دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران معاملات اولین روز از هفته جاری را با افزایش چند واحدی آغاز کرد. در ادامه اما روندی کاهشی به خود گرفت و در نهایت بدون تغییر خاصی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در همان سطح ۳/ ۸۳۷ واحدی باقی ماند. دیروز در این بازار بیش از ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ورقه بهادار در ۱۹ هزار و ۱۵۴ نوبت معاملاتی داد‌وستد شد. ارزش معاملات این روز فرابورس ایران نزدیک به۱۶۲ میلیارد تومان بود. بیش از ۸۰ درصد ارزش معاملات دیروز این بازار به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت.

معاملات خرد فرابورس از دریچه آمار

در جریان معاملات دیروز، معاملات نمادهای «بپاس»، «سمگا» و «بمپنا» بیشترین تاثیر منفی در محاسبه آیفکس را داشتند. در مقابل معاملات مثبت در نمادهای «هرمز» و «خراسان» تاثیر منفی نمادهای مذکور را خنثی کردند. نتیجه این معاملات در نهایت نماگر فرابورس ایران را بدون تغییر خاصی در همان سطح قبلی قرار داد. در جریان معاملات اولین روز از هفته جاری، بالاترین حجم معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه به نماد «غشداب» با مبادله نزدیک به ۶ میلیون ورقه تعلق گرفت. در عین حال سهامداران شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به میزان بیش از ۵/ ۱ میلیارد تومان در این نماد رقم زدند. ( معاملات خرد فرابورس به این سه بازار اختصاص دارد). عنوان بیشترین افزایش قیمت به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با رشد قیمت ۶/ ۸ درصدی و مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن با رشد قیمت ۵ درصدی ثبت شد. در سمت دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و بیمه پاسارگاد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. دیروز در صدر جدول نمادهای پربیننده فرابورس به ترتیب نماد معاملاتی شرکت‌های پاکدیس و ریل سیر کوثر قرار گرفتند.

با صنایع فرابورس

در گروه فلزات اساسی فرابورس دیروز دو نماد «فولای» و «زنگان» افت قیمت و نماد«هرمز» رشد قیمت را تجربه کرد. در گروه قندی نماد «قشیر» با رشد ناچیز ۰۲/ ۰ درصدی به کار خود پایان داد. دیگر نماد قندی فرابورس یعنی«قچار» همچنان متوقف است. در گروه بانکی فرابورس، «حکمت» با رشد قیمت و «وکوثر» با افت قیمت مواجه شد. در گروه محصولات شیمیایی فرابورس دیروز ۴ نماد معامله شدند. از بین این ۴ نماد دو نماد «شتوکا» و «خراسان» با رشد قیمت و دو نماد «زاگرس» و «ساینا» با افت قیمت مواجه شدند. در گروه دارویی فرابورس نیز ۲ نماد (پخش و دسانکو) در محدوده مثبت و ۳ نماد (کی‌بی‌سی، کاسپین و دتولید) در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. تنها نماد فعال گروه سیمانی فرابورس یعنی«سبزوا» نیز روز گذشته را با رشد ۹۱/ ۴ درصدی به پایان رساند. نماد‌های زیر‌مجموعه گروه فرآورده‌های نفتی فعال در فرابورس روز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتند. در این گروه «شیراز»،«شاوان» و «شرانل» با رشد قیمت و « شپاس» با افت قیمت مواجه شد.

رفت و برگشت‌های فرابورس

دیروز نماد معاملاتی شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا(کتوکا) پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۵، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰درصد، به تابلوی معاملات فرابورس بازگشت. این نماد صدر جدول نمادها با بیشترین رشد قیمتی را به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا (فزرین) نیز با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۹۵در ساعات پایانی معاملات متوقف شد.

قرمزپوشی دسته‌جمعی «تسه»‌ها

در بازار اوراق تسهیلات مسکن دیروز بیش از ۵۵ هزار ورقه به ارزش ۲/ ۴ میلیارد تومان در ۴ هزار و ۴۷۱ نوبت معاملاتی داد و ستد شد. این اوراق دیروز در بازه قیمتی ۷۳۸ تا ۷۶۷ هزار ریال معامله شدند. به جز اوراق تسهیلات مسکن به سررسید خرداد ۹۵ تمامی اوراق تسهیلات مسکن دیروز با افت قیمت مواجه شدند تا به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به حدود ۸/ ۲۱ درصد برسد. امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه ۹۵ همچنین در صدر این بازار از نظر حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. بر‌اساس پیام ناظر بازار و در تحولات این بازار، مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در نماد معاملاتی تسه۹۳۰۵ جهت نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) در تاریخ ۱۵ بهمن به اتمام می رسد. بنابراین نماد معاملاتی مذکور در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته جاری متوقف می‌شود.

سبزپوشی دسته‌جمعی «اخزا»‌ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز شاهد دست‌به‌دست شدن یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان در ۷۱۵ نوبت معاملاتی بودیم. نماد معاملاتی «پارس ۹۶۰۷» بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار تجربه کرد. اوراق اجاره هواپیمایی ماهان ۹۹۰۳ با رشد ۹۳/ ۱ درصدی بیشترین افزایش قیمت را در بازار اوراق با درآمد ثابت به خود اختصاص داد. «اخزا ۱۰» همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار را در اختیار داشت. حدود ۲۰ درصد ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اسناد خزانه اسلامی اختصاص داشت. در بازار اسناد خزانه اسلامی دیروز حدود ۳۰۰ هزار ورقه به ارزش ۲۶ میلیارد تومان در ۳۸۹ دفعه جابه‌جا‌ شد. ۵ نماد معامله شده در این بازار (اخزا ۶ تا اخزا ۱۰) همگی با رشد قیمت مواجه شدند. بیشترین رشد قیمت در بین این نمادها به نماد «اخزا ۱۰» اختصاص داشت. در اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم بیش از ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ ورقه به ارزش حدود ۹/ ۸ میلیارد تومان داد و ستد شد. صدرنشینی حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت به این نماد اختصاص داشت. در تحولات پیرامون این بازار، امروز نماد معاملاتی اوراق اسناد خزانه اسلامی (مرحله یازدهم) با سر‌رسید ۲۴مهر ماه ۹۶ بازگشایی می‌شود.