گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز پس از افت سنگین آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد ۷۶/ ۰ درصدی شاخص کل مواجه شد.به دنبال افت۸/ ۱ درصدی شاخص کل در روز چهارشنبه، بازار دیروز با اتکا به نوسان مثبت قیمت مواد‌خام در بازار جهانی شاهد تشکیل صف‌های خرید در نمادهای معدنی -فلزی بود. بازارهای جهانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه همزمان با تعطیلی بورس تهران شاهد رشد چشمگیر بهای فلزات به‌ویژه دو فلز روی و مس بودند. در این شرایط برخی تولید‌کنندگان روی نظیر باما و کالسیمین به همراه فولادسازانی نظیر فولاد مبارکه و فولاد خوزستان با صف خرید همراه شدند تا شاخص در نهایت با رشد ۶۰۰ واحدی به رقم ۷۹هزار و ۱۱واحد برسد. در حال حاضر نگاه کارشناسان به میزان نقدینگی فعال در بازار است.

در روزهای آتی رشد شاخص یا افت آن علاوه بر تحولات سیاسی وابسته به میزان نقدینگی فعال موجود در بازار خواهد بود. در بازار دیروز در تحولات کلان انتشار آمار نقدینگی و ترکیبات آن از سوی بانک مرکزی مورد توجه بود. براساس آمار منتشره بدهی دولت به بانک مرکزی در شش ماهه اول امسال با ۳/ ۴۵ درصد افزایش به ۳۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان رسیده و از طرفی دیگر حجم سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی در این مدت ۱/ ۸درصد کاهش داشته است. در همین حال دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۶۵ درصد درآمد شش ماهه نفت در بودجه سال‌جاری محقق شد، گفت: افزایش هزینه‌های جاری دولت قابل‌قبول نیست. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با فارس در مورد درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال‌جاری اظهار کرد: طبق گزارش‌ها ۶۵ درصد درآمدهای نفتی در شش ماهه امسال تحقق یافته است و اگر بخواهد برای شش ماهه دوم سال و همچنین سال آینده استمرار داشته باشد، نشان‌دهنده این است که اتکا به درآمدهای نفتی باید به حداقل ممکن برسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مالیات باید جایگزین درآمدهای نفت شود، گفت: با طرح جامع مالیاتی باید این موضوع محقق شود و تاکید بر این است که کسری درآمدها در این بخش جبران شود. در گروه معدنی دیروز در کنار رشد فولاد‌سازان، معدنی‌ها نیز رشد خوبی را تجربه کردند که بخش عمده آن ناشی از رشد قابل‌ملاحظه بهای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در بازار چین بوده است. براساس گزارش‌های منتشره سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۳ دلار در یک روز بالا رفت و حدود ۵/ ۷۴ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد که از نوامبر ۲۰۱۴ بی‌سابقه بوده است. به گزارش «ایفنا» فعالان بازار معتقدند بعید نیست قیمت سنگ‌آهن به ۸۰ دلار نیز برسد چرا‌که در یک ماه به راحتی ۱۸ دلار رشد داشته است. در همین حال، قیمت زغال‌سنگ امسال بیش از ۴ برابر شده و از ۳۰۰ دلار هر تن فوب استرالیا گذشته و در اوج قیمت ۵ سال گذشته قرار گرفته است. سنگ‌آهن نیز تقریبا دوبرابر شده و در اوج دو سال اخیر بالای ۷۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین است اما آنچه اکنون در این بازارها در جریان است با روند صعودی سال ۲۰۱۱ متفاوت است. افزایش قیمت‌های اخیر زغال‌سنگ و سنگ‌آهن بی‌سابقه بوده ولی هنوز فراتر از حد تصور نشده است. در هر حال احتیاط در سراسر بازار چین حاکم است چرا‌که اخیرا چندین‌بار اتفاقات دور از انتظار رخ داده است.

در گروه کامپیوتری امروز نماد معاملاتی شرکت همکاران سیستم با نماد «سیستم» به بورس تهران منتقل و گشایش‌نماد می‌شود. به گزارش مدیریت عملیات بازار نقد شرکت بورس، روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه نماد همکاران سیستم برای اولین‌بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش «رایانه و فعالیت‌های مربوط به آن»، گروه و طبقه «مشاوره مربوط به نرم‌افزار و عرضه نرم‌افزار» در نماد «سیستم» به‌عنوان ۵۰۴امین شرکت پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بازار دوم با توجه به انتقال سهام به بورس اوراق بهادار تهران آماده انجام معامله است. در گروه بازرگانی - غذایی هلدینگ خودکفایی آزادگان برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی این شرکت را اعلام کرد. این هلدینگ در نظر دارند سرمایه اسمی ۳/ ۱۵ میلیارد تومانی را از محل سود انباشته به بیش از ۷/ ۳۰ میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی و ارتقای شرکت در بازار سرمایه شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس حدود۴۰۷میلیارد تومان و در فرابورس ۳۲۳میلیارد تومان رقم خورد.