رشد 6/ 0 درصدی بازار سهام در هفته پایانی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران امروز آخرین روز سال ۹۵ را در حالی به پایان می‌برد که سالی سخت را پشت سرگذاشته است. در بازار سهام معامله‌گران در سال ۹۵ همانند دو سال پیش از آن با مشکلات سنتی بازار مواجه بودند کمبود نقدینگی، مشکلات بنیادی شرکت‌ها و رقابت نابرابر بازار سرمایه با بازارهای‌های دیگر موجب شد تا در نهایت بازار کارنامه‌ای بهتر از ۴ درصد زیان برای معامله‌گران به جای نگذارد. تغییر رئیس سازمان در میانه سال نیز نتوانست سرنوشت بازار در سال ۹۵ را تغییر دهد و بازار در شرایطی پیچیده ناشی از وضعیت نامناسب گروه بانکی، بلاتکلیفی در عرضه‌های اولیه و بازار بدهی و انتشار دستورالعمل‌های نه‌چندان اجرایی به پایان سال رسیده است.

از دیدگاه برخی کارشناسان سال ۹۶ نیز حداقل در فصل نخست به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری و عدم انتظار برای تغییر شرایط بازار پول و ارز همچنان ضعیف خواهد ماند. به‌رغم نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همچنان ترکیب شرکت‌کنندگان و برنامه‌های آنان برای بازار ناشناخته است که همین امر نیز امکان بروز نوسان‌های مثبت و منفی را در بازار ایجاد می‌کند.

نکته دیگر برای بازار وضعیت بازارهای جهانی است. امری که در نیمه نخست سال ۹۵ نتوانست به کمک بازار بیاید اما در نیمه دوم سال وضعیت بهتری را نشان داد و می‌تواند در صورت حرکت به نفع بازار، شرایط را تغییر دهد. در حال حاضر اما همچنان شرایط بازار وابسته به تحولات بیرونی در سیاست‌های کلان است و همین مساله نیز افزایش نقدینگی و تمایل به خرید در بازار را به تعیین تکلیف متغیرهای کلان اقتصادی و نتایج انتخابات وابسته می‌کند. بازار سهام در آخرین هفته کاری خود شاهد افزایش عرضه‌ها در ابتدای هفته و پس از آن کاهش عرضه‌ها به دلیل ناتوانی معامله‌گران از دریافت وجه فروش بود که تاثیر جدی در بازار داشت و بازار را در هفته با ۶/ ۰درصد رشد مواجه کرد. در روز چهارشنبه نیز بازار مثبت بود که موجب شد شاخص کل بورس ۹۸ واحد افزایش یابد و به رقم ۷۳۷،۷۶ واحد برسد. نمادهای «مبین»، «وبانک» ،«تاپیکو»، «شبندر» و «همراه» بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.

روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد قطعی شدن معامله بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری ملی بودند که موجب شد تا ارزش معاملات با جهش قابل ملاحظه به هزار و ۷۹۳ میلیارد دلار در بورس برسد. در معاملات عمده روز چهارشنبه بلوک مدیریتی لیزینگ غدیر از سوی ایران خودرو از ایران‌خودرو دیزل خریداری شد. بلوک ۲۶درصدی تولید محور نیز احتمالا از سوی ایران خودرو خریداری شد. در بازار روز چهارشنبه همچنان نمادهای بازار پایه که با تغییر مقررات جدید دارای دامنه نوسان شده‌اند با صف خرید همراه شدند و این امر نگرانی جدی را برای درگیری سهامداران حقیقی در صف‌های خرید برخی شرکت‌های مشکل‌دار بازار سرمایه ایجاد کرده است. در بازار همچنین روز چهارشنبه رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس از صدور مجوز افزایش سرمایه برای ۵ شرکت بورسی خبر داد و گفت: تا‌کنون با درخواست افزایش سرمایه شرکت‌های صنعتی پارس مینو، توسعه صنایع بهشهر، نصیر ماشین، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، گروه فن‌آوا و سرمایه‌گذاری وثوق امین و زرین معدن آسیا موافقت شده است.

در گروه بانکی صورت‌های مالی ۶ ماهه تلفیقی بانک صادرات منتشر شد. بانک صادرات در آخرین اطلاعات منتشره خود در دوره ۶ ماه نخست سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ خود مبلغ ۲۷ هزار و ۹۲۷ میلیارد و ۲۸۶ میلیون ریال زیان خالص شناسایی کرد و بر این اساس مبلغ ۴۸۳ ریال زیان به هر سهم اختصاص داد. براساس این گزارش، «وبصادر» زیان انباشته پایان دوره را مبلغ ۳۷ هزار و ۵۲۶ میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال اعلام کرد. یادآور می‌شود این شرکت در دوره منتهی به ۳۱ شهریور‌ماه ۱۳۹۴، سود خالص را مبلغ ۵ هزار و ۵ میلیارد و ۵۵۶ میلیون ریال و سود به ازای هر سهم را ۸۶ ریال اعلام کرد. با‌وجود انتشار این اطلاعیه احتمال بازگشایی نماد بانک بسیار کم است، چرا که بانک صادرات ایران در آخرین روز کاری سال مالی ۹۵ میزبان سهامداران خود برای انتخاب اعضای هیات مدیره خواهد بود. درگروه سیمانی با تصویب هیات وزیران قیمت هر لیتر نفت کوره مصرفی کارخانه‌های سیمان در سال ۱۳۹۶ و آن دسته از کارخانه‌های سیمان که به دلیل کمبود گاز در زمستان مجبور به استفاده از نفت کوره می‌شوند، معادل قیمت گاز مصرفی بخش صنعت و معدن تعیین شد. در این مصوبه‌عنوان شده که هزینه حمل نفت کوره از مبدا تامین بر عهده مصرف‌کنندگان است. در گروه بیمه‌ای، بیمه مرکزی نرخ بیمه شخص ثالث برای سال آینده را با ۱۰ درصد افزایش ابلاغ کرد. حق بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه حوادث راننده انواع وسایل نقلیه در سال ۱۳۹۶ از سوی بیمه مرکزی مشخص شد. نرخ دیه برای سال آینده ۵/ ۱۰ درصد افزایش یافته و بیمه مرکزی نرخ حق بیمه برای این سال را ۱۰ درصد افزایش داد. بر این اساس برای تعهدات بدنی (دیه) ۲۸۰ میلیون تومان، تعهدات مالی ۷ میلیون تومان و تعهدات بیمه حوادث راننده ۲۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. حق بیمه وسیله نقلیه کمتر از چهار سیلندر ۷۶۰ هزار تومان، پیکان، پراید و سپند ۹۰۰ هزار تومان، سایر چهار سیلندر‌ها یک میلیون و ۵۸ هزار تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان تعیین شده است. نرخ حق بیمه برای وسیله نقلیه گازی ۱۸۸ هزار و ۸۰۰ تومان، وسیله دنده‌ای یک سیلندر ۲۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان، وسیله دو سیلندر و به بالا ۲۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده برای سواری ۶۳ هزار تومان، اتوبوس بارکش ۲۱۰ هزار تومان و برای موتورسیکلت ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که به حق بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود. همچنین در این گروه، بیمه کوثر پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی شده اعلام کرد. شرکت بیمه کوثر نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را مبلغ یک هزار و ۶۶۱ ریال اعلام کرده است؛ که نسبت به EPS سال جاری کاهش زیادی را نشان می‌دهد. همچنین «کوثر» سود خالص در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶، را مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال برآورد کرده است.

در گروه معدنی، قیمت سنگ‌آهن وارداتی در بازار چین در سطوح بالا در ثبات مانده است. سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا به ۸۸ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی اف آر رسید. به گزارش ایفنا، در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد موجودی بالای سنگ‌آهن بنادر موجب کاهش قیمت‌ها شود. بازارهای فولاد رونق دارند از این‌رو کارخانه‌ها به فکر تولید بیشترند. دوماه نخست سال تولید فولاد چین ۶ درصد رشد داشته است. سوددهی بالای فولادسازان نیز موجب شده قیمت سنگ‌آهن برای آنها منطقی باشد. قیمت بیلت در چین ۲۲ دلار رشد هفتگی داشته و از ابتدای سال ۲۰۱۷ نیز تا ۷۱ دلار بالا رفته است.

در گروه تصفیه نفت مدیرعامل شرکت بورسی نفت سپاهان در آخرین روزهای سال جاری تغییر کرد. به این ترتیب با تصمیم هیات مدیره این شرکت ۱۰۵ میلیارد تومانی، محمد ابراهیمی جانشین فریدون فدایی دولت شد. ابراهیمی پیش از این در سمت‌های قائم مقام و عضو هیات‌مدیره شرکت نفت جی و عضو هیات‌مدیره و قائم‌مقام شرکت تام ایران خودرو فعالیت کرده است.

در گروه مالی همچنین مدیرعامل تامین سرمایه سپهر نیز کناره‌گیری کرد تا دکتر سیری جایگزین وی شود این دومین کناره‌گیری موسسات تامین سرمایه است پیش از این نیز دکتر سنگینیان از تامین سرمایه امین کناره‌گیری کرده بود. درگروه فلزی شرکت چدن سازان در بورس تهران درج شد تا ۱۰ درصد سهام آن در سال آینده عرضه اولیه شود. چدن سازان آخرین شرکت تازه وارد به جمع شرکت‌های بورسی است که از ۳۴ سال پیش در اصفهان تاسیس شده و در زمینه تولید غلتک‌های نورد گرم و سرد، رینگ و رولیک، کوکیل‌های شمش‌ریزی فولاد فعال است. این شرکت درحالی ۷ مهر سال جاری مورد پذیرش قرار گرفته بود که از دیروز به‌عنوان پانصدو دوازدهمین شرکت در بخش «ساخت محصولات فلزی»، گروه و طبقه‌ «سایر محصولات فلزی ساخته شده» با کد «۲۸۹۹» و نماد «چدن (CHODAN)» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد تا در سال آینده عرضه اولیه شود. سرمایه اسمی «چدن» ۸۰ میلیارد تومان است و ۵۲۵ ریال سود برای هر سهم سال مالی ۳۱ شهریور سال جاری محقق شده است.

در گروه خودرویی، شرکت رادیاتور ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۳۰۰ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی شده اعلام کرد. شرکت رادیاتور ایران نخستین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را مبلغ ۵۸۴ ریال اعلام کرده است؛ که نسبت به EPS سال جاری معادل ۱۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.