تشدید احتیاط در بورس تهران

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه شاهد جوی متاثر از درگذشت ناگهانی آیت الله هاشمی‌رفسنجانی بود. با درگذشت ناگهانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه بازار با بهت ناشی از فقدان ایشان مواجه بود. هاشمی‌رفسنجانی که در دوران ریاست‌جمهوری تنها رئیس‌جمهوری ایران بود که در بازار سرمایه حضور یافته بود تاثیر مهمی در سیاست و اقتصاد ایران ایفا کرد و انتظار می‌رود فقدان وی تاثیر مهمی در آینده سیاسی کشور داشته باشد.

در این شرایط بازار کم‌رمق‌ و بدون نقدینگی با توجه به تعطیلی روز سه‌شنبه کم‌حجم‌تر از روزهای دیگر ظاهر شد و تحت تاثیر برخی تحولات داخلی از جمله گزارش ناامید‌کننده پالایشگاه تبریز با افت بیشتر قیمت‌ سهام مواجه شد تا در نهایت شاخص با افت ۲۲۴واحدی (معادل ۳/ ۰ درصدی)به رقم ۷۸هزار و ۶۰۹واحد بسنده کند. در این روز شاخص کل هموزن نیز به ۱۵ هزار و ۲۶۳ واحد رسید که در مقایسه با روز یکشنبه ۶۲ واحد (معادل ۴/ ۰ درصد) افت داشت. در گروه تصفیه نفت پالایشگاه تبریز که پیش از این سود ۵۵۷ ریالی به جای زیان ۳۵۷ ریالی سال گذشته، اعلام کرده بود، روز دوشنبه با توقف نماد عملا سود خود را به شدت کاهش داد تا فضای احتیاط بیش‌از پیش در فضای معاملات بازار رخنه کند. براساس گزارش منتشرشده «شبریز» سود خودرا ۹۶ریال اعلام کرده و در ۶ماه ۱۳ریال زیان محقق کرده است. در بازار روز دوشنبه در صحنه بازارهای جهانی قیمت مواد خام رو به رشد گذاشت. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۶۵۹دلار در هر تن رسید. بهای سه فلز سرب و روی و آلومینیوم نیز به ترتیب ۲هزار و ۱۱۵دلار، ۲هزار و ۷۳۴دلار و هزار و ۷۳۴دلار (در هرتن) رسید. در گروه خودرویی آمار نشان می‌دهد که آذرماه امسال تولید انواع کامیون در خودروسازان داخلی به‌طور میانگین ۵/ ۱۹ درصد افزایش یافت.

در این مدت تولید انواع کامیون در ایران‌خودرو دیزل با رشد ۶/ ۱۲۷ درصدی همراه بود و از ۵۸دستگاه در آذر‌ماه سال گذشته به ۱۳۲ دستگاه رسید. تولید این محصولات در گروه بهمن نیز صعودی بود و با رشد۵/ ۲۷ درصدی از ۳۲۴ دستگاه در آذر ۱۳۹۴ به ۴۱۳ دستگاه افزایش یافت. در گروه معدنی دولت استرالیا پیش‌بینی کرد قیمت هر تن سنگ‌آهن تا سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۴۶ دلار می‌رسد که تقریبا نصف قیمت کنونی ۸۰ دلار است. به گزارش «ایسنا» قیمت کنونی سنگ‌آهن با افزایش تقاضا از سوی چین مورد حمایت قرار گرفته است؛ اما وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا اعلام کرد: بعید است روند رشد تقاضا در سال‌های آینده ادامه پیدا کند. این وزارتخانه همچنین پیش‌بینی خود از حجم صادرات سنگ‌آهن را ۲ درصد کاهش داد و آن‌را ۲/ ۸۳۲ میلیون تن برای سال مالی ۲۰۱۷ - ۲۰۱۶ پیش‌بینی کرد. استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن جهان است و ارزش سهام شرکت‌های معدنی بزرگ این کشور به دنبال انتشار این پیش‌بینی کاهش پیدا کرد. براساس گزارش بی‌بی سی، وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا سال گذشته پیش‌بینی کرده بود قیمت هر تن سنگ‌آهن به ۱/ ۴۴ دلار کاهش خواهد یافت؛ اما افزایش تقاضا از سوی چین کمک کرد قیمت این کالا به بالای ۸۰ دلار صعود کند.

شرکت «آر بی‌سی کپیتال مارکتس» اخیرا پیش‌بینی کرده است قیمت سنگ‌آهن پس از افزایش در سال ۲۰۱۶، امسال دچار عقب‌نشینی می‌شود. مورگان استنلی سنگ‌آهن را میان سه فلزی قرار داد که کمترین رشد قیمت را خواهند داشت و بانک بارکلیز پیش‌بینی کرده است. قیمت سنگ‌آهن تا سه ماه سوم سال جاری که رشد بازار املاک چین کند می‌شود، به پایین ۵۰ دلار در هر تن سقوط خواهد کرد. در گروه شیمیایی نماد مواد ویژه لیا در بازار بازگشایی شد و مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفت. در گروه حمل‌ونقل‌ امروز چهارشنبه نماد ریل سیرکوثر در بازار به روش ثبت سفارش عرضه اولیه خواهد شد. براین اساس ۴۷ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۳۱ سهم شرکت ریل سیر کوثر در نماد «حسیر» روز چهارشنبه این هفته در فرابورس عرضه می‌شود. قیمت تعیین شده برای این شرکت ۱۹۰تا ۲۰۹تومان خواهد بود. ابوالقاسم سعیدی، نایب رئیس هیات مدیره ویکی از کارشناسان صنعت ریلی درخصوص فعالیت اصلی این شرکت که حمل و نقل بار و مسافردر حوزه ریلی است، توضیح داد: این شرکت در سال ۸۲ تاسیس و به ثبت رسیده است. در سال ۸۴ با خرید ۲۷ دستگاه واگن مسافربری به فعالیت حمل‌ونقل‌ مسافری ورود کرد و ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به بخش خصوصی است. وی ادامه داد: این ناوگان در حال حاضر با داشتن ۳۷ واگن مسافری و ۱۳۴ دستگاه واگن مخزن‌دار مخصوص حمل مواد سوختی مشغول به فعالیت در این عرصه است. وی درخصوص اقدامات و حمایت‌هایی که راه‌آهن از بخش خصوصی انجام داده، بیان کرد: با دقت به این موضوع که قیمت بلیت از ابتدا تا هم‌اکنون ۸ برابر شده و همچنین واگن‌های جدید این شرکت، در تعرفه‌های راه آهن نیز اتفاقات خوبی افتاده و این امکان فراهم شده با بهتر شدن تعرفه‌ها شرکت نیز به سوددهی در بازار برسد. راه آهن در جهت ترغیب بخش خصوصی قراردادی ۳۰ ساله با این شرکت منعقد کرده که ۱۰ سال آن سپری شده است. هزینه و نرخ خدماتی که از راه آهن در این قرارداد گرفته می‌شود، ثابت است تا شرکت بتواند هم در بخش بار و هم در بخش مسافر به فعالیت خود ادامه دهد و کمکی برای افزایش سهم بازار باشد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی سود این شرکت برای سال ۹۵ مبلغ ۱۷۵ ریال به ازای هر سهم است که در ۶ماه اول سال مبلغ ۱۰۳ ریال یعنی ۶۶ درصد، پوشش داده شده است؛ ضمن اینکه نسبت بهای تمام شده، حاشیه سود خالص و ناخالص هر سهم نیز تفاوتی نسبت به سال‌های قبل نداشته است. در گروه پتروشیمی هلدینگ پارسان بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه ۳/ ۱۷ درصدی، زمان مجمع فوق‌العاده را تعیین کرد. زمان مجمع فوق‌العاده این شرکت ساعت ۱۱ پنج‌شنبه ۳۰ دی در پژوهشگاه نیرو خواهد بود. در گروه فلزی، مدیرعامل ذوب آهن از تصویب قیمت جدید خرید کنسانتره زغال‌سنگ، افزایش هزینه ناشی از تغییر نرخ زغال‌سنگ در بودجه ۹۵ و ارائه گزارش اصلاحی ۹ ماهه خبر داد. در گروه لوازم خانگی شرکت آزمایش بعد از مصوبه ۲۷ بهمن سال گذشته، پیگیر افزایش سرمایه ۹۱۴ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها شده، اما تا به حال قادر به دریافت مجوز قانونی سازمان بورس نشده است. این موضوع موجب شد تا مدیران «لازما» برای وزیر صنعت نامه نوشته و رونوشت آن را به وزیر اقتصاد دهند تا شاید با مساعدت‌هایی، موفق به حل این مشکل شوند.

در گروه شرکت‌های هلدینگی سرمایه‌گذاری امید علاوه بر واگذاری ۵/ ۸ درصد سهام سرمایه‌گذاری سپه، بلوک ۷/ ۸ درصدی سرمایه‌گذاری ملی را هم به‌فروش می‌رساند. براین اساس ۶۱۳ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۷۵۹سهم «ونیکی» به قیمت پایه هر سهم ۱۸۱۹ ریال و به‌صورت نقد در بازار اول معاملات بورس روانه میز فروش خواهد شد. در گروه انفورماتیک به دنبال افت قیمت داده‌پردازی ایران این شرکت در گزارش شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد: در مقطع زمانی فعلی اطلاعات افشا نشده‌ای که تاثیر منفی در پیش‌بینی سود اعلام شده قبلی این شرکت داشته باشد، وجود ندارد. در گروه ساختمانی،شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۵، با افت ۷ درصدی و با قیمت ۱۱۰ تومان به تابلو بازگشت. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۹۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۵۱میلیارد تومان رسید.