افق روشن هلدینگ روی در بازه دوساله

گروه بنگاه‌ها: صنعت استخراج کانه‌های فلزی از ابتدای سال با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده است. از شرکت‌هایی که در این مدت توانست رشد قابل توجهی داشته باشد شرکت توسعه معادن روی ایران بود که از اواسط مهرماه به پشتوانه رشد قیمت‌های جهانی و برخی تحولات در بخش تولید و توسعه توانست روند صعودی را در پیش گیرد. در این بازه زمانی شاخص بازارهای کالایی به خصوص در بخش فلزات رشد‌های قابل توجهی داشته است. روندی که طی روزهای اخیر شدت نیز گرفت. به‌طوری که قیمت هر تن مس با رشد‌های پی‌در‌پی توانست برای ساعاتی در معاملات جمعه سطح ۶ هزار دلار را نیز تجربه کند. قیمت هر تن روی نیز همچنان در حال نوسان حول سطح ۲۵۰۰ دلاری است. با این حال با تحولات جهانی به خصوص انتخاب رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، می‌توان گمانه‌زنی‌های مختلفی درخصوص این صنعت داشت. در همین زمینه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با اردشیر سعد محمدی، مدیر‌عامل شرکت توسعه معادن روی ایران، به بررسی شرایط این شرکت و جزئیات پروژه‌های جدید آن پرداخته است.

چشم‌انداز قیمت روی

سعد‌محمدی در ابتدا با اشاره به روند صعودی قیمت روی طی هفته‌های گذشته می‌گوید: روی از جمله کالاهایی است که در مدت اخیر با اقبال خوبی مواجه بوده است. یکی از دلایلی که بر روند صعودی این کالا اثر می‌گذارد، افزایش تقاضا از سوی چین است. چین که در مدت اخیر سیاست تحرک در بخش مسکن را در دستور کار داشته است، با افزایش تقاضا در بسیاری از کالا‌ها توانست رونق قابل توجهی به بازارهای جهانی بدهد. وی در ادامه و درخصوص نوسان قیمتی این فلز در بازار گفت: به نظر نمی‌رسد که قیمت هر تن روی به کمتر از ۲۲۰۰ دلار برسد. با توجه به پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصاد بین‌الملل این سطح می‌تواند کف قیمتی این کالا محسوب شود. در همین خصوص بانک جهانی نیز در آخرین پیش‌بینی برای سال آینده هر تن روی را ۲۵۰۰ دلار در نظر گرفته است. حتی اگر قیمت روی ۲۲۰۰ دلار نیز باشد برای این صنعت مطلوب خواهد بود. مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران در ادامه درخصوص شرایط این شرکت با اشاره به رشد تولید محصولات گفت: بررسی آمار میزان تولیدات شرکت توسعه معادن روی حاکی از آن است که تولیدات هلدینگ نسبت به سال گذشته حدود ۸/ ۱۷درصد رشد داشته و شرکت‌های زیرمجموعه نیز عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.وی همچنین درخصوص فعالیت مجدد بخش سرب شرکت ملی سرب و روی ایران (فسرب) نیز گفت: این بخش فعالیت خود را از سر گرفته است، عملیات فنی به خوبی صورت گرفته و الزامات زیست محیطی نیز رعایت شده است. خوشبختانه طی این مدت مجوزهای لازم گرفته شده است و بخش سرب مشکلی برای فعالیت ندارد.

جزئیات پروژه‌های جدید «کروی»

سعد محمدی در ادامه و در تشریح پروژه‌های جدید این شرکت گفت: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی برای انجام پروژه‌های جدید تخصیص داده شده است. شرکت در نظر دارد دو طرح جدید را تا پایان سال افتتاح کند. یکی از پروژه‌ها درخصوص تولید آهک هیدراته در شرکت زنگان است که پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده مراحل اجرایی آن به پایان برسد. همچنین از دیگر پروژه‌های «کروی» افتتاح پروژه BZS کالسیمین است که به لحاظ اقتصادی پروژه بسیار خوبی محسوب می‌شود. در این پروژه با استفاده از سیستم موجود در کارخانه کیک‌های حاوی فلز روی که به‌عنوان باطله تلقی می‌شوند، فرآوری شده و از آنها روی با عیار ۶/ ۵ درصد دریافت می‌شود. وی در ادامه و در توضیح برنامه‌های این شرکت گفت: طی یکسال اخیر پروژه‌های این شرکت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اگر لازم باشد منابع شرکت از طریق بانک‌ها تامین شود، نرخ سود در هزینه‌های پروژه در نظر گرفته شده است. مدیر‌عامل شرکت توسعه معادن روی ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که به زودی پروژه‌های تولید نیکل و کبالت در کشور راه‌اندازی شود. وی در این زمینه توضیح داد: برای اولین بار است که این پروژه‌ها در کشور عملیاتی می‌شود. تولید نیکل و کبالت ارزش اقتصادی بالایی به همراه دارد و مطمئنا می‌تواند برای سهامداران شرایط خوبی را از لحاظ سودآوری به وجود آورد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که شرکت در سال ۹۷ روند اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد.

برنامه جدید تهیه سرب این شرکت

سعد محمدی همچنین در توضیح تهیه خوراک برای تولید سرب نیز این‌چنین گفت: در این زمینه نیز شرکت برنامه‌های جدیدی دارد. در حال حاضر برای تهیه خوراک برای تولید سرب از منابع اولیه (باطله خاکه روی) استفاده می‌شود. اما برنامه شرکت این است که در آینده‌ای نزدیک از منابع ثانویه مانند بازیافت باتری و قراضه‌های سرب استفاده شود. با توجه به اینکه در دنیا ۶۰ درصد سرب از منابع ثانویه تامین می‌شود این موضوع می‌تواند صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد. وی همچنین درخصوص شرایط «کروی» در بازار سهام گفت: یکی از برنامه‌هایی که شرکت تمرکز ویژه‌ای بر آن دارد درخصوص کاهش هزینه‌ها است. در انجام پروژه‌های جدید نیز این موضوع مد نظر قرار گرفته شده و می‌تواند در آینده بر روند اقتصادی شرکت اثر گذار باشد. گواه موفقیت در این طرح، افزایش قیمت سهام این شرکت طی مدت اخیر نسبت به شرکت‌های رقیب است که «کروی» افزایش قیمت بیشتری را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها داشته است. بنابراین مشخص می‌شود صرف رشد قیمت‌های جهانی عامل بهبود وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران نبوده است و اصلاحات ساختاری قابل‌توجهی انجام شده است.