تداوم ریزش بازار

گروه بورس- همایون دارابی: دیروز شاخص کل بورس تهران با افت ۳۳۴واحدی معادل ۴۳/ ۰ درصدی مواجه شد و به رقم ۷۷هزار و ۷۱۴واحد رسید. همانند دو روز پایانی هفته گذشته نماد معاملاتی بانک ملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت. البته بزرگان دیگر بازار نظیر نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، فارس، همراه و سایپا نیز به همراه صندوق بازنشستگی در صدر نمادها با تاثیر منفی بر شاخص بودند. در این شرایط اکثر معامله‌گران روند ناامید‌کننده افت قیمت بانک ملت را نظاره می‌کنند. بانکی که هفته گذشته بیش از ۴۰درصد از ارزش خود را از دست داد و دیروز نیز به کرات با صف فروش و در نهایت افت ۵درصدی قیمت مواجه شد. این در شرایطی است که هنوز دو نماد بانکی بازگشایی نشده‌اند. جایی که دو بانک تجارت و صادرات به دلیل زیان‌دهی و میزان سهام شناور بالاتر، کار دشوار‌تری از بانک ملت دارند.

تحولات روز گذشته بورس

دیروز در این گروه مدیرعامل بانک تجارت از ثبت شکایت این بانک در دادگاه اتحادیه اروپا برای مطالبه خسارات وارده در زمان تحریم‌ها با هدف صیانت از منافع سهامداران و مشتریان بانک خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، محمدابراهیم مقدم با اعلام این خبر افزود: پس از اثبات حقانیت بانک تجارت و لغو تحریم‌های اعمال شده در مراجع قضایی اتحادیه اروپا، بانک تجارت با همکاری موسسات حسابرسی خبره بین‌المللی، فرآیند ارزیابی و برآورد خسارات وارده ناشی از تحریم‌ها را مطابق با استانداردها و رویه‌های بین‌المللی آغاز کرد. دیروز در گروه خودرویی طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده توسط ایران‌خودرو وارد مرحله جدیدی شد. در این گروه همچنین وزیر صنعت از انعقاد قرارداد ایران خودرو با آلمانی‌ها و قرار‌داد سایپا با اتریشی‌ها برای طراحی موتورهای پیشرفته خبر داد و گفت: دولت به دنبال تصویب بسته حمایتی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی باشد. در گروه غذایی دبیر انجمن قند و شکر گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات شکر می‌تواند در کاهش قیمت تاثیرگذار باشد و با توجه به اینکه مابه‌التفاوت قیمت شکر توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، حذف این مالیات باعث کاهش بدهی دولت به کارخانه‌ها خواهد شد.

بهمن دانایی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره حذف مالیات بر ارزش افزوده شکر برای واردکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصول، اظهار کرد: قیمت شکر در کشور ما بر پایه نرخ مصوبی است که بر مبنای قیمت چغندرقند در شورای اقتصاد تعیین می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده بر این بخش اثرگذار نیست، اما قیمت شکر وارداتی را کمی کاهش می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات شکر می‌تواند در کاهش قیمت تاثیرگذار باشد، ادامه داد: برای شکر وارداتی به اندازه ۹ درصد مالیات پرداخت می‌شد که با حذف این تعرفه می‌توان شاهد کاهش قیمت شکر بود. دانایی ادامه داد: قیمت شکر دو بخش است. قیمت شکری که به دست مردم می‌رسد کمتر از قیمت واقعی آن است که دولت مابه‌التفاوت آن را می‌پردازد. اکنون که واردات شکر به تولیدکنندگان آن سپرده شده است اگر سود مازادی از حذف ۹ درصد مالیات شکر ایجاد شود بدهی دولت به کارخانه‌ها را کاهش می‌دهد. یعنی این مقدار به بیت‌المال بازگردانده می‌شود و به جیب دلال و واسطه نمی‌رود.

افزایش سرمایه «دابور» پوشش 120درصدی «ساروم»

در گروه پتروشیمی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از احداث یک واحد ۷ هزار تنی آمونیاک و یک واحد ۹ هزار تنی اوره از محل جمع‌آوری گازهای CO۲ مجتمع‌های پتروشیمی در عسلویه خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علی محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه همواره این شرکت در حفظ و حمایت از محیط زیست پیشگام بوده است، درخصوص پروژه جدید جمع‌آوری گازهای co۲ در منطقه عسلویه، اظهار کرد: با همکاری و مشارکت شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان، یک واحد ۷۳۰۰ تنی آمونیاک و یک واحد ۹ هزار تنی اوره با استفاده از گاز co۲ در فاز دو عسلویه احداث خواهد شد که به همین منظور یک شرکت اروپایی برای عملیاتی کردن این طرح ابراز علاقه کرده است. وی درخصوص هدف از اجرای این طرح، گفت: هدف، تبدیل گازهای دی‌اکسیدکربن، هیدروژن و نیتروژن، ایجاد ارزش افزوده است. در حال حاضر به دنبال تخصیص زمین مناسب برای اجرای این طرح هستیم.

در گروه خاکستری بازار سهام، شرکت سیمان ارومیه گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه۹۵ را با سرمایه ۴۰۰ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. این شرکت در دوره منتهی به ۳۰ اسفند ماه سال جاری، سود هر سهم را مبلغ ۴۱۳ ریال پیش‌بینی و اعلام کرد که طی دوره ۹ ماهه این سال مالی با تحقق ۴۹۵ ریال سود به ازای هر سهم، معادل ۱۲۰ درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داده است. «ساروم» سود خالص ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر‌ ۹۵ را مبلغ ۱۹۷ میلیارد و ۹۰۹ میلیون ریال اعلام کرد. در گروه دارویی مجوز افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارو‌سازی ابوریحان صادر شد. «دابور» در نظر دارد سرمایه اسمی ۴/ ۱۴ میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۸/ ۲۸ میلیارد تومان برساند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۷۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۲میلیارد تومان بالغ شد.