دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران اولین روز از هفته جاری را در ادامه روند نزولی قیمت‌ها در هفته گذشته، با افت ۲۰۵ واحدی به پایان رساند. در حالی که رشد قیمت‌ها در بازار از همان دقایق ابتدای معاملات آغاز شد، اما در ادامه این روند ادامه نیافت. امری که به نظر می‌رسد بیش از هرچیزی به دلیل کمبود نقدینگی در بازار باشد.

در بازار آزاد ارز، نرخ دلار به سطح ۳هزار و ۹۵۰تومان عقب‌نشینی کرد. در این شرایط دیروز شاخص کل بورس تهران با کاهش ۳/ ۰ درصدی در سطح ۷۹ هزار و ۴۸۷ واحدی ایستاد.در بازار دیروز در گروه تجهیزات آگهی عرضه ۶۰/ ۷۲ درصد سهام کنترلی تولید تجهیزات سنگین هپکو به قیمت پایه بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان برای عرضه در روز دوشنبه هفته جاری از طریق بازار پایه فرابورس اعلام شد. همچنین دیروز ۹۶/ ۲۲ درصد سهام شرکت تامین ماسه ریخته‌گری از سوی بانک اقتصاد نوین به وکالت از یک شخص حقیقی به‌طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۲۲۰ تومان روی میز فروش بورس تهران گذاشته شد. در گروه تجهیزات دیروز اعلام شد: معارفه شرکت صنایع تجهیزات نفت در تاریخ سیزدهم دی ماه جاری ساعت ١٤ و در محل سازمان مدیریت صنعتی انجام می‌شود. عرضه اولیه سهم ۱۰ درصد از سهام شرکت، معادل ٤٤میلیون سهم است.

این شرکت با نماد «فنفت» در گروه فلزات اساسی جای گرفت. به زودی ۱۰درصد سهام این شرکت در بازار دوم فرا‌بورس معامله می‌شود.در گروه بانکی دیروز خبرهای اولیه از جلسه مدیران بانک‌ها و معاون اول رئیس‌جمهوری خبر می‌داد.در این گروه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بانک‌ها را مکلف کرد به منظور آگاهی مشتریان، نسخه‌ای از قراردادهای منعقده با مشتریان را پس از انعقاد و امضا به آنها تحویل دهند.در گروه ساختمانی دیروز دو شرکت سامان‌گستر اصفهان و سرمایه‌گذاری مسکن الوند زمان مجمع خود را اعلام کردند که به ترتیب روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیست‌ویکم و بیست‌ودوم دی‌ماه برگزار خواهد شد.در گروه برقی مدیرعامل جدید ایران ترانسفو از برنامه راهبردی ۱۸۰ روزه برای حل مشکلات و چالش‌های بزرگ‌ترین‌ کارخانه ترانسفور ماتور ایران خبر داد.

به گزارش بورس پرس، ارسلان فتحی پور نماینده اسبق مجلس که اخیرا مدیرعامل شرکت بورسی ایران ترانسفو شده، به همراه معاون سیاسی فرماندار زنجان و برخی مدیران، از ترانسفور موتورسازی شهرک پرند (بزرگ‌ترین‌ کارخانه ترانسفورماتور ایران که اردیبهشت سال جاری با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی و در حضور رئیس سازمان مدیریت و وزیر نیرو افتتاح شد) بازدید کرد و از برنامه راهبردی ۱۸۰ روزه‌ای خبر داد و اعلام کرد می‌تواند ضمن ایجاد تحول اساسی و بنیادی، این مجموعه را از چالش‌ها و مشکلات برهاند.وی بهره‌وری، توجه بیشتر به منابع انسانی و تقویت نیروی کار ماهر، توسعه صادرات، وصول مطالبات، پرداخت بدهی‌های بانکی و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی در راستای انتقال تکنولوژی از جمله زیمنس را از رئوس این برنامه راهبردی برشمرد.فتحی‌پور همچنین از رایزنی‌هایی با مسوولان اقتصادی برای افزایش تعرفه واردات ترانسفورماتور و محصولات مشابه تولید داخل در جهت حمایت از تولید ملی خبر داد.

در گروه فلزی آلومینیوم‌ایران‌از گام دوم افزایش سرمایه ۷۵۵‌درصدی خبر داد. آلومینیوم ‌ایران‌ که با برگزاری دوباره مجمع سال مالی ۹۳ در انتهای سال ۹۴ و ابطال مصوبات مجمع قبلی، اقدامی بی‌سابقه را رقم زده، از سوم آبان سال گذشته به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف است.«فایرا» طبق مصوبه ۳۱ مرداد هیات مدیره در نظر دارد، سرمایه اسمی بیش از ۶۰ میلیارد تومانی را از دو محل اندوخته طرح و توسعه و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به بیش از ۵۱۹‌میلیارد تومان برساند.هدف از این افزایش سرمایه خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تامین شرایط حضور در بازار دوم معاملات بورس و اصلاح ساختار مالی (ترازنامه) اعلام شده است.در گروه کاغذ و چاپ، کاغذ‌سازی کاوه مجوز افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی را از سازمان بورس گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شد. به این ترتیب، «چکاوه» می‌تواند از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران، سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی را به ۲۵ میلیارد تومان برساند و صرف اصلاح ساختار مالی و رعایت حداقل سرمایه شرکت‌های حاضر در بورس کند.

در گروه حمل‌و‌نقل شرکت ریل پرداز سیر با انتشار صورت‌های مالی عملکرد ۹ ماهه سال مالی ۱۳۹۵ از پوشش ۱۱۸ درصدی بودجه برآوردی خود خبر داد.به این ترتیب گزارش ۹ ماهه «حریل» در حالی با تحقق ۴۵ریال سود به ازای هر سهم روی کدال قرار گرفت که این گزارش عملکردی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۰۰‌درصدی را نشان می‌دهد.البته این پوشش قابل توجه و نسبت بالای رشد سودآوری آن در مقایسه با دوره مالی مشابه سال قبل تنها محدود به سال جاری شرکت نبوده و بررسی روند سنوات گذشته آن نیز حکایت از پایداری حرکت رو به رشد «حریل» در جهت افزایش سودآوری و درآمدهای آن دارد.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۳۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۱میلیارد تومان بالغ شد.