت تاثیر معاملات بلوکی ایران ترانسفو، تغییر مسیر داد و به نفع حقیقی‌ها ختم شد. در این روز ۱۲ میلیون سهم «بترانس» به‌صورت بلوکی از سوی صنعت و تجارت آداک عرضه شد و با ارزشی معادل ۷ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان، به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. این امر سبب شد تا تغییر مالکیت روز چهارشنبه با جابه‌جایی‌ ۵/ ۲ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها ختم شود. به عبارت دیگر با حذف بلوکی مزبور، بازهم تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها خواهد بود (تغییر مالکیت حدود ۵ میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی). به این ترتیب می‌توان گفت هفته‌ گذشته همچون هفته‌های اخیر(در ماه جاری) باز هم با مشارکت بالای حقوقی‌ها به پایان رسید.

بررسی بیشترین خرید و فروش‌ها

بررسی عرضه و تقاضای سهام در هفته گذشته نشان از توجه بیشتر سهامداران به برخی نمادها دارد. در این میان نماد گروه صنعتی بارز از جمله نمادهای مورد توجه چه از سمت حقیقی‌ها و چه حقوقی‌های بازار است. عرضه و تقاضای این سهم از ابتدای خرداد ماه دستخوش تغییراتی از سوی معامله‌گران خرد و عمده شد. این نماد در برخی موارد با عرضه سنگین از سوی سهامدار حقیقی و در برخی موارد با خریدهای سنگین از سوی سهامداران حقیقی روبه‌رو‌ شده است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در یک ماه اخیر حدود ۷۰ میلیون سهام «پکرمان» را در بازار عرضه کرد که منجر به افزایش سهام شناور آزاد این نماد شده است. در این میان بازار، یکشنبه هفته گذشته شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت بود که با تقسیم سود ۵۰ تومانی به ازای هر سهم همراه شد. به این ترتیب پس از برگزاری این مجمع، نماد شرکت در روز دوشنبه با نوسان مثبت ۵درصدی بازگشایی شد. در این روز ۱۰ هزار سهم مزبور توسط سهامداران حقوقی خریداری شد. این روند در معاملات روز بعد با شدت بیشتری دنبال شد و به خرید ۱۹میلیون سهمی «پکرمان» به ارزش ۳/ ۶ میلیارد تومان توسط سهامداران حقوقی ختم شد، اما در معاملات روز چهارشنبه حقیقی‌ها توجه بیشتری به این نماد نشان دادند و در مجموع ۹۶درصد از خرید این روز این سهم توسط حقیقی‌ها به ثبت رسید. در مجموع ۵/ ۱۷ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۸/ ۵ میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. برهمین اساس این نماد در پایان معاملات آخرین روز هفته نیز با صف خرید حدود ۸ میلیونی به کار خود پایان داد. طی معاملات این روز گروه توسعه ملی سهامدار عمده «پکرمان»، اقدام به عرضه بیش از ۱۵ میلیون سهم این شرکت کرد و در نهایت مالکیت خود در نماد مزبور را به ۶/ ۳۴ درصدی رساند.البته این شرکت درمعاملات روز سه‌شنبه اقدام به خرید ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم «پکرمان» کرده بود.

رصد تحرکات بانکی‌ها

بررسی روند فعالیت سهامداران در خرید و فروش گروه بانکی‌ نیز نشان از تقاضای حقوقی‌ها برای سهام زیر مجموعه این گروه حکایت دارد. این روند در معاملات بانک ملت با حمایت سهام از سوی دو حقوقی یعنی گروه مالی ملت و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت در تمامی روزهای هفته مشاهده شد. بر این اساس گروه مالی ملت که در ۵ روز کاری گذشته حدود ۱۲ میلیون سهم از «وبملت» خریداری کرده است، بعد از بازگشایی این نماد (از اواخر بهمن‌ماه) همواره حمایت از این سطح قیمتی را داشته است. این روند در خریدهای صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت نیز در با تقاضای ۱۳ میلیون سهمی در ادامه داشت. هر دو حقوقی مزبور بیشترین خرید را در معاملات روز سه‌شنبه داشتند( جمعه ۵/ ۱۱ میلیون سهم).در هفته مزبور شرایطی مشابه در نماد بانک انصار نیز حاکم بود. به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان انصار در کل هفته اقدام به خرید سهام این بانک کرد و در مجموع خرید حدود ۶ میلیون سهمی «وانصار» را به نام خود ثبت کرد.

توجه معامله‌گران عمده به پتروپالایشی‌ها

نمادهای فعال در گروه پالایشی و پتروشیمی نیز از دیگر گروه مورد توجه حقوقی‌ها در بازار هفته گذشته بود. در این هفته صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازارسرمایه بیش از۲ میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس را به پرتفوی خود افزود. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر نیز از دیگر حقوقی‌هایی بود که اقدام به خرید سهام «شبندر» کرد و بیش از ۳میلیون سهم مزبور را خریداری کرد. بانک رفاه کارگران نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در «شبندر» بود که در تمام روزهای هفته گذشته به خریداری این سهم اقدام کرد. صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بود که با خرید از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به‌عنوان سهامدار ۴/ ۱ درصدی روبه‌رو‌ شد. همچنین این حقوقی به خرید سهام پتروشیمی جم نیز اقدام کرد. این در حالی است که پتروشیمی پردیس با عرضه از سوی سهامدار عمده روبه‌رو‌ شد. بر این اساس شرکت بازرگانی پتروشیمی به‌عنوان سهامدار ۷/ ۱۶ درصدی «شپدیس» اقدام به عرضه سهام مزبور کرد. a

تکرار خرید بازیگردانان سهام